בלדה לשוטר
כל הרחובות כבר ריקים הסמטאות כולן שלו
שוב הוא לבדו שוב רק עם צלו
כל הרחובות כבר ריקים הסמטאות כולן שלו
אין מה למהר או לאחר
לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן
איזה עולם נפלא הוא היה בונה לו
רק להשיב ניתן את שחלף מזמן
איך העולם אז היה משתנה
עשר שנים לפחות הוא מהלך בין הצללים
שוב ושוב סובב בין הגלגלים
עשר שנים לפחות הוא מהלך בין הצללים
אין מי לאהוב או לעזוב
לו להשיב ניתן…
בוקר אפור באוויר הסמטאות כבר לא שלו
שוב אומרים לו לך, שוב אומרים לו בוא
בוקר אפור באוויר שוב משנה את התמונה
שמש אט יוצאת מנדנה.
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם
על השיר "בלדה לשוטר" מאת אהוד מנור ונורית הירש.
רקע
רבות מיצירותיו של אפרים קישון (שהיה סופר, סאטיריקן, מחזאי, תסריטאי ובמאי קולנוע ותיאטרון) עוסקות בבירוקרטיה הישראלית ובהשפעתה על חיי הפרט במדינת ישראל. באמצעות הומור מושחז וחד, ביטא קישון את דורסנותה ואת חוסר רגישותה של המערכת הממסדית כלפי האדם הבודד (שאותו היא רואה כמי שמשרת אותה ולא להיפך). כך, לדוגמא, עלילת הסרט 'תעלת בלאומליך' (בבימויו ועל פי תסריט של קישון) עוסקת באדם מעורער בנפשו שנמלט ממוסד לחולי נפש ומתחיל לחפור בור באמצע תל אביב, בסיוע הבירוקרטיה הבור הופך לתעלה והעיר מוצפת.
בשנת 1971 יצא לאקרנים סרטו של קישון 'השוטר אזולאי', בו התמקד קישון בדמותו של שוטר פשוט, טוב לב, תמים ולא-יוצלח, שבמשך 20 שנה לא מתקדם בסולם הדרגות בשל השלומיאליות שלו. את דמותו של השוטר גילם בחן שייקה אופיר, ומשחקו המשובח העלה ברגישות רבה את יחס החברה לאחר ולשונה, לאלה שאינם מסוגלים לעמוד בקצב החיים המודרניים, ושהיכולות הייחודיות שלהם אינן נחשבות מועילות או נחוצות לחברה. בסוף הסרט, בתום שירות בן 20 שנה, מקבל השוטר אזולאי את דרגת הסמל שייחל לה במשך שנים רבות, הדבר נעשה בטקס רשלני ומחופף, שבתומו מודיעים לו כבדרך אגב כי חוזהו לא יוארך והוא למעשה יוצא לגמלאות. לאחר מכן יוצא השוטר אזולאי עם דרגתו החדשה נסער אל חצר תחנת המשטרה, שם עושים פרחי משטרה תרגילי סדר. כאשר הם פונים ומצדיעים לעברו מתמקדת המצלמה בפניו של השוטר שמצדיע להם בחזרה, בעוד עיניו מתמלאות דמעות. הסרט מסתיים והשיר בלדה לשוטר מלווה את כותרות הסיום.
רעיונות מרכזיים
שמו של השיר – 'בלדה לשוטר' (ולא 'השוטר אזולאי' כפי שטועים רבים לחשוב), כבר מכיל בתוכו מבט כפול על גיבורו. מצד אחד בלדה, כלומר שיר העוסק בסיפורו של גיבור ולרוב מכיל סוף טראגי, ומצד אחר שוטר.
מעבר לכך, הזיהוי המוחלט עם סרטו של אפרים קישון 'השוטר אזולאי' סימנו את גיבור השיר כבן דמותו של אותו שוטר תמים וטוב לב אך לא-יוצלח המודח מתפקידו במשטרה לאחר שנים רבות של שירות. אך קריאה שנייה ושלישית במילות השיר מבהירה שהשיר עוסק בצורה רחבה ביותר בדמות אדם שאינו מצליח למצוא את הדרך להשתלב בעולם ובזמן שבו הוא חי.
כל הרחובות כבר ריקים הסמטאות כולן שלו
שוב הוא לבדו שוב רק עם צלו
כל הרחובות כבר ריקים הסמטאות כולן שלו
אין מה למהר או לאחר
השיר פותח בתיאור סביבת המחיה של גיבור הבלדה. "הרחובות… ריקים", ו"הסמטאות כולן שלו" רק כאשר הרחובות ריקים, מה שמעיד על חוסר יכולתו לתפקד בשעות הפעילות הרגילות של בני אדם, כאשר הרחובות מלאים אדם והסמטאות 'אינן שלו'.
החזרה הכפולה על המילה 'שוב' מעידה על אדם שתקוע בחיי שגרה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, ואם לא די בשגרה זו, זוהי שגרת בדידות – "שוב הוא לבד", "שוב רק עם צלו". הפסיכואנליטיקאי קרל יונג תיאר את הצל של האדם כצד שהאדם מדחיק ואינו מוכן להודות בקיומו – הצד האפל של חייו. כאשר הולך השוטר בסמטאות, הוא וצלו, עולה תמונה לילית מכמירת לב של אדם בודד שאין לו לאן "למהר או לאחר". כאן הזמן מתאר את החיים המודרניים שהם כריצה מתמדת להספיק להגיע בזמן ליעד הבא ולא לאחר אליו.
לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן.
