קרל דולדיג – פסל וספורטאי

על חניכת האנדרטה לספורטאים יהודיים שנספו בשואה ועל קרל דולדיג, הפסל שיצר אותה.

< 1 דקות

קרל דולדיג – פסל וספורטאי

ב-1968 נחנכה בכפר המכביה אנדרטה להנצחת הספורטאים היהודיים שנספו בשואה. יוצר האנדרטה היה הפסל יהודי-אוסטרלי קרל דולדיג שבשנות השלושים נמנה עם העלית של מועדון הספורט היהודי "הכוח" וינה. דולדיג היה אלוף אוסטריה לטניס שולחן, שוער קבוצת כדורגל של "הכוח וינה" וטניסאי מחונן. עם סיפוח אוסטריה על ידי גרמניה הנאצית נאלץ להימלט מהמדינה ואחרי מסע נדודים ארוך השתקע עם משפחתו באוסטרליה.

כבר בתום המלחמה החליט דולדיג להנציח את הספורטאים היהודים שנספו בשואה, שרבים מהם היו חבריו ועמיתיו במועדון הספורט "הכוח" וינה. עשרים שנה נדרשו לו כדי לממש את רעיונו. פסל הברונזה שיצר הציג ספורטאי יהודי הכורע על ברכו ומחזיק מעל ראשו דגל ישראל עם מגן דוד. כל ותיקי "הכוח וינה" מרחבי העולם התאספו באפריל 1968 בכפר המכביה ברמת גן לחנוכת האנדרטה.

בכתבה של "מעריב" שדיווחה על חניכת האנדרטה נמסרו גם קורותיה של בתו של דולדיג, שהייתה טניסאית מחוננת בזכות עצמה והשתתפה במשלחת אוסטרליה באחת המכביות. שם הכירה הבת ספורטאי יהודי הולנדי ונישאה לו. כך קישרו בעיתונות של שנות ה-60 בין השואה לתקומה, בין קיבוץ גלויות למכבייה בישראל, בין אובדן ופליטות לבין המשכיות והשתקעות מחדש.