פיתוח לעומת שימור

שיעור לקראת טו בשבט

טו בשבט מזמן הזדמנות מצוינת לדון ביחסים המורכבים שבין האדם לכדור הארץ. בשיעור שלהלן, המיועד לתלמידי חטיבות הביניים, נציג את ערכי הפיתוח והשימור, ונדון במתח שביניהם. בסוף השיעור נשאל איזה ערך חשוב יותר בעת הזו, ונבקש מהתלמידים להציג דרכים לחסכון באנרגיה, מים או משאבי טבע.

כיתות ז - טשיעור אחד

מטרת הפעילות

דיון בהתנגשות בין ערך הפיתוח שאפיין את הציונות בתחילת דרכה לבין ערך השימור המתחייב מההכרה בנזקים שהאדם גורם לסביבה.

מהלך הפעילות

חלק א: שיר בוקר / נתן אלתרמן

בהרים כבר השמש מלהטת
ובעמק עוד נוצץ הטל,
אנו אוהבים אותך, מולדת,
בשמחה, בשיר ובעמל.

ממורדות הלבנון עד ים המלח
נעבור אותך במחרשות,
אנו עוד ניטע לך ונבנה לך,
אנו ניפה אותך מאד.

להדפסת השיר במלואו באתר שירונט לחצו כאן.

שאלות לדיון:

  • אילו פעולות מתכוון המשורר לעשות, ומדוע?
  • כיצד באה לידי ביטוי אהבת המולדת בשיר?

חלק ב: החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע בישראל פועלת לשימור הטבע, הסביבה, והנוף בישראל. עיקר הפעילות של החברה באה לידי ביטוי בתחום החינוכי, במאבקים ציבוריים לשמירה על שטחים פתוחים, עידוד טיולים בחיק הטבע, ועוד. באמצעות הסרטון הבא, נציג בקצרה את פעילות החברה, ואת מטרותיה.

שאלות לדיון:

  • מהי המטרה שלשמה הוקמה החברה להגנת הטבע?
  • ערכו השוואה בין הרעיונות שבאים לידי ביטוי ב"שיר בוקר" לבין אלו שמייצגת החברה להגנת הטבע. במה הם שונים זה מזה?

דיון מסכם: לעבדה ולשמרה

וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם עָפָר מִן-הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה. וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים גַּן-בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר… וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ.

בפסוקים הללו, המופיעים בסיפור הבריאה בבראשית ב, מוטלות על האדם שתי משימות עיקריות – עבודת האדמה ושימור הסביבה. לאור השיר ששמענו והסרטון שראינו, נקיים דיון מסכם במליאה סביב השאלה: איזה מבין שני הערכים הללו חשוב יותר, והאם יש דרך לאזן בין שתיהן?

סיכום

לסיכום השיעור, נבקש מהתלמידים להציג בפני הכיתה דרכים לשימור הסביבה ולחיסכון באנרגיה, מים, מזון ומשאבים. משימה זו מתאימה לעבודה בכיתה או בבית, ובסופה יוכלו התלמידים לעצב כרזה או כרטיסיה בה יקראו לחבריהם לכיתה לפעול למען איכות הסביבה בדרך שבה יבחרו. התוצרים יוכלו לשמש לקישוט הכיתה, בתקווה שיביאו למעורבות גדולה יותר מצד התלמידים גם בהמשך.