הדלקת נרות חנוכה
בשיעור זה נכיר את המרכיבים שהופכים את הדלקת נרות חנוכה לטקס, בשונה מהדלקת נרות בסיטואציות אחרות.
כיתות ו - ט3 שיעורים ומעלה
מטרת הפעילות
- היכרות עם ההיבטים הטקסיים של הדלקת נרות חנוכה.
- הבנת הייחוד של הדלקת נרות חנוכה לעומת הדלקת נרות אחרים.
- הבנת היסוד הטקסי כמייחד.
מהלך הפעילות
פתיח: זיהוי פעולות טקסיות מול פעולות שאינן טקסיות
- נחלק לתלמידים דף ובו תמונות (גרסה אינטראקטיבית | גרסת וורד), נבקש מהתלמידים לתאר את מה שבתמונה.
- נעבור עם התלמידים על הדף ונדגיש כי אותה פעולה יכולה לקבל משמעויות שונות בהתאם להקשר שבו היא מתבצעת.
- ניתן להשתמש במצגת להצגת התמונות לכיתה (להורדת המצגת לחצו כאן).
שלב 1: האלמנטים הטקסיים בהדלקת נרות חנוכה
נשאל את התלמידים: מה מייחד את הדלקת נרות חנוכה לעומת הדלקת נרות שבת או הדלקת נר בהפסקת חשמל?
נרשום על הלוח את הדברים שיעלו על פי נושאים:
- זמן ההדלקה: התאריך בשנה (בין כ"ה בכסלו לב' בטבת; השעה ביום אחרי שקיעת השמש).
- מקום ההדלקה: חלון, פתח הבית.
- מי נוכח בהדלקה: כל בני הבית.
- מה אומרים בהדלקה: ברכות, שירים.
- מה עושים בזמן ההדלקה: עומדים, מברכים, שרים יחד.
לאור מה שכתוב על הלוח, חשבו מהם הדברים ההכרחיים שבלעדיהם לא יהיה זה חנוכה?
שלב 2: רמב"ם, משנה תורה, הלכות חנוכה
- נחלק לתלמידים את דפי העבודה (גרסה אינטראקטיבית | גרסת וורד).
- נבקש מהתלמידים למלא את הדפים בחברותות (עבודה משותפת בזוגות).
- נעבור עם התלמידים על השאלות.
שלב 3: ייחודו של טקס הדלקת נרות חנוכה על פי הלכות חנוכה לרמב"ם
נחזור עם התלמידים לשאלה ששאלנו בשלב הראשון של השיעור:
- מה מייחד את טקס הדלקת נרות חנוכה ממצבים וטקסים אחרים שבהם מדליקים נרות? (מקום ההדלקה, שעת ההדלקה, ימי ההדלקה, מספר הנרות שמדליקים, הברכות שאומרים).
- מדוע מדליקים נרות חנוכה? (כדי לפרסם את הנס בקרב העוברים ושבים. יש להדליק נרות בערב כך שהאור ייראה מבחוץ).
סיכום: משימת כיתה או שיעורי בית
- בחרו טקס כלשהו.
- ציינו את המרכיבים הדומים בינו לבין טקסים אחרים, ואת הדברים השונים בינו לבין טקסים אחרים.
לחצו להמשך קריאה
לחצו להקטנה