פסקול של זיכרון: מערך שיעור

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. בשיעור נכיר נופלים דרך שירים שנכתבו עליהם.

כיתות ה - ו30 דקות

מטרת הפעילות

  • להבין שיש יותר מדרך אחת לזכור חיילים שנהרגו בעת שירותם הצבאי.
  • לחוש קרבה לחיילים שנהרגו בעת שירותם הצבאי דרך מפגש ישיר עם סיפורים עליהם.
  • להכין דף מידע על אחד החיילים שעליו נכתב שיר זיכרון.

משך הפעילות

45-35 דקות סינכרוניות, ולאחריהן משימה א-סינכרונית.

רציונל

שירי זיכרון רבים נכתבו על חיילים שנהרגו בעת שירותם הצבאי. כל שיר מדגיש היבט אחר בהתמודדות עם הזיכרון של אותו חייל – לפעמים סיפור חייו או הסיפור על הקרב האחרון שלו, ולעיתים רק הבעת הרגשות של הכותב. המפגש האישי עם החייל דרך השיר פותח צוהר לעולם שלם של חיים שנגדעו.

אמצעים טכנולוגיים

  • שיעור וירטואלי באמצעות zoom. להדרכה על השימוש ב-zoom היכנסו לפורטל משרד החינוך.
  • מצגת הכוללת טקסטים שיוצגו לתלמידים באמצעות שיתוף.
  • פורום כיתתי או אזור משותף אחר שבו יוכלו התלמידים להעלות את עבודותיהם.

מהלך הפעילות

פתיח: שירי זיכרון

  • נבקש מהלומדים לנסות ולזכור שירי זיכרון משנים קודמות, ולכתוב את שמות השירים בצ'אט המופיע בסביבת ה-zoom.
  • נבקש מהם לשתף בהצבעה (כל לומד יכול להצביע דרך הזום או באמצעות הרמת יד בצילום בווידיאו) – האם הם זוכרים מה מסופר בשירים?
  • נעלה כמה הצעות לנושאים ודרכי זיכרון שמובאים בשירים הבאים:
    אליפלט – סיפור החייל ומותו (לא חייל אמיתי).
    גבעת התחמושת – סיפור על האירועים של הקרב שבתוכם מקופל סיפור הנופלים.
    אחי הצעיר יהודה – תיאור החלל שנפער בחיים בעקבות מותו של החייל.
    פרי גנך – סיפורה של אימא שמחכה לבנה שיחזור.
    מיליון כוכבים – כמיהה להזדמנות להיפרד מהאח הטייס שנהרג.
    המלצה למורה: אפשר להציג את המילים של השירים מתוך שירונט בעת ההסברים על השירים.
  • נבקש מהלומדים לנסות ולהסביר במה השירים שונים זה מזה.
    – כל חייל הוא קודם כול אדם, ויש לו עולם משלו.
    – כל אדם (מחבר השיר) מתאבל וזוכר בדרך אחרת.
    – כל חייל נהרג באירוע אחר ונסיבות חייו שונות.

שיר אחד וחייל אחד

בחלק זה של השיעור ננסה ללמוד יחד שיר, ולהבין איך הכותב היה רוצה לזכור את החייל שנהרג ולשמור על הזיכרון שלו.

נתחיל בלימוד שיר בביצועו של שלמה ארצי – "אנחנו לא צריכים".

