תוצאות

סידור תוצאות לפי

אוי הסלע האדום האדום

למה קבוצת צעירים מסכנת את עצמה ועוברת את הגבול לירדן ולעיתים מוצאת את מותה שם ורק בשביל לראות את 'הסלע האדום'.

חנוכת משכן הכנסת

לפני 53 שנה נחנך משכן הכנסת. מדוע לקח זמן רב כל כך עד שעברה הכנסת למשכן הקבע שלה? מהיכן מצאו את הכסף לבנייתה? כמה אדריכלים, מהנדסים ופועלים בנו את הכנסת? ומדוע נבחר דווקא שם זה לפרלמנט הישראלי?

הרכבת לירושלים

כולם חשים שקול הצפירה של מכונת הקיטור הוא קול השופר של ההשכלה" (אליעזר בן-יהודה) השבוע לפני שבעים שנה חזרה לפעול הרכבת לירושלים. מתי נסעה לראשונה הרכבת לירושלים? מדוע נסגרה ונפתחה המסילה לירושלים לאורך השנים? ומי חידש את המילה העברית רכבת?

הסכם בלאושטיין בן-גוריון

אין לשום קהילה בחו"ל חלק כה גדול במה שנעשה בארץ בדור זה, כחלק שיש ליהודי ארצות-הברית" (דוד בן-גוריון) השבוע לפני 69 שנים נחתם הסכם בן-גוריון-בלאושטיין. מה דרש בן-גוריון מיהודי ארצות-הברית? מי היה יעקב בלאושטיין, ומדוע חתם איתו בן-גוריון על הסכם? ומה ההבדל בין גלות ותפוצה?

ישובי 11 הנקודות

לפני 72 שנים, 11 נקודות התיישבות חדשות עולות על הקרקע בנגב. במוצאי יום הכיפורים במבצע שכלל מאות צעירים וכ-- 200 משאיות, עלו על הקרקע 11 נקודות התיישבות חדשות בנגב. מדוע היה צריך מבצע חשאי להתיישבות בנגב? מדוע היה חשוב לראשי הישוב ובן-גוריון בראשם לעבות את ההתיישבות בנגב? באילו קשיים נתקלו היישובים החדשים? ואיך הכל השפיע על הצעת החלוקה שהתקבלה באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947?

נפט באדמת הנגב?

לפני 63 שנים, נפט פורץ מאדמת הנגב ונדמה כי כל בעיותיה של מדינת ישראל, עומדות להיפתר... שר הפיתוח דב יוסף, ברך את ברכת שהחיינו וכותרות העיתונים בארץ ובעולם דיווחו על האירוע המרגש. חודש לאחר מכן, התבררה התמונה האמתית...

גווול - כדורגל ובין לאומיות

משחק הכדורגל בין ישראל לרוסיה היתה יותר ממשחק

ספינת אקסודוס - הסיפור שלא סופר

לפני 71 שנים, מתרחשת טרגדיה גדולה ונשכחת באוניה אקסודוס. מהו אותו סיפור נשכח? איך הוא מתקשר לקופסת פח שמורדת למי הים? מי באמת אחראי לטרגדיה: האם הבריטים ואולי דווקא אנשי היישוב, כפי שחשב נתן אלתרמן?

העלייה מעיראק

"העולה הראשון מעיראק לפני כארבעת אלפים שנה היה לאבי האומה העברית" (דוד בן-גוריון) לפני 69 שנים עלו לארץ כ-110 אלף יהודים מעיראק, במבצע שהיה להגירה האווירית הגדולה בהיסטוריה. מה לדעתכם גרם לרוב בני הקהילה העיראקית לעלות לארץ? כיצד נקלטו העולים הרבים שהגיעו מעיראק? ושאלת בונוס? כמה יהודים חיים כיום בעיראק?

טביעת האניה סטרומה

לפני 77 שנים התרחש אסון ההעפלה הגדול ביותר שידעה התנועה הציונית: אניית המעפילים סטרומה טבעה, על 768 נוסעיה. מי היה המעפיל האחד שהצליח לשרוד את הקור של הים השחור וכיצד ניצל? מה הייתה תגובת היישוב בארץ לטביעתה של האניה?

איפה יוסל'ה?!

