ל"ג בעומר
השנה לא יהיו מדורות בל"ג בעומר. האם תמיד היו מדורות ביום הזה?
בשיעור זה נעסוק בל"ג בעומר. ננסה להבין כיצד היום הזה התעצב ואילו אירועים נוספים נקשרו בו, ונראה שמי שמעצב ומבנה את המשמעות של אירועים וחגים הוא האדם וקהילתו. השיעור מותאם ללמידה מרחוק, וגם ללמידה בכיתה.
מטרת הפעילות
- להבין מהו יום ל"ג בעומר.
- לתאר את התפתחותו של היום והפיכתו לחג המדורות וההילולה.
- להבין שחלק ניכר מהמסורות שלנו, וגם החגים ההלכתיים, התפתחו, השתנו והתעצבו במהלך הדורות.
- להראות שבמידה רבה הקהילה היא זו שמעצבת את היום ומשמעותו.
מיומנויות
- עבודת צוות
- הבנה אוריינית
משך הפעילות
15 דקות פתיחה סינכרונית לכל הכיתה ולאחריה עבודה בחדרים. חזרה בסוף השעה הראשונה להצגה של הקבוצות או לחלופין הצגה בשיעור הבא.
אמצעים טכנולוגיים
- שיעור וירטואלי באמצעות zoom. להדרכה על השימוש ב-zoom היכנסו לפורטל משרד החינוך.
- חלוקה לחדרים ב-zoom – הדרכה.
- כלי לעריכת סקרים כמו mentimeter (הדרכה) או כלי אחר שאתם משתמשים בו.
- מצגות המפרטות את המשימות לכל קבוצה (מצורפות בגוף המערך) יוצגו ללומדים באמצעות שיתוף מסך – פירוט בגוף המערך.
- מצורף משחק למיקום רצף התפתחות יום ל"ג בעומר לאורך השנים.
מהלך הפעילות
פתיחה – 15 דקות
ספרו ללומדים שהמפגש הבא יוקדש להיכרות עם ל"ג בעומר. מה זה היום הזה ומה אנחנו באמת יודעים לגביו? ספרו להם שאנחנו מתחילים יחד כל הכיתה, ולאחר מכן נעבוד בקבוצות וכל קבוצה תחקור היבט אחר של היום. בסיום נחזור שוב למליאה והלומדים יציגו את הממצאים שלהם.
השנה ל"ג בעומר שלנו יהיו שונה. שאלו את הילדים באמצעות מנטימטר: מה אתם אוהבים לעשות בדרך כלל בל"ג בעומר?
אפשר לבנות את השאלה כשאלת "ענן מילים" שבה המענה הנפוץ ביותר יופיע בכתב הכי גדול, או לחלופין לבנות את השאלה כשאלת סקר ולתת ללומדים אפשרויות בחירה. לדוגמה:
- להדליק מדורה ולאכול תפוחי אדמה עם חברים וחברות.
- ללכת לים.
- לשבת בפיקניק ביחד, בלי מדורה.
- לא עושה משהו מיוחד.
- אחר
נסחו שאלת סקר נוספת שונה במנטימטר:
מה לדעתכם חשוב לעשות בל"ג בעומר?
- להדליק מדורות.
- לעלות לקברו של רשב"י (רבי שמעון בר יוחאי).
- ללמוד על מרד בר כוכבא.
- לציין את 33 הימים שעברו לספירת העומר.
נבדוק מה התשובה הרווחת בכיתה, ונציין שנחזור לתשובה שלהם בסוף המפגש.
עבודה בקבוצות: למה בכלל חוגגים את ל"ג בעומר?
ראינו כמה אפשרויות לציון היום – בואו נצא לבדוק יחד מדוע חוגגים את ל"ג בעומר.
נחלק את הכיתה לקבוצות לפי מספר ילדי הכיתה (מומלץ 5-4 ילדים בקבוצה, חלוקה לחדרים בזום). כל קבוצה תקבל מצגת שיתופית (גוגל סליידס) שבה טקסטים המפרטים ומסבירים את מקורו של היום (בסך הכול יש ארבע מצגות עם מקורות שונים אך אפשר שכמה קבוצות יחקרו את אותו המקור. לדוגמה: אם יש 8 קבוצות – כל שתי קבוצות מקבלות את אותו מקור/מצגת לחקר).
כדי לעבוד עם המצגות יש לשכפל אותן. בעמידה על "קובץ" בצד הימני של המצגת, יש ללחוץ על "יצירת עותק", לבחור באפשרות של "כל המצגת" ולתת את השם המתאים לכם.
שימו לב שאתם יוצרים עותקים מכל אחת מארבע המצגות השונות ומשכפלים בהתאם למספר הקבוצות בכיתה.
אלו המצגות – יש ליצור עותק של המצגת ולשמור על פי שם הקבוצה:
בסוף החקר, על נציגי כל קבוצה להציג בפני הכיתה את ממצאיהם על גבי שקופית נוספת שהם יצרו יחד בקבוצה. עליהם להסביר לפי המקורות שברשותם מה זה ל"ג בעומר ומדוע חוגגים את היום הזה.
מטרת המשימה בקבוצות היא להראות שלציון ל"ג בעומר יש כמה מקורות שונים שאינם אחידים ונובעים מהתפתחויות שונות בעולם היהודי (מסורות תלמודיות, קבלה וציונות).
חזרה למליאה: התפתחות ל"ג בעומר
חזרו למליאה בזום. שני נציגים מכל קבוצה יציגו את ממצאי הקבוצה אודות יום ל"ג בעומר. לאחר ההצגה של הלומדים, הציגו סיכום לרצף ההתפתחויות. הדגישו את השינוי לאורך ציר זמן, את החיבור בין אישים לבין אירועים שלא בטוח שהתרחשו ביום זה, ואת רתימת האירוע לצורך יצירת 'אירוע' חדש: הציונות משתמשת בבר כוכבא כסמל של גבורה והתנגדות, הקבלה משתמשת בדמותו של שמעון בר יוחאי להפצת ספר הזוהר ותורת הקבלה, ויש גם מנהגים שונים שנוספו ליום הזה ומהותם לא ברורה לחלוטין.
ראינו שמשמעות היום השתנתה, התפתחה והתרחבה במהלך הדורות, ושיש לנו מגוון של מקורות שמייחסים ליום הזה אירועים שונים שכלל לא בטוח שאכן התרחשו.
סיכום: אז מה חשוב לעשות ביום ל"ג בעומר?
לאור המקורות שלמדנו והעבודה הנהדרת של הלומדים, נחזור לשאלה שבה פתחנו – מה חשוב לעשות ביום ל"ג בעומר? האם יש מנהג שחשוב לעשותו?
נסכם: ראינו של"ג בעומר הוא יום שיש בו מנהגים שונים שהלכו והתפתחו במרוצת הדורות. ל"ג בעומר הוא למעשה סימן עבורנו לחקור, ללמוד ולגלות את טיבם של הימים המיוחדים שלנו בלוח השנה. בנוסף, באמצעות ל"ג בעומר ניתן להבין לעומק שלוח השנה מושפע, משתנה ומתעצב מהתפתחויות ומאירועים שונים של קהילות שונות בהיסטוריה היהודית והישראלית.