לימוד השיר

  • השמיעו את השיר ללומדים (בקובץ ההדרכה על סביבת ZOOM יש התייחסות לשיתוף מסך עם קול).
  • הציגו את מילות השיר (באמצעות מצגת).
  • שאלו את התלמידים מה הכי משך את תשומת ליבם כששמעו את השיר. סביר להניח שיציינו את הפזמון שחוזר בשיר שלוש פעמים.
  • הדגישו שכל בית מתחיל במילה "כבר", כלומר "כבר יבשו/כבר כאבנו/כבר כיסינו …". שאלו אותם מדוע לדעתם כל בית מתחיל ב"כבר". בקשו מהם לנסח משפט שמתחיל ב"כבר". מה התפקיד של המילה הזאת בשיר?
  • התחילו לדון בכל בית בנפרד –
    – בית 1 – בקשו מהלומדים להסביר מי הם הדוברים בשיר (הסבו את תשומת ליבם שמדובר בגוף ראשון רבים). איזה מצב הם מתארים? מה הם מבקשים? (אל תמשיכו לפזמון אלא לבית השני.)
    – בית 2 – בקשו שוב מהלומדים לומר מי הדובר בבית. נסו לשער איתם יחד מהו ה"מבחן" שמדובר עליו בבית זה.
    – בית 3 – חִזרו לשאלה על זהות הדוברים. לְמָה הכוונה ב"תל ועוד אחד"? ומה משמעות עצי הברוש? (המשמעות של עץ הברוש מורכבת: מחד הוא מסמל מוות, ומאידך חיי נצח בהיותו ירוק-עד)
  • בקשו מהתלמידים לכתוב על דף את המילים שמסמנות אבל וכאב בשיר (אם אתם מרגישים בטוחים מספיק בשימוש במערכת ולכל לומד יש מחשב אישי, שִלחו לכל ילד קובץ וורד למחשב האישי ובקשו מהם לסמן את המילים האלה – דמעות, אילם בלי קול, צלקות, אנחה, לבכות.)
  • עברו לפזמון – שאלו את הלומדים מה הבקשות המופיעות בו. הסבו את תשומת ליבם שיש בפזמון שתי בקשות – שתי השורות הראשונות מבקשות שהטבע ימשיך את המחזוריות הטבעית שלו, והשורה השלישית מבקשת משהו שנמצא מעבר ליכולותיו של הטבע. מה המשמעות של החיבור בין שני סוגי הבקשות?
  • מהי התפילה האישית שנאמרת בסוף השיר?
  • מה המשמעות של סיום השיר: "יותר מזה אנחנו לא צריכים"? האם באמת אנחנו לא צריכים יותר כלום? ואולי בתקופות קשות יותר הדרישות שלנו שונות? (חשבו, למשל, על הימים האחרונים).
  • שאלו את הלומדים – האם אפשר ללמוד מהשיר משהו על הדובר או הדוברת בשיר? האם אפשר לזהות את החייל שעליו נכתב השיר?

סיפור המסגרת לכתיבת השיר

דברו עם הלומדים על הנסיבות שבהן נכתב השיר.

אתם יכולים להיעזר:

זכרו לציין את הקשר בין החברים – זה שנהרג במלחמה, זה שעכשיו נמצא בשדה הקרב, וזה שנשאר בעורף וחושש לחברו.

שאלו את הלומדים אם המידע על הסיפור שמאחורי השיר משנה את האופן שבו הם מבינים את השיר.

משימת סיכום

חלקו את הכיתה לעשר קבוצות ובקשו מכל קבוצה לבחור שיר אחד מהרשימה למטה.

להלן קישור למצגת שיתופית לתלמידי הכיתה. שכפלו אותה והעבירו לתלמידים.

כל קבוצה תכתוב פסקה שתכלול התייחסות לאירוע שבו נהרג החייל, כמה משפטים על החייל ועל משפחתו, ועוד כמה משפטים על הנסיבות שבהן נכתב השיר.

רשימת השירים ושמות החיילים שעליהם נכתבו השירים:

  1. חן ברוד – פרי גנך – קישור, כתבה וסרט על השיר
  2. עדי שורק (זביב) – היכן החייל – קישור
  3. דוד צ'רקסקי – דודו – קישור
  4. זאב עמית סלוצקי – אנחנו שנינו מאותו הכפר – קישור
  5. יהודה ויינר – אחי הצעיר יהודה – קישור
  6. יהודה ויינר – גשם אחרון – קישור
  7. תם פרקש – מיליון כוכבים – קישור
  8. ציפציף (אלמוני) – הנסיך הקטן – קישור
  9. יורם ביאלר – יורם – קישור
  10. גיורא שוהם – בכל שנה בסתיו גיורא – קישור