"איפה יוסל'ה?" השבוע לפני 57 שנים נחטף הילד יוסל'ה שוחמכר לארצות הברית ונעלמו עקבותיו. מדוע התגורר הילד יוסל'ה אצל סבו ולמה הסיפור הגיע לבית המשפט? כיצד קשורה לכך קתולית לוחמת במחתרת הצרפתית שהתגיירה? ואיך הצליחו בסוף אנשי המוסד לאתר את יוסל'ה ולהחזירו לחיק הוריו?

"לאהוב עד מוות" - סיפורה של זהרה

"האשה היתה שותפת שוות זכויות וחובות בתנועה הציונית ובישוב, בכל מפעלי הישוב, גם בבנין וגם בהגנה, גם בייסוד המדינה וגם בהקמת צבא-הגנה-לישראל, ועשתה חלקה במלחמת שחרורנו" (דוד בן-גוריון) לפני 71 שנה נהרגה זהרה לביטוב. מי הייתה זהרה? מדוע דווקא סיפורה הונצח מתוך נופלים רבים? ומה נתנה אמה של זהרה להורים שקראו לבתם זהרה?

הפרטת החברות הממשלתיות

גבירותי ורבותי, מהפך! לא, אנחנו לא מדברים על הבחירות של שנת 1977... אלא דווקא לאחת מההשלכות לבחירות ההן. לפני 41 שנה הוחלט על העמדת 48 חברות ממשלתיות למכירה. האם הפרטת החברות הועילה למשק הישראלי כפי שקיוו? אילו חברות לדעתכם צריך עדיין להפריט? אילו יש להלאים בחזרה? ואילו חברות אסור להפריט וימי מה, ומדוע?

המרד הערבי הגדול

מה הקשר בין יהודי מסלוניקי, נמל תל-אביב, תשתיות חדשות ומרד? השבוע לפני 83 שנה פרץ המרד הערבי הגדול. מה היו הסיבות לפרוץ המרד? כמה זמן נמשך ומה היו השלכותיו? כיצד בחרו בן-גוריון והיישוב היהודי לפעול ומדוע

אבו ג'ילדה

"יש לנו בישראל סוחרי שוק שחור, מבריחי מכס... ופושעים אחרים מכל המינים. בנידון זה היינו "ככל הגויים" ולאו דווקא כמתוקנים שבהם" (דוד בן-גוריון). השבוע לפני 85 שנה נלכד השודד והרוצח "אבו ג'ילדה". מי היה אבו ג'ילדה? כיצד הפך לדמות ידועה כל כך בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי? מה עלה בגורלו? האם דמות כמו אבו ג'ילדה צריכה לקבל מקום של גיבור תרבות?

הביטוח הלאומי

"ייתכן שאנו עוברים עכשיו מתקופת ה'גדולות', תקופת עלילות גבורה וניצחון... לתקופת ה'קטנות', תקופת המאמץ האפור והממושך של בניה משקית וארגון ממלכתי..." (דוד בן-גוריון). מדוע ביקרה שרת העבודה והרווחה, גולדה מאיר, את היולדת רחל מזרחי ואיך כל זה קשור לווינסטון צ'רצ'יל? לפני 65 שנה נכנס לתוקף "חוק ביטוח לאומי". מה הייתה ההשראה להקמתו? מדוע יש צורך בביטוח שכזה?

המכביה הראשונה

"גוף בריא, גמיש, קל תנועה ומוכשר לפעולה מתואמת קיבוצית, הוא תנאי מוקדם להבראה כללית של עמנו בכל שטחי החיים" (בן-גוריון) השבוע לפני 87 שנים נפתחה בישראל המכביה הראשונה... היכן התקיימו משחקי המכביה הראשונה? באיזה תחום ספורט זכה "היישוב העברי" במדליה? ומדוע המכביה השלישית התקיימה רק 15 שנים לאחר המכביה השניה? קריאה נעימה (ואולי יש לומר הפעם "הליכה נעימה..."),

זכיה באירוויזיון

למה אנחנו משתתפים בתחרות אירופית? מדוע התחילו בישראל שידורי טלוויזיה צבעונית? ואיך כל זה קשור לשוויון? בשנת 1978 זכה יזהר כהן עם השיר "אבניבי" באירוויזיון! מה זה בעצם "אביניבי"? הידעתם? מקובל כי המדינה שזוכה באירוויזיון מארחת את התחרות בשנה שלאחר מכן, אבל מה קורה אם אותה מדינה זוכה במשך שנתיים רצוף? הגיבו, שתפו, ותתחילו להתכונן לתחרות האירוויזיון שתיערך בקרוב...

