״אז תאמין שאם קלקלת אתה יכול לתקן״

בשיעור זה נעורר אצל התלמידים התבוננות פנימית לקראת השנה החדשה.

כיתות ז - ט2 שיעורים

מטרת הפעילות

לעורר אצל התלמידים התבוננות פנימית לקראת השנה החדשה.

מהלך הפעילות

פתיח: כיצד נוכל לשנות?

נחלק לתלמידים את שאלון הפתיחה של הפעילות ונבקש מהם לענות על השאלות – גרסת וורדגרסה מקוונת.

מרכיב חשוב בכל שינוי הוא ההתבוננות פנימה לתוך עצמנו.

לפעמים בשגרת החיים אנחנו לא עוצרים רגע לחשוב האם אנחנו בכיוון הנכון. הימים של תחילת שנת הלימודים ולפני ראש השנה ויום כיפור, הם הזדמנות לעצור רגע ולחשוב איך אנחנו רוצים שהשנה שלנו תיראה. אחד הכלים ליצירת שינוי הוא חשבון נפש. התבוננות פנימה כדי לבחון מחדש את היעדים והמטרות משנה שעברה ולהציב מטרות חדשות, לראות מה אני רוצה לשנות ומה אני רוצה להשאיר.

נשאל את התלמידים:
האם היעדים והמטרות שלנו מהשנה שעברה השתנו?

שלב 1: בן אדם, מה לך נרדם?

1. נחלק לתלמידים את נוסח הפיוט "בן אדם מה לך נרדם", שבני עדות המזרח נוהגים לומר בחודש אלול (חודש לפני ראש השנה ויום כיפור) – גרסת וורד.

2. נשמיע לתלמידים את הפיוט בכיתה.

לחנים ופירושים שונים של הפיוט נוכל למצוא בדף המוקדש לפיוט באתר "הזמנה לפיוט".

מומלץ גם לצפות בביצוע של "כנסיית השכל" וליאור אלמליח:

3. לאחר שנשמע את הפיוט נשאל את התלמידים את השאלות הבאות:

  • למה לדעתכם מבקשים מהאדם להתעורר לקראת יום כיפור?
  • ממה האדם צריך להתעורר?
  • מהן הסכנות בהרגל ובשגרה?
  • האם ביכולתנו לשנות הרגלים? נמקו.
  • באילו תחומים בחייכם אתם חשים ״רדומים״ וצריכים להתעורר?

לקראת יום כיפור בעל הפיוט מבקש מהאדם להתעורר מהשגרה שהוא נמצא בה ולבחון את עצמו. לפעמים בשגרת החיים אנו כבר לא מאמינים שאנחנו יכולים להשתנות.

אנחנו מתרגלים לתכונות או להתנהגויות שהיינו רוצים לשנות, ולא מאמינים שאפשר לעשות זאת.

שלב 2: הפיל והיתד

למה חשובה העצירה הזו פעם בשנה לחשבון נפש? בעזרת המשל הבא נדגים לתלמידים כיצד לפעמים אנו מתרגלים לשגרה, לכישלונות מהעבר, ולא מאמינים שאפשר לשנות.

  1. נחלק לתלמידים דף עבודה עם הסיפור על "הפיל והיתד" ונבקש מהם לענות על השאלות המופיעות בדף העבודה – גירסת וורד | גרסה מקוונת.
  2. אחרי הקריאה ומילוי השאלות נסכם במליאה:
    העצירה לחשבון נפש נותנת לנו זמן לחשוב ולבחון את ה״יתדות״ בחיינו. העצירה לחשבון נפש היא הצעד הראשון בדרך לשנות הרגלים ישנים, לבדוק אם ההתנהגות שלנו היא תוצאה של בחירה או של הרגל.

שלב 3: האם צריך יום משותף לחשבון נפש?

האם צריך יום מיוחד ומשותף לכולם לחשבון נפש? הרי האדם יכול בכל יום לבדוק ולבחון את מעשיו.

נצפה בקטע מתוך הסדרה "עשרים פלוס":

לאחר הצפייה נשאל את התלמידים:

  • מה היתרון בגישתו של ויצמן חובש הכיפה?
  • מה היתרון בגישתו של מרקוביץ'?
  • עם מי אתם מסכימים?

סיכום

יום כיפור מאפשר זמן לעצור ולחשוב. כמובן שניתן לעשות זאת בעוד מועדים בשנה, אך לפעמים נוח לו לאדם שמייחדים לו זמן מיוחד לשם כך.

תנאי ראשון לכל שינוי הוא לעצור ולהגדיר מה אני רוצה – מה המטרות שלי לשנה הקרובה.

אפשרות ראשונה:

  • אפשר לתת לתלמידים זמן לרשום מטרה אחת לשנה הקרובה.
  • נאסוף את כל המטרות שרשמו ונשים במעטפה חתומה כדי לבדוק בסוף השנה האם המטרות הושגו.

אפשרות שנייה:

  • נחלק לתלמידים דף תמונות – גירסת וורד | גרסה מקוונת.
  • נבקש מהם לבחור את הציור שמבטא את סוג השינוי שהם היו רוצים לראות בעצמם.
  • בעקבות הדף נשאל את התלמידים באיזה סוג שינוי בחרו ומדוע.