צער בעלי חיים

מערך שיעור זה מזמין את הלומדים להתבונן על המורכבות ביחסים שבין בני האדם לבעלי חיים, ולהעלות אותה למודעות שלהם.

כיתות ב - דשיעור אחד

מטרת הפעילות

1. להעלות למודעות את היחס לבעלי חיים.
2. להבין את המורכבות ביחסים של בני אדם ובעלי חיים.
3. לחשוב על דרכים יצירתיות לצמצם את הפגיעה בבעלי חיים, כמו בסיפור שנקרא בהמשך.
4. להכיר וללמוד סיפור מסיפורי חכימא.

מיומנויות הוראה ולמידה:

  • התבוננות וחשיבה מתוך שתי נקודות מבט.
  • הסתכלות לטווח הרחוק: איך אנחנו שומרים על העולם?

מהלך הפעילות

הקדמה

שיעור זה עוסק ביחס שלנו לבעלי חיים. מצד אחד, בימינו שומרים על בעלי החיים ויש חוקים נגד פגיעה בבעלי חיים, ומצד שני, אנחנו עדיין משתמשים בבעלי חיים למען הצרכים שלנו. מטרת השיעור אינה להעביר ביקורת על השימוש של בני אדם בבעלי חיים (תזונה, חפצים), אלא להצביע על המורכבות ביחסים שבין בני אדם לבעלי חיים, ולהעלות אותה למודעות של הלומדים.

פתיחה

אִמרו לילדים שנשוחח בשיעור זה על היחס שלנו לבעלי חיים. במהלך השיעור נקרא סיפור שעוסק ביחס זה.

הקרינו בכיתה את אחד הסרטונים הבאים (לבחירתכם):

1. ילדי בית העץ – צוף מחליטה לשלוח את לוקא, הכלבה שלה, לתחרות כלבים ומנסה לאמן אותה. כשהיא כמעט מתייאשת מהניסיונות לאלף אותה, היא מגלה שלוקא יודעת לקרוא…

(צפייה בדקה 5:41 ועד דקה 7:11)

או לחלופין:

2. כאן (תאגיד השידור הישראלי) – חברו הטוב של: הכירו את הילד שמגדל ג'וקים בתור חיות מחמד- סול נאמן גולן, ילד בן עשר וחצי, מגדל תיקנים (ג'וקים) מסוג תיקנים לוחשים כחיות מחמד אצלו בחדר.

מטרת הסרטונים היא להעלות את נושא חיות המחמד למודעות של הלומדים ולהזמין אותם לשוחח עליו בכיתה.

שאלו את הילדים:

  • האם יש לכם חיית מחמד? אם כן, איזו חיה?
  • מה דעתכם על כך שלבני אדם יש חיות מחמד?
    – האם אין מקומן בטבע? בקשו מהילדים להסביר את דבריהם.
    – האם לדעתכם חיית מחמד יכולה לחיות בטבע ללא עזרת בני אדם? בקשו מהלומדים לתת דוגמאות ולהסביר.
    – האם כל חיה יכולה להיות חיית מחמד? תרנגול או צב, למשל, יכולים להיות גם חיות מחמד? האם יש הבדל בין חיות שונות? מדוע?

שלב 1: קריאת הסיפור וניתוחו

לפני קריאת הסיפור, הקדימו וספרו לילדים שעד לפני כמאה שנה מכוניות, ולבטח משאיות לא היו כלי תחבורה שכיח ונפוץ כפי שהן כיום. בעבר, כדי להוביל משא ממקום למקום או כדי להגיע ממקום למקום השתמשו בבעלי חיים. גם כיום יש מקומות פחות מפותחים בעולם, שבהם בעלי החיים עדיין משמשים להובלת סחורות. ניתן להציג לילדים את התמונות במצגת (המצגת נמצאת בסוף המערך, בקבצים להורדה).

בשלב זה קִראו את הסיפור שלפניכם. מעניין יהיה לשמוע את תגובות הילדים להצלפה בחמורים:

בכל בוקר יצאו חוטבי העצים* מן העיר זאכו* שבכורדיסטן אל היער, וביניהם גם חכם יצחק כהן.
החוטבים מיהרו לחטוב עצים ולהעמיס אותם על החמורים שלהם, ואף הצליפו* בחמורים כדי למהר לשוב העירה, מפני שכל מי שהקדים לשוב העירה – הקדים למכור את הסחורה שלו, והמאחר – הפסיד.
אף חכם יצחק כהן מיהר לחטוב עצים ולהעמיס אותם, אך את הדרך העירה היה עושה באיטיות, תוך שהוא נזהר שלא להכות את חמורו. שאלו אותו חבריו: "מדוע אינך מצליף בחמור כדי שימהר לשוב העירה?"
השיב להם חכם יצחק כהן: "לפי ההלכה* אסור לגרום לצער בעלי חיים, אלא אם כן צריך ואין ברירה. אך החמור שעליו אני רוכב אינו מכיר את ההלכה הזאת, וגם אם אני צריך לגרום לצער בעלי חיים, בשבילו זה עדיין 'צער בעלי חיים'".