הצעדה שלא צעדה....

השבוע לפני 47 שנים התפרסמה בעיתון מעריב הידיעה הבאה: "גנרל חורף ניצח את הצעדה, מאות כלי רכב מפנים את הצועדים". מהי צעדת "ארבעת הימים" שהופסקה באמצע? מדוע צעדו בה? מה עלה בגורלה?

הקמת מכון ויצמן

"כמעט לא יאמן, שהאיש אשר השקיע כל חייו במפעל הציוני, המעשי והמדיני... הספיק באותו זמן לעשות עבודה מדעית" (דוד בן-גוריון על חיים ויצמן) השבוע לפני 73 שנים הוקם מכון ויצמן. מה הקשר בין אצטון מתירס להישג המדיני היהודי הגדול ביותר בזמן מלחמת העולם הראשונה? מיהו או מהו "ויצק"? ואיך קשור אליו אלברט אינשטיין?

ברית הקנאים

"אנחנו עומדים בפני מעשים טרוריסטיים, מעשים המחבלים את קיומנו, את ארגוננו, את מלחמתנו, את מדיניותנו, את עתידנו" (דוד בן-גוריון) לפני 68 שנים נפתח משפטם של חברי "ברית הקנאים". מי היו הקנאים? למה קינאו? איך נגמרה הפרשה, ומתי התקיימה מחתרת יהודית נוספת בתקופת המדינה?

המהפך

גבירותי ורבותי, מהפך! השבוע לפני 42 שנה ותנועת הליכוד זכתה בבחירות לכנסת ובגין נבחר לראשות הממשלה. מה היו הגורמים לירידתה של מפא"י ולעלייתה של הליכוד? כיצד הצליח בגין לנצח בבחירות, אחרי 8 תקופות כהונה באופוזיציה? מדוע אימץ לעצמו בגין תדמית ומחשבה ממלכתית?

המכון המטאורולוגי

"משאלתי היא, אפוא, שאנשי השירות לא יסתפקו בתחזיות מזג האוויר, אלא שיבטיחו לנו חזון של גשמים בנגב" (בן-גוריון) השבוע לפני 57 שנים הוקם המכון המטאורולוגי בבית דגן. מתי התחילו בעולם למדוד את מזג האוויר ולנסות לחזות אותו? מדוע הקמת המכון המטאורולוגי הישראלי התעכבה? הידעתם? לאחר פרישתו מהממשלה, עבד בן-גוריון בתחנה המטאורולוגית הקטנה של קיבוץ שדה בוקר...

מכתב השמיניסטים

"איך הם מעזים?!" לפני 49 שנים נשלח לראשת ממשלת ישראל גולדה מאיר "מכתב השמיניסטים". מי היו השמיניסטים? מדוע כתבו מכתב לראשת הממשלה? האם מדובר במחאה לגיטימית?

הנורה שתאיר את כל רמת גן

"אין מדע בלי אנשי מדע. ואיש המדע אינו מכונה חושבת והוגה, אלא אישיות בעלת אחריות מוסרית גבוהה." (דוד בן-גוריון) אחריות מוסרית גבוהה? האמנם? לפני 38 שנים נחשפה פרשת ה"פייק ניוז" הראשונה בישראל. מה הקשר בין יעקב מרידור ל"נורה שתאיר את כל רמת גן"? איך הסתיימה הפרשה, ואילו פתרונות אנרגיה חלופיים כן הצליחו בארץ לאורך השנים?

יש מים בנגב?

לפני 54 שנים חנכו את המוביל הארצי. סוגיית המים היתה ועודנה סוגיה מרכזית במדינת ישראל. בשנת 1953 החלו בהקמת מפעל שאפתני להעברת מי הכנרת לכל חלקי הארץ.

כפר חב"ד

לפני 69 שנים, כפר חב"ד עולה על הקרקע. האם יתכן שיהיו חלוצים עם שטריימל? מה הקשר בין זלמן שז"ר (נשיא המדינה השלישי) והכפר? מדוע נבנה בכפר העתק מדויק של בית מדרשו של הרבי מלובביץ' מברוקלין?

