קופסת הצבעים: מערך שיעור
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, המיועד ללמידה מרחוק וניתן להתאמה ללמידה בכיתה. בשיעור נקרא את השיר "קופסת הצבעים" שכתבה הילדה טלי שורק, המבטא תקווה לעתיד של שלום.
מטרת הפעילות
- לבסס את התקווה לעתיד טוב יותר לצד העצב על המתים.
- ללמוד את השיר "קופסת הצבעים" שכתבה הילדה טלי שורק.
- להבין את הקשר בין תיאורים חזותיים בשיר לבין המסר שהתיאורים מייצגים.
- לבטא רגשות הקשורים ליום הזיכרון או לתקופה שבה אנחנו חיים עכשיו.
רציונל
קיימות דרכים שונות לציון השכול, והן באות לידי ביטוי בשירי יום הזיכרון. יש שירים המבטאים את כאבנו על מותם של החיילים ושל נפגעי פעולות האיבה, ויש שירים המבטאים תקווה לעתיד טוב יותר. השירים יכולים להיקרא הן כתפילה הן כהצעה לחשיבה לקראת פעולות שיתרמו להתגשמותו של אותו עתיד.
משך הפעילות
30 דקות של מפגש סינכרוני, ואחריו עבודה עצמית שהתלמידים יעלו לסביבה משותפת דוגמת פורום כיתתי. לאחר מכן יגיב כל תלמיד לשניים מבני כיתתו.
אמצעים טכנולוגיים
- שיעור וירטואלי באמצעות zoom. להדרכה על השימוש ב-zoom היכנסו לפורטל משרד החינוך.
- מצגת ובה הציורים, מילות השיר וסרטון.
- Mentimeter – פונקציית ענן מילים. להדרכה על השימוש בכלי היכנסו לפורטל משרד החינוך.
- פורום כיתתי או אזור משותף אחר, שבו יוכלו התלמידים להעלות את תוצר עבודתם העצמית.
מהלך הפעילות
פתיח
- נספר לתלמידים שמחר (או היום) נציין את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.
- במפגש היום נקרא שיר שכתבה הילדה טלי שורק ובו היא מביעה תקווה לעתיד של שלום. השיר מספר על קופסת צבעים, ולפני שנקרא אותו, נתבונן בשני ציורים ונבדוק כיצד הצבע בכל ציור משפיע על ההרגשה שלנו, ואיזה רגש הוא מעורר בנו.
שני ציורים של האומן הצרפתי קְלוֹד מוֹנֶה:
לצפייה בציורים בפורמט גדול: ציור 1 | ציור 2
- נגיד לתלמידים: בשני הציורים צייר קְלוֹד מוֹנֶה עֲצֵי צַפְצֵפָה, ובכל זאת האווירה המשתקפת מכל אחד מהציורים היא אווירה אחרת.
- באמצעות Mentimeter נכין מראש שני עמודי "ענן מילים" – אחד עבור כל ציור.
נשאל: באילו מילים הייתם משתמשים כדי לתאר את האווירה בכל אחד מהציורים?
אם יתקשו, אפשר להציע מילים המביעות אווירה ורגשות דוגמת שלווה, עליזות, עצבות, מסתורין. חשוב לשים לב שאין תשובה נכונה ותשובה לא נכונה. אפשר לומר, למשל, ששני הציורים מביעים שלווה. - מה יוצר את האווירה בכל אחד מהציורים?
אם יתקשו, אפשר לשאול שאלות מנחות דוגמת השאלות האלה:
לפי דעתכם, באיזו שעה של היממה צויר כל ציור? באיזה ציור יש יותר אור? מה אופי הצבעים בכל ציור?
מובן שיש קשר הדוק בין אור לבין צבע, ואפשר לשאול: איך נראים החפצים בחדר שלכם בערב, כשהולכים לישון ורק אור קטן דולק – ואיך אותם חפצים נראים בבוקר כשהחדר מוצף אור? - נסכם ונאמר שצבעים מעוררים בנו רגשות. אפשר לבקש מהתלמידים לתת דוגמאות מהחיים.
למשל: כשמטיילים בנוף פורח – הלב מתרחב, כשלובשים בגד בצבע שאהוב עלינו – מרגישים שמחה, כשרואים תמונה בשחור-לבן – מרגישים ריחוק ואולי געגועים.
יש תגובות משותפות לכולנו (מחקרים מראים שצבע ירוק מרגיע), יש תגובות שקשורות לתרבות שלנו (בתרבות שלנו שחור מסמל אבל, אבל זה לא כך בכל התרבויות), ויש תגובות אישיות (מי שאוהד קבוצת כדורגל מסוימת יגיב בהתרגשות ובשמחה לצבע הקבוצה).
קוראים את השיר "קופסת הצבעים"
- נאזין לשיר "קופסת הצבעים" / מילים: טלי שורק, לחן: קובי אושרת.
רצוי להקרין את מילות השיר במקביל להאזנה.
- נספר לתלמידים על השיר: את השיר כתבה טלי שורק, ילדה בת 13 מבאר שבע, לתחרות "שירו שירי שלום" שהתקיימה בשנת 1974, אחרי מלחמת יום הכיפורים. השיר שולב בספר שנקרא "השלום שלי" שערך הסופר אוריאל אופק, ובו ציורים ושירים של ילדי ישראל בנושא השלום. השיר של טלי זכה לתהילת עולם 20 שנה אחר כך, כשתורגם לאנגלית והושר מפי הזמרת עפרה חזה בטקס חלוקת פרסי נובל לשלום באוסלו.
- נדון בסמליות הצבעים בשיר: מה מסמל כל צבע עבור טלי שורק? מהם בעיניה צבעי המלחמה, ומהם צבעי השלום?
- האם חלק מהצבעים יכולים לקבל משמעות שונה בהקשרים אחרים? לדוגמה: אדום של כלנית, לבן של חולצת שבת.
- אילו התבקשתם לצייר "שלום", באילו צבעים הייתם משתמשים?
- הדוברת בשיר מבטאת את התקווה שלה לעתיד של שלום באמצעות ציור. האם באמצעות ציור, שיר או כל יצירה אחרת – שכל אחד יכול לראות או לשמוע – אפשר להוביל לשינוי ולהשפיע על המציאות?
משימה א-סינכרונית: מציירים או כותבים שיר תקווה
- נבקש מהתלמידים לצייר ציור או לחבר שיר שבו יביעו תקווה לשינוי המציאות.
המציאות יכולה להיות מלחמה בישראל או בעולם או המצב הנוכחי של משבר הקורונה.
את השירים והציורים יעלו התלמידים לפורום הכיתתי או לסביבה שיתופית אחרת שבה אתם משתמשים לצורך למידה מרחוק. - נבקש מהתלמידים להגיב ליצירות שיעלו חבריהם לכיתה ונקפיד גם אנחנו להגיב לכל שיר וציור.
נפרדים מהתלמידים
אחרי שנציג את המשימה הא-סינכרונית, נבקש מהתלמידים לספר מה הם מרגישים בעקבות השיעור ובכלל. כך נוכל לזהות תלמידים שחווים קושי בתקופה הזאת של שני ימי זיכרון ברצף יחד עם החשש מפני אי-הוודאות בתקופת משבר הקורונה, וגם לנוכח החשש מהמתחים הביטחוניים, בעיקר ביישובי עוטף עזה והיישובים הקרובים להם.