* חוטבי עצים – אנשים שעוסקים בכריתה ובחיתוך של עצים. בעבר, לא היו מכשירים חשמליים לניסור העץ. (עץ הוא חומר גלם טבעי שמשמש רבות את בני האדם לריהוט, לחימום, לבנייה ועוד)

* העיר זאכו בכורדיסטן – מידע על העיר: ניתן להראות לילדים את המפה הטופוגרפית ולזהות את החלק הירוק של היער. כמובן, לא מדובר ביער שמופיע בסיפור אבל זה עשוי לקרב את הסיפור לעולמם.

* הצליפו – הכו בחוזקה.

* הלכה – כיצד יש לנהוג במקרים בחיי היום יום, לפי החוק היהודי שנקבע בתורה.

נתחו את הסיפור עם הילדים. לפניכם כמה שאלות – אתם יכולים להיעזר בהן או בחלקן. הדיון עשוי להתפתח לכיוונים שונים ומטרת השאלות היא לנתב את השיח.

1. פתחו בשאלה כללית: מה חשבתם על הסיפור?

2. התעמקו בפרטי הסיפור:

  • מה דעתכם על כך שהחוטבים הצליפו בחמורים?
  • בקשו מהילדים לתת נימוק בעד ההצלפה בחמורים ונימוק נגד ההצלפה.
  • האם הייתם עדים פעם להצלפה בבעל חיים או לפגיעה אחרת בבעל חיים? שתפו את הכיתה.
  • מדוע, לדעתכם, התפלאו חבריו של חכם יצחק כהן על כך שלא הצליף בחמור שלו?

3. כתבו על הלוח את תשובתו של חכם יצחק כהן. נעיין בה:

לפי ההלכה* אסור לגרום לצער בעלי חיים, אלא אם כן צריך ואין ברירה. אך החמור שעליו אני רוכב אינו מכיר את ההלכה הזאת, וגם אם אני צריך לגרום לצער בעלי חיים, בשבילו זה עדיין 'צער בעלי חיים'.

קיימו דיון בכיתה. אתם יכולים לבחור לאילו מהשאלות להתייחס או להוסיף שאלות משלכם:

  • הסבירו במילים שלכם מה זה "צער בעלי חיים".
  • למה הצרכים של בני האדם גורמים להם לפגוע בבעלי חיים? תנו דוגמאות מימינו אנו (תזונה, בגדים, כלים ועוד).
  • האם יש הבדל בין שימוש במשאב טבע שאינו בעל חיים, למשל עצים, לבין שימוש בבעל חיים? נמקו את תשובתכם.
  • החכם נעזר בחמור לצורך הובלת משא אך אינו מצליף בחמור – האם יש הבדל בין שתי הפעולות? נמקו את תשובתכם.
  • החכם יצחק כהן צריך להאיץ בחמור כדי להגיע מהר לעיר. מה מונע ממנו לעשות כן?
  • איך מתייחס חכם יצחק כהן לחמור שלו?
  • האם התשובה של החכם לחבריו היא מנקודת מבט דתית? נמקו את תשובתכם.

המענה של חכם יצחק כהן מביע חמלה כלפי בעלי חיים בכלל. תשובתו אינה מתייחסת רק למה שכתוב בהלכה אלא לזכויות בעלי חיים בכלל.

שלב 2: מציאת פתרונות יצירתיים למציאות מורכבת

הילדים למדו על המורכבות של השימוש שבני אדם עושים בבעלי חיים. מצד אחד – יש רצון אמיתי של האדם לא לפגוע בבעלי חיים, ומצד שני – בני אדם צריכים לעיתים להשתמש בבעלי חיים לצרכים שלהם.
בקשו מהילדים לכתוב במחברת שלהם כיצד ניתן לשמור על בעלי החיים בסביבה הקרובה שלהם כך שלא ייפגעו.

בקשו מכמה ילדים לשתף את הכיתה במה שכתבו.

נקודת סיכום למורה

באמצעות מערך שיעור או למידה על אודות בעלי חיים אי אפשר לשנות סדרי עולם אבל אפשר לעורר את המודעות לשימוש של בני אדם בבעלי חיים. סכמו עם הילדים מה למדו משיעור זה. הוסיפו את נקודת מבטכם.


קבצים להורדה