שמואל הנביא
שופט ונביא, חולייה מקשרת בין ימי השופטים לתקופת המלוכה בישראל. עקב זקנתו וחטאי בניו נאלץ לוותר על ההנהגה, להיעתר לבקשת העם ולמשוח מלך (את שאול - ואחריו טת דויד).
ספר שמואל נפתח בתיאור אירועים ועניינים שקדמו ללידתו של שמואל,1 ובהם הצגת רשימת היוחסין של אביו אלקנה, משבט אפרים.2 פתיחת הסיפור רומזת כי לפנינו סיפור על לידת מנהיג, כפי שמעיד המשך הסיפור, המתאר את עקרותה של חנה אשת אלקנה, את סבלה ואת הנדר שנדרה – להקדיש את הבן שייוולד לה לעבודת ה'.3
חנה קיימה את נדרה והביאה את שמואל למשכן בשילה לשרת בהדרכתו של עֵלִי הכוהן. בעקבות חטאי בית עֵלִי קיבל שמואל את תפקיד "נביא ה'" (שמואל א, ג 20), ואחרי מות עלי ובניו היה למנהיג הדתי והמדיני של העם4 – וזאת נוסף על תפקידו כשופט: "וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֶת יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי חַיָּיו. וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָאֵלֶּה" (שמואל א, ז 15 – 16).
עקב זקנתו וחטאי בניו – נאלץ שמואל להיעתר לבקשת העם ולמשוח לו מלך.5 שמואל אמנם נדחה מהנהגת העם, אבל המשיך להדריך את שאול, המלך הראשון בישראל, עד לקרע ביניהם.6 בין הפעולות האחרונות של שמואל הייתה משיחתו בסתר של דויד למלך.7
מבחינה היסטורית יש לשמואל "תפקיד חשוב ומכריע": הוא היה השופט האחרון8 בכך שסיים את תקופת השופטים, ופתח – למורת רוחו9 – את תקופת המלוכה בישראל: "שמואל הוא החוליה המקשרת בין התקופה הכאוטית, הבלתי מסודרת, תקופת התוהו ובוהו של השופטים, ובין המבנה של מדינה נורמלית, פחות או יותר" – תקופה שנמשכה עד לחורבן בית המקדש הראשון.
שמואל נזכר בהקבלה למשה בדברי ה' לירמיהו (טו 1) ובספר תהלים (צט 6): "משֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ קֹרִאים אֶל ה' וְהוּא יַעֲנֵם."10 אחרי מותו נקבר שמואל ברמה – העיר שבה נולד ופעל.11