אשכול מגמגם ...

לפני 51 שנה, נאום הגמגום של לוי אשכול, ערב מלחמת ששת הימים. כיצד השפיע נאום גורלי אחד על הדימוי של ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל? מדוע הוא נשאר מחוץ לתהילה ההיסטורית, אחרי מלחמת ששת הימים? ולאן נעלמה ההקלטה של הנאום ההיסטורי?

מקימים את צה"ל

לפני 70 שנה, הקמת צבא ההגנה לישראל. הפקודה להקמת צה"ל מתייחסת למבנה הצבא על שלושת חילותיו (אוויר, יבשה וים); לגיוס החובה; לנוסח השבועה עליו נשבעים חיילי צה"ל והאיסור לקיים כוח צבאי אחר זולת צה"ל.
למה אנשי מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) קיבלו נוסח שבועה אחר? מדוע הפקודה ניתנה בניגוד לחוק? כיצד השביעו את כל חיילי צה"ל ביומיים?

הדרישה לשם עברי

"לא יתכן שלרב חובל עברי יהיה שם לועזי!" (דוד בן-גוריון) לפני 64 שנים דרש בן-גוריון שנציגי צה"ל בחו"ל ייקראו בשם עברי. מדוע התעקש בן-גוריון על שם עברי? מה היתה הדוגמה האישית שנתן לכך? מי בחר את השמות העבריים לקציני צה"ל? ומי לעולים חדשים?

האלוף דוד מרכוס ומתנדבי חוץ לארץ (מח"ל)

"לא היינו מקימים את חיל האוויר... בלי מתנדבי חוץ, בעלי מקצוע ובעלי ניסיון שרכשו ידיעתם וניסיונם במלחמת העולם השנייה" (דוד בן-גוריון)
השבוע לפני 71 נפל האלוף הראשון בצה"ל, מפקד חזית ירושלים האלוף דוד מרכוס.
מדוע התגייס מרכוס, האמריקני בן ה-46 לצה"ל, ומה הייתה הטעות שגרמה למותו? מה גרם למתנדבים מחוץ לארץ לבוא ולהילחם במלחמת העצמאות, והאם לדעתכם צה"ל צריך להמשיך לגייס מתנדבים מהעולם לשורותיו?

באתי מרצוני החופשי - טייס מצרי עורק לישראל

השבוע לפני 54 שנים, ערק טייס מצרי לישראל. מה גרם לטייס המצרי לערוק לישראל? כיצד הגיבה ישראל למעשהו? כיצד הגיע לארץ שנתיים לאחר מכן מיג 21 ממצרים? ומה תפקידו של המוסד בתוך שלל האירועים?

שריפה במגדל שלום

לפני 47 שנים פרצה שריפה במגדל הגבוה ביותר דאז בישראל ובמזרח התיכון. מגדל שלום מאיר נבנה שש שנים קודם לכן על חורבותיה של הגימנסיה הרצליה. מדוע נבנה מגדל שלום? למה נקרא כך? איך כל זה קשור למועצה לשימור אתרים?
ומתי מגדל שלום איבד את הבכורה בתור המגדל הגבוה ביותר במדינה?

שער עליה - הכניסה למדינת ישראל לעולים החדשים

לפני 69 שנים, נפתח מחנה 'שער העלייה'. המחנה שתוכנן להיות מחנה רישום ונעבר, הפך לימים למחנה שהיה וסימל אצל רבים את תנאי הקליטה הקשים. תהליך קליטת העולים ב'עליה הגדולה' שעומד בימים אלה בעין הסערה, יביא לקליטה של למעלה מ- 700,000 עולים לארץ בשלוש שנים. הכפלת האוכלוסייה במדינה הצעירה. למרות הקשיים הכלכליים והפיזיים מדינת ישראל התעקשה לא לוותר על הבאת עולים חדשים לארץ.

עצמותיה של חנה סנש בארץ

לפני 68 שנים הועלו עצמותיה של חנה סנש לארץ. מדוע הפכה חנה סנש לדמות ולגיבורה בחברה הישראלית? במה הואשמה במהלך השנים? האם היה נכון בכלל לשלוח את הצנחנים לאירופה למרות הידיעה הברורה שלא יוכלו לעשות שינוי אמתי כלשהו?

