כבוד האדם

כבוד האדם – שלי, כבוד האדם – שלך.

המינוח "כבוד האדם" הוא מופשט, וקשה להבינו מבחינה יישומית.
באמצעות לימוד של דוגמאות שבהן רואים פגיעה בכבוד האדם והצגת דילמות יכירו הלומדים את הבסיס לזכויות האדם. למידה זו תוביל אותנו לחשיבה משותפת – מה אפשר לעשות כדי לקדם את הערך של שמירה על כבודו של כל אדם.

כיתות ח - ט2 שיעורים

מטרת הפעילות

מטרות יחידת הלימוד:

  • להבין את משמעות הערך "כבוד האדם" על היבטיו השונים.
  • לאפשר הבנה מעשית של הערך "כבוד האדם" בעזרת מקורות למידה שונים.
  • לעסוק באופן עקיף בערכים אחרים או בזכויות אדם בסיסיות נוספות הנובעות מהערך כבוד האדם, כמו ערך השוויון, הזכות לקניין, הזכות לתנועה חופשית, הזכות לתעסוקה, ערך חיי האדם.
  • לנהל דיונים הנובעים מתוך שאלה מערערת.

המיומנויות הנדרשות ללמידה הן השתתפות בדיון והשתתפות בדיון דילמה.

יחידת לימוד בנושא כבוד האדם לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית־ישראלית לכיתות ח או ט.
היחידה כוללת תכנים מתוכנית הלימודים באזרחות, ומורכבת מחמישה מפגשים, שניים מהם עם כיתה מקבילה מבית ספר אחר.
במפגשים הקרובים יעסקו הלומדים בנושא כבוד האדם.

מבנה המפגשים:

מספר המפגש

משך המפגש

היכן ואיך?

הנושא

מפגש 1

 

שני שיעורים בכיתה – פתיח מהו כבוד האדם?
מפגש 2

 

שני שיעורים או לקצר לשעה לבחירתכם יחד עם כיתה מקבילה מבית ספר אחר – למידה מקוונת ערכים מתנגשים – לפגוע בכבוד או…? ניהול דיון דילמה
מפגש 3 45 דקות בכיתה מה נפגע כשפוגעים בכבוד? דוגמה אחת דרך סיפור חז"לי
מפגש 4 45 דקות או

שני שיעורים לבחירתכם, לפי בחירת תוכני הלימוד

עם כיתה מקבילה מבית ספר אחר – למידה מקוונת איך לא לפגוע בכבוד? יצירה משותפת
מפגש 5 45 דקות בכיתה – אסיף ומשוב ערכים נוספים: הצצה באמנה לזכויות האדם.

מה המפגש הוסיף לחוויית הלמידה?

 

 

 

מהלך הפעילות

פתיח – כבוד האדם מהו?

יצירת סיפור מסגרת למפגשים ושיתוף אישי

(10–15 דקות)

  • שתפו את הלומדים בסיפור שבו נתקלתם בפגיעה בכבוד האדם. אם יש לכם סיפור שנחשפתם אליו ואפשר לספר אותו באופן אישי – השתמשו בו. לילדים קל יותר להזדהות עם סיפור שחוויתם או ששמעתם עליו.
  • בקשו מהילדים לחשוב אם הם חוו פגיעה בכבוד שלהם או שהם שמעו על מקרה שבו פגעו בכבוד של מישהו אחר. בקשו מהם לשתף בכיתה – מה הייתה הפגיעה בכבוד? באיזה אופן הייתה הפגיעה? (כדאי לבקש שלא לשתף בשמות או בתיאור מפורט שמסגיר את האדם הפגוע.)

כדי להבין מהו כבוד האדם נתבונן בכמה מקרים של פגיעה בכבוד האדם ונלמד לזהותם.

צפייה בסרטונים רובד סמוי וגלוי:

(10 דקות)

הקרינו ללומדים את אחד הקטעים מהקומדיות הישראליות הבאות:

נבסו (מומלץ: מההתחלה ועד 2:05)

או לחלופין:

קופה ראשית   (2:30-4:29) שימו לב שהקטע לאחר מכן עלול להיות מביך בעבורם. הקפידו לעצור בזמן.

