הנורה שתאיר את כל רמת גן

"אין מדע בלי אנשי מדע. ואיש המדע אינו מכונה חושבת והוגה, אלא אישיות בעלת אחריות מוסרית גבוהה." (דוד בן-גוריון) אחריות מוסרית גבוהה? האמנם? לפני 38 שנים נחשפה פרשת ה"פייק ניוז" הראשונה בישראל. מה הקשר בין יעקב מרידור ל"נורה שתאיר את כל רמת גן"? איך הסתיימה הפרשה, ואילו פתרונות אנרגיה חלופיים כן הצליחו בארץ לאורך השנים?

< 1 דקות

אחד הרגעים המוזרים בתולדות ישראל התרחש ערב הבחירות לכנסת העשירית. יומיים לפני הבחירות הודיע אחד ממנהיגי הליכוד, לוחם אצ"ל ותיק ועטור תהילה, כי מצא פתרון לבעיות האנרגיה של ישראל.
לא רק של ישראל, אלא של העולם כולו. המצאה בסדר גודל של המצאת הגלגל, הוא טען בראיון לקול ישראל, המצאה שתייתר את התלות העולמית בנפט הערבי. מה קרה להמצאה הזו ומה עלה בגורלו הפוליטי של אותו מנהיג?

בשנת 1941 מונה יעקב מרידור לעמוד בראש האצ"ל. מרידור פיקד על הארגון שנתיים בלבד, ולאחר מכן העביר את השרביט למנהיג הנערץ מנחם בגין. הוא המשיך לעמוד לימינו של בגין וגם נבחר לכנסת הראשונה מטעם מפלגתו של בגין, 'חרות'. לאחר שתי כהונות קצרות הוא החליט לפרוש וללכת "לעשות לביתו", אך נכשל וחזר לכהן בכנסת. בשנות השישים חזר מרידור לעסקים. הוא נכנס כשותף בחברת ספנות שהובילה מטענים בקירור, ונכנסה גם לעסקי הובלת הנפט. מרידור שט על מי מנוחות והפך לאדם עשיר, עד למשבר הנפט של שנת 1973 . החברה של מרידור נפגעה קשות מעליית מחירי הנפט ומירידת מחירי מכליות הנפט, נקלעה לחובות וירדה מנכסיה. בגין ראה את חברו השקוע בצרה והציע לו לחזור לכנסת.

הבחירות נקבעו לסוף יוני 1981 ומרידור היה אמור להתמנות לאחד השרים הבכירים בממשלת הליכוד. יומיים לפני הבחירות התראיין השר המיועד מרידור לרדיו והמם את השומעים. "קרה דבר אדיר בשביל מדינת ישראל, גם בשביל העולם כולו," הוא פתח ואמר. "מדען ישראלי המציא מכשיר שישנה את מפת האנרגיה העולמית." את הפרטים לא ניתן עדיין לגלות, הוסיף, מחשש לשלומו של המדען, אבל הוא הסכים לומר שההמצאה היא "כאילו לקחת נורה רגילה של בית" שבכוח האנרגיה שלה ניתן "להאיר עיר שלמה כמו רמת גן". המשפט הזה תפס מיד, ו"הנורה שתאיר את כל רמת גן" הייתה לשיחת היום. מרידור הוסיף כי ההמצאה נשענת על שילוב של מדע ומקורות יהודיים, והיא עתידה לשנות את אופן הפקת האנרגיה בעולם. ומה עם המדינות יצרניות הנפט? ובכן, "הם יוכלו לשתות את הנפט שלהם אם ירצו". זה היה עוד שיא במערכת בחירות, מהסוערות שידעה ישראל. רבים טענו שמדובר בכזבי בחירות ("פייק ניוז" במונחים של היום) אבל מאחר שמרידור סירב לחשוף את המנגנון וגם את זהות המדען הסודי, איש לא יכול לבטל את הדברים לגמרי.

בבחירות שנערכו ב 30- ביוני ניצח הליכוד בפער של מנדט אחד ובגין הקים את ממשלתו השנייה. מרידור מונה לשר הכלכלה ובצעד חריג אושר לו להמשיך ולקדם את ההמצאה הסודית שהיה שותף לה. חלפו כמה חודשים ובחודש מרס 1982 , ממש ערב פינוי ימית, הודיע הערוץ הראשון על משדר מיוחד לרגל חשיפת "המצאת מרידור". באיחור מסוים, לקראת השעה עשר בערב, כשכל אזרחי ישראל כבר כסוסי ציפורניים, עלה השר לשידור כשלצידו ההמצאה בכבודה ובעצמה.

"אני זוכר תמונה של חדר דמוי מעבדה, שנראה כמו חדר הזבל אצלי בבית," סיפר לימים חבר הכנסת יוסי שריד. "המתקן היה דמוי פריג'ידר וסביבו ציוד מעבדה של אלכימאים בימי הביניים." מבתים רבים בישראל עלתה שאגת צחוק גדולה. ההמצאה נחשפה בהצגה מגוחכת ורבת סתירות מדעיות. בתכניות הרדיו ובעיתון 'דבר' הגדילו לעשות כשפרסמו בעמוד הרשמי את סיפור "בגדי המלך החדשים". גם בכנסת פרצה מהומה בעקבות הגילוי, שכן מרידור ביקש בתחילה להציג את ההמצאה בכנסת אף שעסק בה כאיש עסקים פרטי. מיותר לציין שההמצאה, כמו גם הקריירה של מרידור, ירדו במהירות לטמיון.

"אין מדע בלי אנשי מדע. ואיש המדע אינו מכונה חושבת והוגה, אלא אישיות בעלת אחריות מוסרית גבוהה." בן גוריון, טקס הענקת תואר לשם כבוד, 'דבר', 7 במאי, 1957

הידעת?

ה'מדען' שעמד מאחורי ההמצאה היה דניאל ברמן. הוא התגלה לא כגאון עלום שם אלא כאמן הונאה ותיק, שכבר נתפש בעבר ואף הורשע בפלילים.

שאלה לדיון

האם לדעתכם דומה הדבר ל"פייק ניוז" שמופצים כיום במערכות בחירות בישראל ובחו"ל?

קבצים להורדה