סידני פרנקלין (סידני פרומקין) 1905–1976

לוחם שוורים (מטדור) יהודי שנולד בארה"ב ומצא את מקומו בספרד

< 1 דקות

כאשר ברח סידני פרומקין מביתו בברוקלין, ניו יורק, לאחר ויכוח עם אביו, הוא זנח גם את לימודיו לתואר באוניברסיטת קולומביה. הוא השאיר אותם הרחק מאחור. למעשה, פרומקין, שנודע לימים בשם סידני פרנקלין, הגיע עד מקסיקו, שם גילה את ענף הלחימה בשוורים. מי האמין אז שיהפוך לאחד מגדולי לוחמי השוורים בהיסטוריה, למי שההיסטוריה תתאר כמאהבו של ארנסט המינגוויי, ובעיקר לאחת הדמויות המעניינות ביותר בענף האלים.

לא רבים האמינו שה"יאנקי" יצליח לעמוד במשימה שאיש לא הצליח בה לפניו: להיות המטאדור האמריקני הראשון. אבל פרנקלין היה במהרה לכוכב במקסיקו כולה. "ההורים שלי היו שולחים לי כתבות מהעיתון היומי על הקרבות שלי ומבקשים ממני להפסיק עם העניין המשוגע הזה ולחזור הביתה", סיפר. אלא שפרנקלין לא רצה לחזור. הוא רצה להגיע לפסגה. ואכן, בשנת 1929 עבר לספרד והיה ללוחם השוורים האמריקני הראשון אשר לחם ב"מֶכַּה" של מלחמות השוורים ושיגע את האירופים.

הסופר ארנסט המינגוויי, שהתגורר באירופה, התאהב בהופעותיו של המטאדור האמריקני שכבש את ספרד. פרנקלין, שלימים נודע כי היה הומוסקסואל, הצטרף לחבורתו הנהנתנית והבוהמיינית של המינגוויי, והסופר התייחס אליו לא פעם בספריו, ובמיוחד במוות בצהרי היום והזכיר את הנרקיסיזם של לוחם השוורים היהודי. הוא ניסה גם לסייע לו במלאכתו, ורתם לשם כך את ניסיונו מעולם האגרוף. "לסידני אין חן בתנועה", הסביר, "וזה כי יש לו חתיכת ישבן. נהגתי לתת לו תרגילים מיוחדים בשביל לצמצם אותו".

פרנקלין תמך בגנרל פרנקו במלחמת האזרחים בספרד, אך חזר בו בשלב מאוחר יותר במלחמה. לאחר שנפצע רבות, פרש ועבר לעולם הקולנוע והטלוויזיה. הוא שיחק בכמה סרטים ושימש פרשן של קרבות שוורים. רק בסוף שנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים נודע שפרנקלין היה ככל הנראה הומוסקסואל.