מה איתי

< 1 דקות

 

מה איתי, מה איתי, מה איתי
לא מסתדר עם עצמי
מה איתי, מה איתי, מה איתי
איפה שכחתי את שמי

 

לא יודעת למה
לא יודעת איך, איך ומה
רק רוצה לברוח,
מה זה קרה לי
טוב לי או רע לי,
תגיד לי…

 

מה איתי, מה איתי, מה איתי
בטח הוא שם לא שקט
מה איתה, מה איתה, מה איתה
מה היא רוצה באמת

 

לא יודע למה…

 

מה איתי, מה איתי, מה איתי,
בטח היא שם לא שקטה
מה איתי, מה איתי, מה איתי
איפה שכחתי אותה.

 

לא יודעת למה…

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם


על השיר "מה איתי" שכתבו אריק איינשטיין, שלום חנוך, יענקל'ה רוטבליט וג'וזי כץ והלחינו ג'וזי כץ, שמוליק קראוס ושלום חנוך.

רקע

המהפכות התודעתיות הרבות שהביאו עמם שינויי המחשבה הקיצוניים של שנות השישים (שוויון, חירות ואהבה) ושלל הרעיונות המהפכניים שהובילו 'ילדי הפרחים', כפי שכונו צעירי דור שנות השישים, לא תורגמו בזמנו לשינוי פוליטי. המלחמה בווייטנאם (שנמשכה ביתר שאת לאחר שנים רבות של מחאה), רצח קנדי, רצח מרתין לות'ר קינג וחוסר היכולת של התנועה להביא לשוויון זכויות של האזרחים השחורים בארה"ב, רצח השחקנית שרון טייט בידי צ'ארלס מנסון (שטען שעשה זאת תחת השפעת ה"ביטלס") והפסטיבל הטרגי באלטמונט* – כל אלה גררו התפכחות מחזון האהבה והשלום. גם במדינת ישראל היה נדמה כי העם כולו אחוז באופוריה של סוף מלחמת ששת הימים מצד אחד, ובעצב גדול על מותם של מאות חיילים בתעלה (במה שלימים כונה מלחמת ההתשה) מצד שני.
שלל התהליכים האלו הוביל למפח נפש גדול בקרב דור ילדי הפרחים, מכיוון שהיה נדמה כי העולם הולך ומשתנה, אך העולם השתנה הרבה יותר לאט ולא בהכרח אל הכיוון שבו רצו ילדי הפרחים. באותה תקופה השתנתה המוזיקה בארה"ב והקהל נמשך לגל של יוצרים אישיים שהציגו מוזיקה פשוטה יותר שעסקה בבעיות פרטיות ובקשיים נפשיים ולא במוזיקת רוק רועשת. בשירים אלו שבה ועלתה תחושת בלבול וניכור מהחברה, אי הבנה עצמית, הסתגרות בתוך המרחב הפנימי ותהייה על הבעיות הפנימיות. 

*פסטיבל אלטמונט (Altamont Speedway Free Festival) – מופע רוק בהשתתפות למעלה מ-300,000 צופים שהתקיים במתחם מירוצי המכוניות "אלטמונט" שבצפון קליפורניה והסתיים ברצח של אחד הצופים על ידי כנופיית אופנועים שנשכרה לצורך אבטחת המופע.

רעיונות מרכזיים

מה איתי, מה איתי, מה איתי
לא מסתדר עם עצמי
מה איתי, מה איתי, מה איתי
איפה שכחתי את שמי

השיר נפתח בשאלה, בתהייה עצמית החוזרת שלוש פעמים – "מה איתי". התהייה הזו מנוסחת בשפת רחוב פשוטה, כמעט סלנג, ובעצם מנסה לפענח את התחושה הפנימית שעומדת בבסיס השיר. השורה השנייה מבהירה, "לא מסתדר עם עצמי", כלומר הדובר נמצא במצב של חוסר שלווה ושלום עם עצמו.
סוף הבית ממשיך ומדגיש את תחושת האובדן – "איפה שכחתי את שמי", שואל הדובר, כאילו אדם שאינו לוקה באמנזיה יכול לשכוח את שמו.
הציון של אובדן שמו של האדם מלמד כמה עמוקות תחושות האובדן, הניתוק והניכור המביאות את הדובר למצב שהוא שוכח את שמו.

לא יודעת למה
לא יודעת איך, איך ומה
רק רוצה לברוח,
מה זה קרה לי
טוב לי או רע לי,
תגיד לי…

הפזמון המושר הראשון מושר בלשון נקבה, שאינה יודעת "למה… איך ומה", כלומר גם לדמות הנשית בדואט אין שום ידיעה ודאית לגבי דברים שלמאזין אין שום מושג לגביהם – על איזה למה היא אינה יודעת? מה היא אינה יודעת? אך הערפול המכוון הזה מגביר את תחושת הבלבול והניתוק של הדוברת ש"רק רוצה לברוח".
ממה לברוח? האם ניתן לברוח מעצמך? השיר אינו עונה, אך השורות הבאות מבהירות שהדובר בפזמון כל כך מבולבל שאפילו המושגים היסודיים ביותר של טוב ורע אינם ברורים לו או לה. לכן הזעקה "מה זה קרה לי – טוב לי או רע לי". שיבוש המאורות כה גדול שאפילו הצירים הכי ברורים איבדו כל ייחוס. הדובר פונה אל מישהו חיצוני ומבקש ממנו שיגיד לו אם 'טוב לו או רע לו', שאלה שקשה להאמין שיש אדם אחר שיכול לתת עליה תשובה.

