דניאל מנדוזה (1764–1836)

מתאגרף יהודי צאצא של אנוסי ספרד שנחשב אבי האיגרוף המודרני

< 1 דקות

צאצא של אנוסים ואבי האגרוף המודרני. מנדוזה היה הראשון שהדגיש את הטקטיקה והמהירות ולא הסתפק בכוח האגרופים החשופים. משפחתו היגרה מספרד להולנד ומשם לאנגליה. הוא נולד למשפחה ענייה בגטו היהודי של מזרח לונדון, אחד מ-11 ילדים. בילדותו קיבל חינוך יהודי דתי, ובכלל זה לימוד השפה העברית. בגיל 12 נשלח להתמחות אצל בעלי מקצוע שונים בשווקים של מזרח לונדון. הוא מצא עבודה בדוכן תה, אך חיי השוק וההתנכלויות ליהודים משכו אותו במהירות אל האִגרוף, וקרבותיו הראשונים נערכו בשוק עצמו. לא פעם נאבק נגד סוחרים גדולים וכבדים ממנו, והתערב על משכורתו מדוכן התה. באחד הקרבות צד מנדוזה את עינו של ריצ'רד המפריז, אלוף אנגלי, והוא לקח את הנער תחת חסותו וגילה את הפוטנציאל האדיר הגלום בו. מנדוזה היה לשם דבר בעולם האגרוף האנגלי. הוא כונה "אור ישראל", והיה מקור לגאווה ליהדות אנגליה. הגינותו בזירה הייתה לאגדה והיא סייעה לנפץ סטריאוטיפים אנטישמיים.

לאחר שורה של ניצחונות מזהירים פגש מנדוזה בהמפריז עצמו לסדרת קרבות על אליפות אנגליה. הוא הפסיד בקרב הראשון אך ניצח בקרב הבא אחריו, ובשנת 1790 הוכתר לאלוף אנגליה. הקרב השלישי בינו לבין המפריז התקיים בעיר דונקסטר, והוא נחשב אחד מאירועי הספורט הגדולים של המאה ה-18 ואחד הנצפים והמדוברים שבהם. דניאל מנדוזה היה כנראה הספורטאי הראשון בעולם אשר כתב אוטוביוגרפיה. הוא חיבר גם ספר הדרכה לאִגרוף, יצא למסעות ראווה ונחשב לאדם שהכניס ג'נטלמניות לענף. אף על פי כן, דווח שמנדוזה מת בחוסר כול לאחר שבשנותיו האחרונות התפרנס מעט מעבודות וקרבות מזדמנים.

מנדוזה  היה היהודי הראשון לפגוש במלך אנגליה, ג'ורג' השלישי – חובב אִגרוף ידוע. ב-1954 היה מנדוזה בין הראשונים שנבחרו להיכל התהילה של האִגרוף.