כדאי לציין שמדובר בקומדיות שמציגות סיטואציות שגורמות לנו לצחוק מכיוון שהן מציגות תופעה מוכרת (ולעיתים פוגענית) באור מגוחך. מאחורי תיאור הסיטואציה נמצאת בדרך כלל – ביקורת. לפעמים היא גלויה וברורה ולפעמים היא סמויה.

אפשר להקרין את שני הסרטונים, אך יש לשים לב לאורך הסרטונים, מבחינת לוח הזמנים המותאם של השיעור ולהבדלים בין הרעיון שעולה מכל אחד מהם.

פגיעה בכבוד האדם יכולה להיות כלפי כל אחד ואחת – גם אם הוא בשולי החברה וגם אם הוא בתפקיד בכיר וחשוב.

הנחו את הלומדים לחשוב על השאלות האלה תוך כדי הצפייה:

  • האם יש פגיעה בכבוד?
  • מי הפוגע או הפוגעת?
  • כיצד נעשתה הפגיעה? במה פגעו?
  • האם לדעתכם, פגיעה בכבודו של אדם היא רק כזו שבה הנפגע מודע לפגיעה בו ומוחה על כך? בשאלה זו נעסוק באחד המפגשים בהרחבה.

התייחסו לשאלות בדיון בכיתה או הכינו כרטיסייה עם השאלות והנחו את התלמידים לדון בהן בחברותות (למידה בזוג). את הדיון יש לנהל בקול ובשיח הדדי בין השניים.

למידה פעילה בחברותות חשיבה על המושג "כבוד האדם"

(15 דקות)

חלקו את הכיתה לחברותות. כל חברותא תקבל אמירה או קטע לדיון, מלווה בשאלות (מספר הילדים בכיתה חלקי מספר הקטעים שתבחרו ללמידה – יהיה מספר הילדים שיקבלו את אותו קטע ללמידה).

חלקו את החברותות לפי רמת הלמידה של הלומדים והתאימו לפי חלוקה זו את הקטע: אורך הקטע, מילים קשות, הבנה ומשמעות, מענה לשאלות הנלוות.

כמו כן, אפשר לבחור קטעים מסוימים מתוך הקטעים המוצעים לפי אופי הכיתה או רמת הכיתה. הנחו את התלמידים לחשוב על השאלה (מלבד השאלות המלוות כל קטע – מהו כבוד? האם דרך הטקסט אפשר להבין מהו כבוד האדם?

…הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעֹס…

(מסכת אבות, פרק ב, משנה י)

המשנה מביאה את דבריהם של הדוברים במשנה הקודמת. רבי אליעזר הוא הדובר ראשון מבין הדוברים.

  • מה רבי אליעזר מייעץ ולמה הוא מתכוון?
  • תנו דוגמה למקרה שבו הרגשתם ששמרו על הכבוד שלכם? איך אתם הייתם  מגדירים שמירה על כבודו של חבר? כיצד אתם נוהגים בכבוד כלפי החברים שלכם?
  • האם לדעתכם "חברך" מתכוון רק לחבר אישי בלבד? אם לא, לפי פתגם זה, את מי לדעתכם יש לכבד?
  • כיצד דבריו של רבי אליעזר "ואל תהי (=תהיה) נוח (מהיר) לכעוס" קשור לכבוד האדם?

 

אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד?

הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת

(מסכת אבות, פרק ד, משנה א)

  • כיצד הייתם מנסחים את השאלה במילים שלכם?
  • מה המענה לשאלה על פי המשנה? נסחו במילים שלכם.
  • האם אתם מסכימים עם מענה זה?
  • חשבו על שני מקרים שמדגימים את המענה.
  • במה תלוי הכבוד של האדם לפי פתגם זה?

 

…אם יכבדוך בני אדם בגלל עושר או שררה –

אל יערב לך,

כי הכבוד ההוא יפנה בהפנותם.