איזה עולם נפלא הוא היה בונה לו
רק להשיב ניתן את שחלף מזמן
איך העולם אז היה משתנה
פזמון השיר שב ועוסק בהשתנות הזמן – "לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן", אותו אדם איננו מחובר לזמנו. אם היה ביכולתו לשוב אחורה בזמן, להתחיל מחדש, "איזה עולם נפלא הוא היה בונה לו". נדמה ששורה זו באה הישר מתוך הרהורי לבו הכמוסים של אותו אדם בודד בלילה.
עשר שנים לפחות הוא מהלך בין הצללים
שוב ושוב סובב בין הגלגלים
עשר שנים לפחות הוא מהלך בין הצללים
אין מי לאהוב או לעזוב
הבית השני של השיר שב ועוסק בממד הזמן האבוד. מזה עשור שאותו אדם "מהלך לו בין הצללים", נוכח-נפקד בחייו, לרגע קט מואר, לרגע בצל. כבן דמותו של צ'רלי צ'פלין בזמנים מודרניים, גיבור השיר "סובב בין הגלגלים" כלכוד בגלגלי השיניים של חייו עשור שלם. השורה החותמת – "אין מי לאהוב או לעזוב" – מעידה על היותו מנותק מרגשות האדם, חסר אהבה וחסר יכולת לעזוב.
בוקר אפור באוויר הסמטאות כבר לא שלו
שוב אומרים לו לך, שוב אומרים לו בוא
בוקר אפור באוויר שוב משנה את התמונה
שמש אט יוצאת מנדנה.
הבית החותם את השיר מוביל אותנו אל סוף המשמרת. גיבור השיר מסיים את משמרת הלילה, הסמטאות מתמלאות בבני האדם, הן אינן שלו יותר, הן מופקעות ממנו. ושוב ההדגשה על המילה 'שוב' כדי לציין את הרוטינות בחייו: "שוב אומרים לו בוא", "שוב אומרים לו לך" – הוא אינו עצמאי למעשיו ולחייו, מתנהל על פי דרישות של אחרים.
זאת ועוד. הוא הולך ובא אך לא מסתמנת שום תוחלת בתנועה הזו. לשם מה הולך? לשם מה הוא בא? לא ברור. ה'בוקר האפור באוויר' (אפור במובן המשעמם, הלא מעניין, השגרתי האפרורי) "שוב משנה את התמונה", אך למה התמונה משתנה? האם יש אפשרות לגאולה בדמות תמונה חדשה בחייו?
השורה החותמת את השיר מסמנת את סופו הטראגי של הגיבור. בדימוי יפהפה ה"שמש יוצאת אט מנדנה"('נדן' – נרתיק החרב), השמש היא החרב שחותכת את חייו. בהיפוך תפקידים לשכת הלילה מאפשרת לו לחיות, אור היום דוקר אותו או חמור מכך הורג אותו.
האלמנט הטראגי של השיר מודגש דרך תפקידי הכינורות לאורך השיר, הם מאירים ומפרשים את מסלול חייו של השוטר, פעמים בדיסוננסים מתוחים, פעמים ברכות מלודית ופעמים כרוח מנחמת מהים.
השפעה והתקבלות
הסרט 'השוטר אזולאי' (שהשיר לקוח מהפסקול שלו) היה להצלחה גדולה מאוד במדינת ישראל. הן המבקרים והן הקהל שיבחו את הסרט ונהרו לראותו. בשנת 1972 נבחר הסרט לייצג את מדינת ישראל בטקס פרסי האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, אך לא זכה. באותה שנה זכה הסרט בפרס 'גלובוס הזהב' בקטגוריית הסרט הזר, בפרס הסרט הזר בפסטיבל הסרטים של ברצלונה, בפרס הבמאי בפסטיבל מונטה-קרלו ובפרס השופטים באטלנטה.
השיר שהפך להיות מזוהה עם הסרט הושמע רבות ברדיו בזמנו, והוא ממשיך להבליח דרך קבע בתכניות רדיו גם כיום, בעיקר כאשר עוסקים באדם הפשוט אל מול העולם המודרני.
ביצועים מיוחדים
למרות הביצועים הרבים שהתווספו לשיר הזה, בעיקר של בוגרי 'כוכב נולד', בסופו של דבר הביצוע האולטימטיבי לשיר נשאר ונותר הביצוע המקורי של אושיק לוי מהסרט עצמו, ואף ביצוע חדש לא הצליח להותיר חותם משמעותי יותר ממנו.
לקריאה נוספת
*"לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן" – איתמר זוהר (עורך, סופר ומשורר) כותב על השיר והסרט.
בדידות
- באילו מצבים אתם חשים בדידות? מה מעצים את תחושת הבדידות שלכם?
- כיצד באה לידי ביטוי תחושת הבדידות של השוטר בשיר? מה מעצים אותה?
- על עלבון נהוג לומר כי אדם בוחר להיעלב. מה דעתכם על אמירה דומה ביחס לבדידות, האם זו בחירה? נמקו עמדתכם.
החמצה
- כיצד באה לידי ביטוי תחושת ההחמצה בשיר?
- ביחס למה בחייכם חשתם או שאתם חשים החמצה?
- האם תחושת ההחמצה בשיר ניתנת לתיקון? נמקו.
- ומה לגבי ההחמצה שלכם, היא ברת תקנה?
תחפושות
- חשבו על מישהו שאתם מכירים שיש לו תפקיד ייצוגי והוא לובש מדים. האם יש פער בין התדמית של התפקיד שלו לבין האדם שאתם מכירים? פרטו.
- מה אתם חשים כשאתם רואים ניידת משטרה?
- מה בשיר קשור לתפקיד של השוטר ומה בשיר מלמד על אופיו?