מה איתי, מה איתי, מה איתי
בטח הוא שם לא שקט
מה איתה, מה איתה, מה איתה
מה היא רוצה באמת

הבית השני מושר כדואט בין הגבר לאישה, האישה חושבת בדאגה ובאמפתיה על הגבר שהוא אי שם ו"לא שקט", בעוד שהגבר תוהה קצת בחוסר רגישות מה האישה "רוצה באמת".

לא יודע למה…

הפזמון השני מושר בידי הגבר וכאן גוברת התחושה שמדובר במשבר ביחסים בין בני זוג, כלומר השיר הוא דיאלוג מקוטע בין שני בני זוג הנמצאים במשבר רגשי גדול. הדובר מביע את רצונו לברוח מחוסר הבלבול, וכאן גם מתבהרת השאלה המוזרה – "טוב לי או רע לי", מערכת היחסים בין השניים מבלבלת עד כדי כך שאין לדובר מושג אם 'טוב לו או רע לו'.

מה איתי, מה איתי, מה איתי,
בטח היא שם לא שקטה
מה איתי, מה איתי, מה איתי
איפה שכחתי אותה.

הבית האחרון ממשיך את הקו של מערכת היחסים ומסמן שגם הדובר מביע רגש ואמפתיה כלפי הדוברת שהיא אי שם "לא שקטה", ולאחר ש'שכח את שמו' מתפנה הדובר לבדוק היכן בכלל שכח את דמות הדוברת בשיר.

לא יודעת למה…

בסיכומו של דבר השיר 'מה איתי' הצליח לייצג בחדות דור שלם של צעירים שהרגישו ניכור ותחושת בלבול ואי התאמה למסגרות המדיניות, הפוליטיות והחברתיות של שלהי שנות השישים ותחילת שנות השבעים. דור שקידש את האישי על פני הקולקטיבי ושם לנגד עיניו את העיסוק בענייני היום-יום על פני הרצון לעסוק בבעיות הגדולות של החברה.

השפעה והתקבלות

השיר 'מה איתי' הופיע במסגרת 'פלסטלינה' – אלבומם של אריק איינשטיין ושלום חנוך שראה אור ב-1970. למעשה היה האלבום תוצר של "חבורת לול" כולה והוא מרכז שירים מתכנית הטלוויזיה שכתבה החבורה כולה. כך קרה שבקרדיטים למילות השיר מופיעים לא מעט אנשים. לאחר מכן יסיימו איינשטיין וחנוך את השותפות הפורייה בעבודה על חומרים מקוריים עד צאת האלבום 'מוסקט' ב-1999. לאחר הקלטת האלבום עבר שלום חנוך ללונדון וניסה שם את מזלו. עם השנים זכה 'פלסטלינה' למעמד כמעט מיתולוגי, ונחשב לאחד מאלבומי הרוק הראשונים והחשובים ביותר ברוק הישראלי. השיר הפך לקלאסיקה ישראלית כמעט מיד לאחר צאתו, וב"מצעד השירים הגדול" של שירי אריק איינשטיין (שנערך על ידי אתר האינטרנט "שיר ישראלי") דורג השיר במקום ה-31.

ביצועים מיוחדים

באלבום 'מחווה לשבלול' הקליטה להקת "רוקפור" ביצוע לשיר שמושפע מהמקור, אך מדגיש את האלמנטים הפסיכדליים של מוזיקת שנות השישים.


אני ואני

  • מה התחושה של הדובר? מה התחושה של הדוברת?
  • האם התחושות של השניים הן ביחס לקשר ביניהם? ביחס למצבם הקיומי בעולם?
  • האם לדעתכם אלו תחושות זמניות שיחלפו? נמקו.

אני ואתה

  • מה לדעתכם טיב הקשר בין הדוברים? האם הם מדברים זה עם זה או זה לצד זה?
  • הדוברים מתוודים על הרגשתם. מה לדעתכם עתיד הקשר ביניהם? נמקו.
  • מה הייתם מציעים לשניים לעשות?

אני והעולם

  • השיר עוסק בתחושות וברגשות של איש ואישה. מה נוכל ללמוד מן השיר על יחסם של השניים לעולם?
  • מי מבין השניים מוכוון יותר למערכת היחסים הזוגית, ומי מושפע יותר ממה שקורה מסביבם? נמקו.
  • מה דעתכם, האם ניתן לומר כי זהו טקסט פוליטי? נמקו.