מלכת האמבטיה והסערה ...

לפני 48 שנים עולה לבמה ההצגה 'מלכת האמבטיה' של חנוך לוין. ההצגה העבירה ביקורת בוטה על כל מה שקדוש בחברה הישראלית וקיבלה ביקורות קשות מהנהגת המדינה כמו גם מהציבור הישראלי וירדה מהבמה אחרי חודש ו- 19 הצגות בלבד. שרים ביקשו לשלול תקציב מתאטרון 'הקמארי' ודרשו להטיל צנזורה. ואם זה מצלצל מוכר, זה רק בגלל שההיסטוריה חוזרת על עצמה.

הפגנת הפנתרים השחורים

לפני 47 שנים, התקיימה ההפגנה הסוערת של הפנתרים השחורים בירושלים. טדי קולק קרא להם 'פרחחים', גולדה אמרה ש'הם לא נחמדים'. ההפגנה מחאה כנגד האפליה והקיפוח על רקע מוצא ואזור מגורים. מארגני ההפגנה היו ברובם דור ראשון למשפחות העולים, אליהם הצטרפו צעירים משכונות מבוססות שהתנגדו לפערים המתרחבים.

היום בו הושלך רימון בכנסת

לפני 60 שנה הושלך רימון לתוך הכנסת נפל והתפוצץ על שולחן שרי הממשלה. קשה להאמין לאור האבטחה שכולנו מכירים. אבל אז היתה תמימות שנגדעה באיבה. למה נזרק הרימון? ומה היתה התוצאה של השלכת הרימון?

מרד הימאים

ימאים עבריים, חלקם הגדול יוצא הפלמ"ח אל מול ההסתדרות וראש הממשלה בן-גוריון. משביתה רגילה לעימות אלים. מה הוביל להתדרדרות הקשה? למה בן-גוריון 'יצא מכליו'? ומה קרה לאותם ימאים?

בן גוריון עובר לנגב

לפני 64 שנים, עלה בן-גוריון אל הנגב. מדוע התפטר בן-גוריון ובחר להדרים אל הנגב? איפה עבד ביום הראשון בשדה בוקר? מה היו התגובות בעם למהלך בלתי צפוי זה? מה רצה לומר בן גוריון לעם כשהלך לנגב?

הכור הגרעיני של ישראל

לפני 57 שנים, נחשף סוד בניית הכור הגרעיני בישראל. "מפעל הטקסטיל בדימונה", כך כונה בהתחלה. האם מדינה קטנה צריכה כור גרעיני? ומדוע ישראל שומרת עד היום על 'עמימות' בתחום הגרעיני?

מי מוצא שם למכונית הישראלית הראשונה?

לפני 58 שנה. הרכב העברי הראשון - סוסיתא. למה נקראה הסוסיתא בשם זה? האם נכונה הייתה השמועה שגמלים אוכלים אותה? ממה היתה עשויה המכונית?

מוזיאון ישראל

לפני 53 שנים נחנך מוזיאון ישראל בטקס רב רושם. מאז הקמתו היה המוזיאון בית לחצי מיליון מוצגים. בביתן נפרד משאר הביתנים מצוי היכל הספר בו תערוכת קבע של מגילות מדבר יהודה. מי התגורר במוזיאון ולמה? ומדוע שונה שמו של גן הפסלים?

היום בו טבעה ספינת הדגל של חיל הים

לפני 50 שנה כמה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים התרחש אירוע שנשכח מהתודעה הישראלית - טביעתה של אונית חיל הים - אח"י אילת ובה מצאו את מותם 47 חיילים. האם היה ניתן למנוע את האסון?

האם צבא צריך תחנת רדיו?

לפני 67 שנה הוקמה תחנת רדיו צבאית. היום כולם מכירים אותה כגלי צה"ה (גל"צ-גלגל"צ). מה הביא להקים תחנה צבאית במדינה קטנה שנלחמת על חייה, מקימה מדינה ומיישבת עולים חדשים?

חוק שירות הביטחון - החוק שמאיים על יציבות הממשלות

לפני 68 שנה הוחלט בכנסת שכל אחד מאזרחי המדינה חייב להתגייס לשירות צבאי. איך זה שחוק אחד עדיין מטלטל את המדינה שלנו ולא נותן לה מנוח.

