אלפרד ארטם נקש (1915-1983) – Alfred Nakache

שחיין יהודי אלג'יראי - צרפתי שהתחרה לפני ואחרי השואה למרות שהיה במחנה ריכוז במשך כשנה.

< 1 דקות

בן למשפחה יהודית. הצטיין בענפי הכדור-מים והשחייה בארץ מולדתו אלג'יר, שהייתה קולוניה צרפתית. הוא עבר להתגורר בצרפת כדי לקדם את הקריירה שלו ובשנת 1935 אף השתתף במשחקי המכביה בישראל. שנה לאחר מכן כבר ייצג את צרפת באולימפיאדת ברלין.

נקש הצטיין בשחייה למרחק מאתיים מטר ובשנת 1941, באליפות העולם בשחייה במרסיי, קבע שיא עולם למרחק זה. הוא גם זכה במקום השני במשחה שליחים עם נבחרת צרפת. העיתונות הצרפתית התקוממה נגד זכייתו, ובעיתונים נכתב: "לאלפרד נקש אין זכות להחזיק בתארים אירופיים, משום שהוא יהודי".

 

בשנת 1944 נשלח למחנות המוות עם משפחתו. הוא הופרד מאשתו ומבִתו והן נרצחו בידי הנאצים. נקש הצליח לשחות במחנה הריכוז – מאגר המים של האסירים, שאורכו היה 15 מטר, היה לו לברכת אימונים ובה שמר על כושרו ועל שפיותו, בעוד האסירים הסתירו את הבריכה בגופם. נקש שרד את צעדת המוות ושנה לאחר המלחמה כבר השתתף באליפות העולם בשחייה. הוא היה לספורטאי היהודי היחיד שהשתתף באולימפיאדת ברלין, שרד את השואה והשתתף שוב באולימפיאדה 12 שנה לאחר מכן בלונדון.

לאחר שפרש מתחרויות היה לסמל של השחייה בצרפת, וברכות ומרכזי ספורט נשאו את שמו. הוא המשיך לשחות מדי יום בים, עד שבגיל 67 לבו נדם בזמן ששחה.