כרטיסי "שנה טובה": מתבוננים ויוצרים

מערך שיעור לראש השנה, מיועד ללמידה בכיתה הממשית ובכיתה הווירטואלית

המערך מזמין את התלמידים ללמוד מתוך התבוננות בכרטיסי שנה טובה על התקופה בה נוצרו, וליצור כרטיסי שנה טובה מתאימים לתקופתנו.

כיתות א - ו2 שיעורים

מטרת הפעילות

  • התלמידים יכירו את המנהג לתת כרטיסי ברכה מודפסים של "שנה טובה" ואת ההיסטוריה שלו.
  • התלמידים יזהו את המסרים על גבי הכרטיסים באמצעות פענוח הדימוי או הדימויים והטקסט.
  • התלמידים יחשבו אילו תכנים ומסרים הם רוצים לבטא בברכות שייצרו, שיהיו מבוססים על החיים שלהם כאן ועכשיו.
  • התלמידים יבטאו את עצמם בדרך יצירתית.

מיומנויות

  • אוריינות חזותית – זיהוי האופן בו מעבירים מסרים באמצעים חזותיים.
  • אוריינות חזותית – פיתוח ביטוי אישי-חזותי של התלמיד.
  • חשיבה ביקורתית – הערכת מידע ומקורות מידע.

רציונל

המנהג לשלוח כרטיסי ברכה לראש השנה, מעבר ליופיו ולנוסטלגיה שהוא מעורר בחלק מאיתנו, השאיר לנו עדויות מרתקות על תקופות שונות – דרך הברכות אפשר ללמוד במידה רבהעל המציאות שבתוכה חיו בני התקופות שיצרו אותן, וגם על התקוות, החלומות והשאיפות שלהם. הפעילות מזמינה את התלמידים להתבונן בכרטיסי הברכה ולזהות את המסרים המופיעים בהם, ולאחר מכן לחשוב על התקופה שבה אנו חיים ולחבר ברכות "אקטואליות".

משך הפעילות

2 שיעורים – שיעור אחד נקדיש לדיון במנהג לשלוח כרטיסי ברכה לשנה החדשה ונתבונן בכרטיסים כאלה. את השיעור השני נקדיש להכנת כרטיסי ברכה שלנו.

אמצעים טכנולוגיים

מהלך הפעילות

1. המנהג לשלוח כרטיסי ברכה לשנה טובה

  • נפתח בהקרנת סרטון קצר המספר כיצד נהגו לברך פעםבשנה טובה:

  • נשאל את התלמידים אם ובאיזו דרך מאחלים אצלם במשפחה שנה טובה לקרובי משפחה וחברים, ובאופן כללי – באילו דרכים הם ובני משפחתם שומרים על קשר עם קרובי משפחה וחברים שגרים רחוק.
    אם יש ילדים שאצלם מקובל לשלוח גלויות שנה טובה מודפסות – אפשר להרחיב ולשאול במה התחושה שונה מברכה שנשלחת בהודעת וואטסאפ או כל אמצעי אחר: הן בתהליך הכתיבה (ואולי אף בהכנה) של הברכה והן כאשר מקבלים את הברכה.
  • נספר לתלמידים:
    פעם, כשעוד לא היו טיקטוק, וואטסאפ ואינסטגרם, ואפילו לא שיחות זום… אנשים נהגו לשלוח זה לזה גלויות שנה טובה בדואר. זו הייתה אחת הדרכים לשמור על קשר עם קרובי משפחה וחברים שגרו רחוק.
    המנהג לשלוח גלויות שנה טובה החל לפני בערך 700 שנה (לתלמידי כיתה ו שכבר מכירים את ציר הזמן, אפשר לספר שהמנהג החל במאה ה-14). כאשר הומצא הדפוס הוכנו ונמכרו כרטיסי שנה טובה מעוצבים.

