יוכי ברנדיס – התנ"ך – מיתוס או אמת?

האם דויד המלך היה באמת אהוב ומושלם או דווקא שנוא ומרושע? האם ירבעם בן נבט היה מלך רע או טוב? תלוי את מי שואלים. הרצאה של הסופרת יוכי ברנדיס.

< 1 דקות

בדור שלנו, דור האינטרנט והפייס בוק, אין עורך ראשי שמחליט מה יעלה לפיד ומה לא, אילו פוסטים איכותיים ואילו  אינם ראויים לקריאה, אבל בתקופות אחרות בהיסטוריה, לדוגמא בימי ממלכת ישראל ויהודה העתיקות, היו אנשים שהתפקיד שלהם היה להיות סופרים-עורכים והם אלו שקיבלו הוראות מהשלטון, מה יכנס לקאנון היהודי וומה לא, אילו סיפורים יקבלו תהודה נרחבת וישפיעו על דורי דורות של יהודים ואילו ישכחו ויעלמו בתהומות הנשייה.

הגילוי הזה מעורר שאלות חשובות. למשל האם הסיפורים שאנחנו מכירים מהתנ"ך ושהורגלנו לתפוס כאמת אובייקטיבית כתובים כך רק בגלל שנועדו לשרת תפיסה פוליטית ונרטיב מסוים? מה נחתך בחדר העריכה של עורכי התנ"ך ולמי היה אינטרס לעשות זאת? ועוד כהנה וכהנה שאלות מעניינות.

בהרצאה מרתקת על המיתוסים שעיצבו את זהותנו, משתפת אותנו הסופרת יוכי ברנדיס על התהליך שעברה כשחיברה את ספרה "מלכים ג'" ועל האופן שבו ליקטה סיפורים נשכחים ועלומים שכרסמו בתפיסת הזהות היהודית המסורתית, והעניקה להם חיים חדשים.