פרנץ קמני (1860-1944) Ferenc Kemény

היהודי הראשון שהיה חבר בוועד האולימפי העולמי

סיפורו של פרנץ קמני, חבר הוועד האולימפי הראשון וחלוץ הספורט המקצועי בארץ הולדתו, הונגריה.

< 1 דקות

נולד בעיר ההונגרית אגר ונמנה על 14 החברים של הוועד האולימפי הראשון שהוקם בשנת 1894. קמני היה אחד המוחות הבולטים מאחורי הוועד האולימפי כפי שאנחנו מכירים אותו כעת, אך זכרונו עומעם יש שיאמרו במתכוון, על ידי מייסד המשחקים האולימפיים, פייר דה קוברטן שלא מיהר לתת "קרדיט" לחברו היהודי, זאת על אף שבשנת 1904 שימש כממלא מקומו של קוברטן במשחקים האולימפיים בסט. לואיס.

קמני לקח חלק פעיל בשלושת האולימפיאדות הראשונות בעת המודרנית ונחשב לאחד הפעילים הביקורתיים בהיסטוריה של התנועה האולימפית. במשך 13 שנות פעילותו במשפחה האולימפית קמני היה חבר דעתן שאופיו לא עלה בקנה אחד עם המסרים שניסה להעביר קוברטן. קמני טען שהמשחקים נושאים לעיתים אופי אנתרופולוגי, שהגזענות של האדם הלבן בולטת בהם ובנוסף רצה לשמור על קשר אדוק עם העסקנים האולימפיים היוונים, אותם ראה בעלי ברית טבעיים של המשפחה האולימפית.

הויכוחים האידיאולוגים בין קמני בעל התארים האקדמיים במתמטיקה ובפיזיקה למכרו הצרפתי, אותו הכיר בשעה שהשניים למדו יחד בפריס, הובילו בסופו של דבר להפרדת כוחות מצידו של ההונגרי. בשנת 1907 התפטר היהודי הראשון בוועד האולימפי וקוברטן לא ממש הצטער על המהלך מכיוון שלקמני "היו מחשבות נשגבות מדי".

על אף שהגיע ממשפחה מתבוללת דחף קמני יהודים בני ארצו לעסוק בספורט ככלי לשילוב בחברה ההונגרית, ושם את נפשו בכפו עם פלישתם של הנאצים לאירופה. קמני נחשב עד לימנו אנו בהונגריה, לאבי התנועה האולימפית ההונגרית ולמי ששימש כחלוץ הספורט המקצועני במדינה.

למטה צילום טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים הראשונים בעת המודרנית שנערכו בעיר אתונה. (האולימפיאדה באתונה הייתה הגשמת חלומו של היהודי ההונגרי מאחר והיא שימשה הזדמנות להבהיר ליהודים בני עמו, את החשיבות בעשיית ספורט ואת האפשרות להשתלב בזכותו בחברה ההונגרית.)