אל תדליקו לי נר

< 1 דקות

מילים:

 

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

את מה שכתבתם כדאי לכם למחוק
צוחק מי שצחק – אני רוצה לצחוק

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

לא צריך שתכתבו הספדים
אין לאן ללכת, אל תכינו בגדים
את הזר שקניתם תנו לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

המוות די בטוח, הוא אורב בפינה
לא קוטף, לא לא לא, לפי הזמנה
לפגישה שקבעתם הוא החליט לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא – כלום לא בוער
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא – כלום לא בוער

לא צריך לנחם אבלים
נימוס מחייב לדעת כללים
דמעות שהכנתם תנו לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

המוות די בטוח, הוא אורב בפינה
לא קוטף, לא לא לא, לפי הזמנה
לפגישה שקבעתם הוא החליט לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא – כלום לא בוער
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא – כלום לא בוער
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

 

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם


על השיר "אל תדליקו לי נר" של להקת "הקליק"

רקע

מלחמת לבנון זכתה לכבוד המפוקפק בלהיות המלחמה הראשונה שבה בא לידי ביטוי הפער העצום בין חיי החיילים בשדה הקרב (אשר נלחמים על חייהם) לבין החיים בעורף; בעוד חיילים נהרגים מדי יום בלבנון, בתל אביב ובשאר ערי ישראל המשיכו החיים במסלולם הרגיל. אנשים יצאו למועדונים, למסעדות ולבתי קפה – לאכול, לשתות, לרקוד ולבלות.
הפער הבלתי-נתפס בין האירועים הרי הגורל שהתרחשו בחזית הצפון לבין אדישות בעורף העיד על תחילת התפוררות לכידותה של החברה הישראלית. בנוסף, מלחמת לבנון היתה המלחמה הראשונה שבה הועלתה שאלת נחיצות המלחמה, מה שבא לידי ביטוי בהפגנות כנגד המלחמה תוך כדי שהכוחות בחזית נלחמים.
במקביל – ואולי דווקא בשל המלחמה – פרחה בתל אביב סצנת מועדונים של מוזיקת "גל חדש" ופוסט-פאנק; מוזיקאים הנמנים על סגנונות מוזיקליים אלה ייסדו להקות שמחו כנגד הניוון החברתי, כנגד אי-קבלת השונה והאחר, וכנגד האוטומטיות של החיים והמוות בעידן התעשייתי. להקות אלה פעלו במועדונים חשוכים ואפלים, מועדונים שמשכו אליהם את השונים החריגים ואת כל אלו אשר חשו בשולי החברה.
מבין להקות הגל החדש הישראלי התבלטה להקת "הקליק" אשר הוקמה בידי שני נערים ירושלמים שהיגרו לתל אביב – דני דותן ואלי אברמוב. לדותן ואברמוב הצטרף המתופף ז׳אן ז׳אק גולדברג (אז עולה חדש מצרפת) וגם דמות מסתורית שענתה לשם אובי פפר.

אלבומם הראשון של הקליק – ״אמא אני לא רוצה להיגמל״, ראה אור ב-1981. היה זה 'אלבום קונספט' שתואר כסיפור בשירים את חייו של אדם מהיות זרע ועד מותו, כאשר הדגש היה על חוסר התוחלת שבקיום. אלבומם השני של הלהקה – "עולם צפוף", ראה אור ב-1983. באלבום זה הופיע השיר "אל תדליקו לי נר".

רעיונות מרכזיים

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

את מה שכתבתם כדאי לכם למחוק
צוחק מי שצחק – אני רוצה לצחוק

הדובר בשיר מדבר אל קהל לא מוגדר. הוא מתעקש שהוא רוצה לחיות ולצחוק ואין לו עניין למות. 

לא צריך שתכתבו הספדים
אין לאן ללכת, אל תכינו בגדים
את הזר שקניתם תנו לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר…

לא צריך לנחם אבלים
נימוס מחייב לדעת כללים
דמעות שהכנתם תנו לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר

הדובר מבקש מהקהל לוותר על טקסי האבלות לכבודו; שוב ושוב הוא מפרט את שלל טקסי האבלות הנהוגים – זרי פרחים, הדלקת נרות, הספדים, בגדי אבלות – אך כולם מיותרים שכן הדובר אינו מעוניין למות. 

המוות די בטוח, הוא אורב בפינה
לא קוטף, לא לא לא, לפי הזמנה
לפגישה שקבעתם הוא החליט לאחר
לא צריך שתדליקו לי נר

לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא – כלום לא בוער
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא – כלום לא בוער
לא צריך שתדליקו לי נר, לא לא

למרות שלא מופיעה כאן אמירה ספציפית כנגד מות המלחמה, הלחן המלגלג והעיבוד המוסיקלי הקר והמנוכר מדגיש את תחושת הציניות של הדובר ביחס לטקסי המוות הנהוגים בחברה, ובסופו של דבר הדובר רוצה למות כשהמוות יבוא ולא להחיש את מותו בשל איזה 'הם' ש'קובעים לו פגישה'. בסופו של דבר, השיר מעמיד את הדובר כמי שמוחה בשם הדור הצעיר על התחושה כי הדור הבוגר מקריב אותו למוות.
בניגוד להרבה שירי מחאה היוצאים כנגד "התועלת" או היעדר התועלת שבמלחמה, השיר של "הקליק" ייחודי שכן הוא אינו מדבר על מלחמה (מוצדקת או לא) או על העצב בלכתם של הנופלים, אלא שם את הרצון לחיות ואת חשיבות החיים הפרטיים שלו על פני טובת הכלל שלהבנתו, מבקשת ממנו למות בשבילה.

השפעה והתקבלות

כשיצא השיר הוא שודר ברדיו וגם נעשה לו קליפ מרשים במיוחד, קליפ המתאר תהלוכת אבל שבה מובל סולן הלהקה דני דותן אל הקבר כשהוא מאופר בצבע כסף ומלווה בחבורה של אנשים אפלים, שונים ומוזרים.
במקביל החל השיר להיות מושר בידי חיילים בלבנון וכך סומן הוא כשיר מחאה כנגד מלחמת לבנון. השיר ביטא את רחשי הלב של רבים בחברה הישראלית, בעיקר שקרב צעירים שחשו כי המדינה שולחת אותם אל מותם סתם כך – להילחם במלחמה לא מוצדקת מבחינתם.

לקריאה נוספת

הסרט "ואלס עם באשיר" מתאר את חוויותיו של חייל צה"ל בזמן מלחמת לבנון הראשונה.

אחת הסצינות בסרט ממחישה היטב את רוח התקופה ואת הפער בין החזית לעורף: הגיבור חוזר הביתה אחרי ששה שבועות בחזית ומגלה שבעורף החיים ממשיכים כרגיל. בערב הוא יוצא לבלות במועדון לילה שבו מופיעה להקת "גל חדש" על הבמה.