יוזף "צ'יבי" בראון 1901–1943

יוזף "צ'יבי" בראון הוא אחד מגיבורי הילדות המפורסמים של ילדי הונגריה, אולם כמעט אף אחד אינו יודע שמדובר באדם אמתי. כדורגלן שנדחק מן הפנתאון של ההיסטוריה ההונגרית.

< 1 דקות

הנה סיפור מרתק על יהודים, כדורגל וניסיון כושל להשתלב בחברה שאינה מוכנה לקבל אותך כשווה בין שווים. יוזף "צ'יבי" בראון הוא אחד מגיבורי הילדות המפורסמים של ילדי הונגריה, אולם כמעט אף אחד אינו יודע שמדובר באדם אמתי.

"צ'יבי" הוא שמו של ספר ילדים מוכר וידוע בהונגריה ובישראל. כתב אותו בלה סנש, אביה של חנה סנש, והוא ראה אור בשנת 1919 – השנה שבה היה יוזף בראון בן ה-18 לכוכב החדש של הכדורגל בהונגריה. הילד צ'יבי, גיבור הספר, מתקשה למצוא את מקומו בכיתה בשל יהדותו. אולם צ'יבי בראון האמתי סחף אחריו את המדינה הקומוניסטית-דאז בכוח תרומתו לנבחרת הלאומית – הנבחרת זכתה בניצחונות רבים בעזרת השחקן הקיצוני הימני המהיר שלה, שחקן שנולד למשפחה מרובת ילדים אשר התגוררה בבית קטן וצר מידות בבודפשט. משפחתו של צ'יבי ייחסה ליהדות חשיבות רבה, וראתה בכדורגל נושא מביש מאוד. "דוֹד" צ'יבי (בהונגרית נהוג היה לכנותו באצ'י – דוֹד) היה לכוכב כדורגל ענק, אך נותר אדם צנוע הן באופיו הן ברכושו. לבסוף מצא את מותו בצורה טרגית.

הכדורגלן המחונן מבודפשט הצטיין גם בקבוצת MTK המקומית ותואר כ"מלך השערים בהונגריה". אולם הוא נפצע ונאלץ לפרוש ממשחק הכדורגל. זמן מה לאחר פציעתו נקרא לצבא ההונגרי ושירת בגדודי העבודה: יחידות של עבודת כפייה, אשר רבים מן המשרתים בהן נשלחו למות באש הסובייטית, ברעב ובמחלות. ההונגרים הסכימו לקבל אותו כאחד משלהם לשם הגנת המולדת. הוא מת במלחמה וחיילים רוסים גזלו ממנו את בגדיו ואת כבודו האחרון. מקום קבורתו לא נודע.

בראון נדחק מן הפנתאון של ההיסטוריה ההונגרית, אך עבור יחידי סגולה מבני הדור הוותיק של חובבי הספורט בהונגריה הוא היה ונותר סמל לתקופה שאיננה. ספר הילדים שנשאר ועובר מדור לדור בהונגריה וגם בישראל הוא עדות אחרונה, כמעט אילמת, לטרגדיה שעברה על יהדות הונגריה. טרגדיה זו מסמלת גם את הדילמה של יהדות הונגריה בימינו אנו.