אבל יערב לך אם יכבדוך

בעבור חכמה,

או בעבור יראה,

או בעבור מוסר…

פירושי מילים:

יערב – יגרום להנאה.

שררה – שליטה, סמכות.

יראה – כאן לא במובן של פחד או חשש אלא של הערצה שנובעת מיראת האל.

מוסר – אדם בעל מידות מעולות, אדם ללא רבב.

(מתוך אתר דעת, "מבחר הפנינים" המיוחס לרבי שלמה אבן גבירול,

מעובד על ידי יהודה איזנברג על פי מהדורת ברלין 1928)

  • לפי הטקסט, איזה "כבוד" יכול להיעלם? מדוע?
  • איזה כבוד הוא כבוד שיכול להסב הנאה לבני אדם?
  • "מכבדים אותי בזכות מה שאני" – האם משפט זה מתאים להנחיה המופיעה בטקסט? הסבירו.

 

כְּמוֹ כֵן עִקַּר הַכָּבוֹד הוּא רַק מֵהַדִּבּוּר, כִּי אֵיבָר מֵהָאָדָם, כְּגוֹן יָד, אֵינָהּ יְכוֹלָה לַחֲלֹק לוֹ כָּבוֹד, כִּי גַּם אֵינוֹ נִכָּר בְּהַיָּד בְּעַצְמָהּ תַּבְנִית הָאָדָם, וְכֵן אֲפִלּוּ פְּנֵי הָאָדָם אֵינוֹ מְיֻחָד לְהָאָדָם בְּעַצְמוֹ, כִּי נִמְצָא גַּם חַיָּה שֶׁיֵּשׁ לָהּ פְּנֵי אָדָם, כְּגוֹן קוֹף, וְאֵין זֶה גֶּדֶר הָאָדָם, וְעַל כֵּן אֵינוֹ מְקַבֵּל כָּבוֹד כִּי אִם מֵהַדִּבּוּר, שֶׁבָּזֶה מֻבְדָּל הָאָדָם מֵחַי, וְעַל כֵּן מֵאַחַר שֶׁעִקַּר הַכָּבוֹד הוּא בְּהַדִּבּוּר…

(ליקוטי מוהר"ן, קצד)

  • לפי רבי נחמן מברסלב, איזה איבר מעיד על כבוד או יחס מכבד לבן אדם אחר?
  • מדוע דווקא איבר זה, לדברי רבי נחמן מברסלב?
  • מה דעתכם על אמירה זו? תנו דוגמה לדיבור שאינו מכבד. תנו דוגמה לדיבור מכבד.
  • מי זוכה לכבוד? האדם השומר בדיבורו על הכבוד של האחר או זה שפונים אליו בדיבור מכבד? נמקו והסבירו.

בקשו מכמה חברותות להציג את הלמידה המשותפת שלהן.

בקשו מכל חברותא לשתף – האם מתוך הטקסט אפשר להבין מהו כבוד או האם יש להם השערה?

מהו כבוד האדם?

צפייה במליאה בסרטון הזה (1:34) תסייע לנו להבין את ההגדרות השונות שיש לכבוד האדם ושאת חלקן העלינו כבר בתחילת המפגש. בקשו מהלומדים תוך כדי צפייה לרשום לפניהם על כל הסבר מן הסרטון – לאיזה טקסט מאלו שלמדנו בחברותות הוא שייך. שאלו מדוע ערך הכבוד מיוחד לבני האדם?

סַפּרו לתלמידים שהמפגש הבא יהיה עם כיתת לימוד מבית ספר אחר. הכינו אותם לקראת המפגש.

לכל היחידה:

שיעור 1: כבוד האדם שלי, כבוד האדם – שלך

שיעור 2: ערכים מתנגשים – לפגוע בכבוד או…? ניהול דיון דילמה

שיעור 3: מי הנפגע בפגיעה בכבוד?

שיעור 4: איך לא לפגוע בכבוד? יצירה משותפת

שיעור 5: ערכים נוספים: הצצה באמנה לזכויות האדם.