חגיגות העשור למדינה

לפני 60 שנה, מציינת ישראל עשור להקמתה וחגיגות העשור יוצאות לדרך. אם הפרטים נשמעים מוכרים, זה כי ההיסטוריה מסתבר, חוזרת על עצמה.

ליל הברווזים

לפני 59 שנה, ב- 1.4.1959 התקיים אירוע שלימים כונה המתיחה הלאומית הראשונה. אך היא לא התכוונה להיות כזו. ליל הברווזים – תרגיל גיוס הפתע שגרם לפיטורי סגן הרמטכ"ל היה תרגיל שיצא מכלל שליטה.

משפט איכמן

לפני 57 שנים התחיל משפט אייכמן. משפט שישנה את תפישת החברה הישראלית את ניצולי השואה. המשפט שהיה סוג של משפט ציבורי עורר התעניינות בקרב החברה הישראלית ואפשר ללמעלה ממאה ניצולי השואה לספר את שעברו.

פרס ישראל

לפני 65 שנים, ניתן בפעם הראשונה פרס ישראל. זהו הפרס החשוב והמשמעותי ביותר שניתן במדינת ישראל על מחקר ועשיה למען מדינת ישראל והחברה בה.

איך קובעים גבול?

לפני 69 שנים נקבע הגבול בין ישראל למצרים. בהסכמי שביתת הנשק אחרי מלחמת העצמאות.קו הגבול שורטט בעזרת סרגל ולא התחשב בתוואי השטח. רק בשנת 1979 הפך לגבול שלום מוסכם בין המדינות. מדוע למרות השרטוט בעזרת הסרגל ישנן שתי בליטות לאורך הגבול והוא אינו ישר?

אייבי נתן טס לעשות שלום

לפני 52 שנים, התקיימה טיסת השלום של אייבי נתן למצרים. לפני 52 שנים (1966) המריא אייבי נתן למצרים לבקר את נשיא מצרים, נשיא מדינת אויב אז לישראל ולדבר איתו על שלום. אייבי נתן לא זכה להיפגש עם נאצר, אך חזר עם פיג'מה מצרית ועם מזכרות מהשוק.

רצח בדם קר ...

לפני 61 שנים, שלושה צעירים יורים בד"ר ישראל קסטנר שהואשם בהפקרת יהדות הונגריה וסיוע לנאצים על ידי העיתונאי מלכיאל גרינוולד. במשפט הדיבה שהפך את קסטנר מתובע לנתבע, קבע השופט שקסטנר מכר נשמתו לשטן. בעקבות האמירות והאווירה הקשה, נורה ונרצח קסטנר ולא זכה לשמוע את פסק הדין שמזכה אותו מכל אשמה.

טלוויזיה ישראלית - כן או לא?

לפני 52 שנים, החלו שידורי הטלוויזיה בישראל. "תיתכן תועלת חינוכית" אמר בן-גוריון, "אך למעשה לרוב היא נזק חינוכי". ערוץ הטלוויזיה הראשון בישראל היה הטלוויזיה החינוכית בשנת 1966 ולאחר שנתיים ביום העצמאות 1968, נחנך גם הערוץ הראשון. מדוע שידורי הטלוויזיה בראשית דרכה היו בשחור לבן? ואיך ולמה נוסדה התכנית 'זהו זה'?

"לא בגדתי" - אורי אילן בשבי הסורי

לפני 63 שנים אורי אילן התאבד בשבי הסורי. מה ניסו לעשות כוחות צה"ל בהנחיית שר הביטחון לבון ומה היתה תגובתו של משה שרת למעשה זה? מדוע הפך אורי אילן לגיבור וכיצד השפיע הדבר על יחס החברה הישראלית אל חבריו השבויים עם שחרורם? כיצד נתפס מעשהו של אורי אילן אז והיום?

עסק הביש

לפני 63 שנים התרחשה פרשה שבתחילתה היתה נסתרת ובסוף זכתה לכינוי 'עסק הביש'. בליבת הפרשה אנשי מודיעין שהפעילות קבוצת יהודים מצריים כנגד מטרות אמריקאיות ובריטיות על מנת למנוע את יציאת הבריטים ממצרים. הפעילות נכשלה והוקמה ועדת חקירה שהפנתה את האצבע כלפי שר הביטחון דאז פנחס לבון.