2. מתבוננים בברכות שנה טובה

  • הסבירו לתלמידים שכאשר מתבוננים בגלויות שנה טובה אפשר ללמוד הרבה על התקופה שבה נוצרו: אילו נושאים עניינו את האנשים באותה תקופה, מה היה סגנון הציור, איך התלבשו ועוד.
  • ספרו להם שהיום נתבונן בכמה כרטיסי שנה טובה מהעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל, ונלמד מה עניין את האנשים שיצרו אותם. לאחר מכן, ניצור כרטיסי שנה טובה שמתאימים לתקופה שלנו.
  • בקשו מהם להתבונן היטב בכרטיסי הברכה לשנה החדשה, ולענות על השאלות הבאות:
    – תארו את הדימוי שעל גבי הכרטיס. חשוב לא לפספס פרטים, ולתאר במילים את כל מה שרואים.
    – קראו את הטקסט שעל גבי הכרטיס. לפעמים הטקסט הוא רק "שנה טובה" ולפעמים נוסח הברכה שונה או שישנם טקסטים נוספים.
    – מה הקשר בין הטקסט לבין הדימוי או הדימויים?
    – למה לדעתכם בחרו להציג דימוי מסוים על גבי ברכה לשנה טובה?
    שתי הערות:
    1) למצגת נלווה דף עם נקודות להתייחסות עבורכן.ם המורות.ים שאינו מיועד לעיני התלמידים.
    2) עברו על שתי המצגות. אם לדעתכם לכיתה שלכם תתאים דווקא המצגת שייעדנו לשכבת הגיל האחרת – השתמשו בה.
    מצגת לכיתות א-ג | קובץ נלווה למצגת כיתות א-ג
    מצגת לכיתות ד-וקובץ נלווה למצגת כיתות ד-ו
  • הפנו את תשומת לב התלמידים: ראש השנה הוא חג משפחתי, ורובנו רואים אותו כחג אישי – אנחנו מקבלים החלטות לקראת השנה החדשה, ועל פי המסורת אנחנו עומדים למשפט על מעשינו… למה לדעתם על גבי הגלויות מופיעים תכנים לאומיים או אירועים ונושאים שמעסיקים את כלל החברה? באיזה אופן יש לאירועים כלליים השפעה על השנה שחלפה ועל השנה שמתחילה עבור כל אחד מאיתנו?
  • האם כיום הם היו בוחרים לשלב אירועים לאומיים על גבי כרטיסי שנה טובה או דימויים אישיים ? למה?
  • ייתכן שעל גבי חלק מהברכות שבהן שולבו תכנים לאומיים נכתבו גם דברים אישיים מאוד בחלק האחורי של הכרטיס – מה אפשר ללמוד מהשילוב בין האישי והלאומי?
  • ראינו אילו דברים עניינו את האנשים שחיו כאן בעשורים הראשונים למדינה, שבאים לידי ביטוי בברכות. אילו דברים מאפיינים את התקופה שלנו, אותם נרצה לשלב בברכות שנכין?

3. מכינים כרטיסי שנה טובה

  • לקראת השיעור בקשו מהתלמידים להביא (או להכין מראש, אם המפגש יתקיים מרחוק) בריסטול שניתן יהיה לגזור ממנו מלבן בגודל גלויה, צבעים, דבק, מספריים, וחומרים שונים שירצו להשתמש בהם (חשוב לציין שהעבודה קטנה ולכן עדיף להביא חרוזים קטנטנים, קטניות קטנות (כמו עדשים) וכו'… אם הם מעוניינים להשתמש גם בהדבקה).
    אם יש תלמידים שמעדיפים להכין כרטיס שנה טובה דיגיטלי, הם יכולים לעשות זאת באמצעות אחד מכלי הציור הממוחשבים.
  • אמרו לתלמידים שבשיעור זה נכין יחד כרטיסי שנה טובה. כל תלמיד ייצור כרטיס שנה טובה משלו, שיבטא את רוח התקופה שבה אנחנו חיים. הכרטיס ייצג היבט כלשהו שנוגע לכלל החברה הישראלית או לכלל האנושות. (הכרטיס יכול לכלול גם מרכיבים אישיים, אם כי את החלק האישי יש לשלב בצדו האחורישל הכרטיס אם בוחרים למסור אותו למישהו. אבל זהו אינו המוקד שלנו בפעילות).
  • קיימו דיון מקדים עם התלמידים:
    – דונו עם התלמידים בנושאים שנוגעים לכלל החברה ויכולים להופיע על גלויות שנה טובה. הנה כמה דוגמאות: מציאות החיים שלנו שהשתנתה מהקצה אל הקצה לפני כמה חודשים בעקבות התפרצות נגיף הקורונה; עזרה הדדית וסולידריות חברתית שנחשפנו אליה בעקבות הקורונה; שאלות הנוגעות לאיכות הסביבה; הישגים של המדינה (במדע, ספורט, תרבות…) ועוד.
    – הנחו את התלמידים לחשוב אילו ערכים חשוב להם להציג על גבי הגלויות. ראינו שגלויות שנה טובה יכולות לבטא ערכים של אהבת הארץ, עבודת אדמה (חקלאות), הגנה וביטחון, שלום ועוד. אילו ערכים הם היו רוצים להדגיש בגלויה שלהם, שרלוונטיים לשנה החדשה?
    – שאלו אותם אם על הכרטיס ירצו להציג את הדברים הטובים או אולי להציג את האתגרים שיש להתמודד עימם בשנה החדשה. האם הם רוצים להציג מציאות קיימת או את המציאות שהם מייחלים לה? (לדוגמה: מציאות שבה הומצא חיסון לקורונה, או מציאות שבה סוגרים מפעלים מזהמים).
    – הנחו את התלמידים ליצור כרטיס שנה טובה משלהם – כזה שיבטא את רוח התקופה שבה הם חיים. הוא יכול לכלול מרכיבים אישיים אבל גם לאומיים או אפילו כלל עולמיים (כדוגמת מגפת הקורונה או סוגיות הנוגעות לאיכות הסביבה).
    – הקצו לתלמידים זמן ליצירה.
    אם השיעור מתקיים מרחוק: קיימו את הדיון בסביבה וירטואלית כמו zoom או teams, ולאחר מכן היפרדו מהתלמידים ובקשו מהם לשלוח לכם צילום של העבודה או לחלופין להביא את העבודה לכיתה בפעם הבאה כשהם מגיעים לבית הספר. אפשר להקצות קיר בכיתה לכרטיסי הברכה, ואפשר לבקש מהתלמידים לסרוק/לצלם את הברכות ולהכין מהצילומים סרטון. תוכלו להיעזר באפליקציית פיקסארט או באחת האפליקציות בקישור.
קבצים להורדה