עליית יהודי אתיופיה
העלייה וקשיי הקליטה
מערך שיעור בנושא העלייה לארץ וקשיי הקליטה בה תוך התמקדות בקהילה האתיופית שעלתה ב 40 השנה האחרונות.
מטרת הפעילות
- המחשה ויזואלית והוספת מידע.
- יצירת הזדהות עם קשיי העולים, מתוך הידיעה שקשיי ההיקלטות של העדה הזאת בארץ ישראל עדיין לא תמו.
- הצפת קשיי הקליטה, שיחה ועיבוד בכיתה.
מהלך הפעילות
פתיח / שאלת דריכה:
- איך הגיעו יהודי אתיופיה לארץ?
- מה אתם יודעים על העלייה הזו?
מידע:
א. הקרנת הסרט על מבצע משה
ביחד עם התלמידים: איסוף המידע מתוך הסרט. אפשר גם להראות בכיתה את המרחק שהלכו העולים ברגל, מאתיופיה ועד לחוף בסודן.
שאלות:
- מדוע נקרא המבצע "מבצע משה"? מה מסמל שמו של משה בהקשר הזה? האם זו גבורה?
- האם יכולנו אנו לעמוד במסע כזה, עם סבא וסבתא? עם אחינו ואחיותינו התינוקות?
- האם בסרט נרמזים קשיים כאלה? ע"י מי?
ב. הקרנת הסרט על מבצע שלמה
ביחד עם התלמידים:
- מה מיוחד במבצע הזה?
- מהם השיאים שנשברו?
- למה חשוב שהמדינה תשקיע משאבים כל כך רבים (שוחד לשליט אתיופיה, מטוסים, אנשי צוות, עשרות לוחמי מילואים שגויסו בצווים חשאיים, ועוד ועוד) בהעלאת יהודים לארץ?
בסרט ניכרים גם הקשיים שהיו לעולים מאוחר יותר, בהשתלבותם בארץ, לצד התקווה.
ניתן להתייחס לפרשת תרומות הדם, כמו גם לחברי הכנסת האתיופיים.
הקרנת הסרט "המסע לארץ ישראל" שהוכן ע"י כיתה ו' 2 בביה"ס ישורון בחולון
הצעות לנקודות בדיון:
- כיצד מתייחסים הילדים לעולים בתחילת הסרט?
- מהם טענותיהם כלפי העולים?
שתפו בסיפורים שאתם מכירים על יחס לא טוב לעולים, בין אם כיום, ובין אם מסיפורי עבר ששמעתם מהוריכם.
- האם אנחנו באמת תמיד יותר טובים ממי ששונה מאיתנו?
- אם ראינו קודם את סיפור גבורתם של העולים, האם אפשר שהם ראויים ליחס אחר, הרבה יותר מכבד?
- מה הרגישו ילדי הכיתה כשבעצמם השתתפו בקליפ המתאר את קשיי העלייה וההיקלטות?
- האם גם אתם חשים כעת מעט יותר הזדהות?
- האם תוכלו להציע דרכים אחרות להתייחס למי ששונה מאיתנו?
סיכום
ניתן לקרוא בכיתה את הפסוקים מתוך ספר דברים פרק ל', 5-3:
וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ:
וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ:
(למעבר לטקסט המקראי לחצו כאן)
ולשאול:
- מה במילים אלו מזכיר לנו את סיפור העלייה מאתיופיה?
- האם אכן צריך לחכות שה' יעשה זאת בשבילנו, או שלוחמי השייטת, אנשי המוסד וכל שאר מי שפעלו כדי להביא את העלייה הזו ולקלוט אותה בארץ, פעלו למעשה, ברוח ספר דברים, ומימשו במעשיהם את דברי התורה?
- כיצד נוכל אנו לממש דברים אלו גם בחיינו כאן כיום?