מבצע מעברות

לפני 69 שנים פקדה את מדינת ישראל מערכת חורפית גדולה. בחורף שנת 1950 ירד שלג ממרכז הארץ וצפונה. השלג ומזג האויר הקר היווה איום קיומי על העולים החדשים ששוכנו במעברות. הסוכנות היהודית שהיתה אחראית לקליטת העולים ביקשה את סיועה של הממשלה ואכן הצבא השתלב בפעיליות מגוונות לסיוע לעולים החדשים שהתקשו להתמודד עם מזג האויר בתנאי המעברות.

הקמת בנק ישראל

מתי הוקם בנק ישראל והאם ההחלטה היתה פשוטה? איפה הודפסו השטרות הראשונים? מדוע הועבר טקס החנוכה של בנק ישראל ממלון המלך דוד בירושלים לאולם הבנק ברחוב יפו?

הלוויתו של בן גוריון

השבוע לפני 44 שנים נפטר דוד בן-גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון. למה בחר להיקבר בנגב על שפת נחל צין ולא בחלקת גדולי האומה בירושלים? מדוע הושמעה צפירה עם צאת מסע ההלוויה מירושלים למדבר?

ביטול הממשל הצבאי על ערביי ישראל

השבוע לפני 51 שנים בוטל הממשל הצבאי על אזרחי ישראל הערביים.
מה היו המניעים לקיום הממשל הצבאי? מדוע בוטל? כיצד פרשת כפר קאסם קשורה לממשל הצבאי?

מי ימנה את שופטי בית המשפט העליון

ב-14.9.1948 הוקם בית המשפט העליון של מדינת ישראל. סוגיית מינוי השופטים היתה מאז ועד היום סוגיה מרכזית שכן שופטי בית המשפט העליון הנם דמויות מרכזיות שנחשבות לשומרי הדמוקרטיה. האם שופטי בית המשפט העליון צריכים להיבחר על פי דעותיהם? שיוכם העדתי? על פי מקצועיותם בלבד? האם כל מפלגה ועדה בארץ צריכה שופט בבית המשפט העליון?

האפיפיור מבקר בפעם הראשונה בישראל

לפני 54 שנים, ביקור ראשון של אפיפיור במדינת ישראל. האפיפיור פאולוס השלישי הגיע לביקור רשמי בן 11 שעות במדינת ישראל. מדוע הוחרם על ידי הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק ניסים?

השתלות בישראל והשתלת הלב הראשונה

השבוע לפני 49 שנים נפטר מושתל הלב הראשון בישראל. שנה אחרי השתלת הלב הראשונה בעולם, התבצעה בארץ השתלת לב ראשונה. מושתל הלב נפטר אחרי שבועיים, אך לא בגלל השתלת הלב.
הנושא העלה שיח ציבורי בישראל. משפחת "התורם" לא יודעה על התרומה. כיום בישראל חתומים רק 15% מהאזרחים על כרטיס אדי. האם מדינת ישראל יכולה להמריץ את אזרחיה לחתום על כרטיס אדי ולהציל חיים?

מייבשים את ימת החולה

לפני 67 שנים, מדינת ישראל מייבשת את ימת החולה? מדוע מדינת ישראל החליטה לייבש את מקווה המים השלישי בגודלו? ומדוע החליטה כעבור 40 שנה להציפו מחדש?

היום בו התרסקה הקונספציה

לפני 44 השתנתה המדינה. מלחמת יום הכיפורים היתה טראומה ששינתה את האומה והפכה אותה למה שהיא היום. מה הביא למלחמה הזו? והאם היה ניתן למנוע אותה או אולי להיות מוכן אליה?

מי רצח את שליח האו"ם למזרח התיכון

לפני 69 שנה נרצח שליח האו"ם למזרח התיכון הרוזן פולקה ברנדוט. הרצח זיעזע את המדינה משום שהיחסים של המדינה החדשה עם האו"ם והמדינות המערביות עמד תחת איום. מה היה שם ומה עשו השלטונות?

דגל מעורר מחלוקות

החלטת מועצת המדינה הזמנית על דגל ישראל המוכר לנו לא היתה כל כך פשוטה ולקחה מתברר יותר זמן מאשר מוכר לכולנו. למה?