מקסימיליאן אדלברט בר

מתאגרף יהודי צרפתי 1909–1959

< 1 דקות

מקסימיליאן אדלברט בר (Madcap Maxie (1909–1959

מקסי בר היה אחד המתאגרפים הגדולים בהיסטוריה של המשקל הכבד ואלוף העולם בשנים 1934–1935. הוא נולד בנברסקה לאם סקוטית-אירית ולאב אשר לא הפגין כל עניין ביהדות – אך היה בנו של יהודי מחבל אלזס. בעיצומה של קריירת האִגרוף שלו חשף בר את מקורותיו היהודיים. על אף הספקות שנוצרו סביב החלטתו להצהיר על יהדותו, רוב הקהילה היהודית בארצות הברית אימצה אותו בחום וראתה בו נציג שלה בקרבות נגד מקס שמלינג. היו שטענו כי הגילוי בדבר יהדותו של הסב שימש את בר כצעד לקידום הקריירה וליחסי ציבור בענף שהיו בו יהודים רבים.

כשהתאגרף נגד מקס שמלינג, מתאגרף יהודי שמגן דוד היה רקום על מכנסיו, הקרב תואר כמאבק בין "היהודי מאמריקה" לבין "הנאצי מגרמניה", אף שבר לא היה יהודי על פי ההלכה ואילו שמלינג הציל יהודים רבים במלחמת העולם השנייה. ניצחונו של בר בקרב זיכה אותו במקום של כבוד בהיסטוריה של האִגרוף והוא היה לגיבורם של יהודים ברחבי ארצות הברית כולה. ואולם, גם אם בר זכור כמתאגרף בזכות אותו ניצחון היסטורי, הוא עצמו נותר רדוף זיכרונות אחרים: הוא סבל כל חייו מסיוטים לאחר שהרג מתאגרף יריב בזירה.

לאחר שפרש מן הענף הגשים בר את חלומו והיה לשחקן קולנוע ולדמות מוכרת בחיי הלילה של ארצות הברית. כיום קרוי על שמו פארק בליבמור, קליפורניה.