אהוד בן גרא

השופט השני שהנהיג את ישראל בתקופת השופטים, התנקש במלך מואב, ובזכותו הכניעו בני ישראל את המואבים.

< 1 דקות

אהוד בן גרא, דמות מקראית מספר שופטים. מתואר שהיה משבט בנימין. השני מן השופטים שנשלחו על ידי ה' להושיע את בני ישראל מאויביהם. כפי שמסופר בספר שופטים, לאחר 18 שנות שעבוד לעגלון מלך מואב, ובעקבות זעקתם של בני ישראל לה', נשלח אליהם המושיע – "אֵהוּד בֶּן גֵּרָא… אִישׁ אִטֵּר יַד יְמִינוֹ" (שופטים ג 15).1

הצגתו של אהוד בן גרא כשמאלי מיד בפתיחה לא נועדה לתאר את דמותו – אלא להציג פרט מרכזי להמשך הסיפור ולטכסיס של אהוד: אהוד יצא בראש משלחת שהביאה למלך מואב את מנחת המסים, כשהוא מצויד בחרב פיפיות חדה משני צדדיה, שאותה הסתיר "מִתַּחַת לְמַדָּיו עַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ" – ולא על ירך שמאלו כמקובל, מפני שהיה שמאלי. בתואנה של "דְּבַר סֵתֶר" אל המלך הצליח אהוד להיכנס לחדר שבו ישב המלך לבדו, ואף גרם לו לקום מכיסאו באמתלה של "דְּבַר אֱלֹהִים לִי אֵלֶיךָ". אז הצליח אהוד לבצע את זממו כמתוכנן, ותקע את חרבו בבטנו של המלך, שהיה "אִישׁ בָּרִיא (=שמן) מְאֹד".

אהוד נמלט, ועד שהתגלו תוצאות מעשיו ועד שהבינו אנשי המלך שהוא נרצח – הזעיק אהוד את בני ישראל "כִּי נָתַן ה' אֶת אֹיְבֵיכֶם אֶת מוֹאָב בְּיֶדְכֶם". בני ישראל הכניעו את מואב, "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ שְׁמוֹנִים שָׁנָה" (שופטים ג 12 – 30).