בני לאונרד – המתאגרף היהודי המפורסם בעולם

סיפורו של המתאגרף היהודי הגדול בכל הזמנים, שנחשב לסמל של יהדות הגטאות בארצות הברית של תחילת המאה ה-20.

< 1 דקות

בעיני רבים, בני לאונרד היה המתאגרף היהודי הגדול בכל הזמנים. לאונרד השיג 88 ניצחונות, 68 מהם בנוק-אאוט. "גדלתי בשכונה יהודית", סיפר לאונרד, שגדל בלואר איסט סייד, ניו יורק. "בדרום היו איטלקים, בצפון היו אירים, והמרחצאות הציבוריים היו בתחתית הרחוב שלנו. כשהילדים האיטלקים והאירים באו להתרחץ, היו לך שתי ברירות: או להילחם או לא לצאת מהבית". לאונרד היה סמל ליהודי החדש ולמלחמה באנטישמיות. בשנת 2000 בחרו בו רוב עיתוני ואתרי האינטרנט הנחשבים בעולם האגרוף לאחד מעשרת המתאגרפים הגדולים ביותר בהיסטוריה.

המתאגרף היהודי הנודע, שנולד בשם בנג'מין ליינר, שינה את שמו לא כדי להסתיר את יהדותו, אלא כדי להסתיר את היותו מתאגרף: אמו, מיני ליינר, לא ראתה את העיסוק שבחר בעין יפה. למעשה, היא גילתה שבנה מתאגרף רק לאחר שחזתה באוטובוס מלא באוהדים עושה את דרכו לקרב מלא בשלטים שעודדו אותו. היא התחלחלה כשהבינה מי הוא בני לאונרד, והתעלפה כאשר חזר מהקרב. "כשהרווחתי את עשרים הדולר הראשונים שלי והגעתי הביתה עם פנס בעין", סיפר לאונרד, "אימא שלי בכתה. אבא שלי, שעבד שבוע שלם בשביל סכום כזה, לקח ממני את הכסף ואמר: 'בשביל עשרים דולר שווה לקבל פנס בעין". המשבר הכלכלי באמריקה ואי-הצלחתו בעסקים אילצו אותו לחזור לזירה. הוא עשה זאת בשנת 1932, לאחר שבע שנות הפסקה. לאחר שהובס היה לשופט זירה. באופן סמלי, גם את מותו מצא בזירה: הוא שפט בקרב בניו יורק והתמוטט מדום לב במהלכו.

לאונרד היה ציוני נלהב ששמח לתרום את שמו ליוזמות הקשורות למפעל הציוני בארץ ישראל, ולא אחת נתן חסות למשלחת האמריקנית למשחקי המכביה. במשך שנים נתפס כ"יהודי המפורסם ביותר באמריקה" כמי שהחזיק בתואר העולמי של אלוף העולם באגרוף במשקל קל במשך שבע וחצי שנים ולא נוצח בשום קרב במשך עשור. עד היום נתפס בני לאונרד כחלק מהיכל התהילה של האגרוף האמריקני וגם של זה היהודי.

סרט של תחנת הטלוויזיה ESPN על הקריירה של לאונרד