תוצאות

סידור תוצאות לפי

אידאולוגיה והלכה: מאבקים ומסעות : פולמוס שנת השמיטה

אחד הנושאים מעוררי המחלוקת שבהם עסק הרב קוק בעת שהותו ביפו היה שנת השמיטה.

קשרי ארץ ישראל ובבל במיפנה תקופת התנאים והאמוראים

המאמר מתמקד ביחסי הקהילות היהודיות בא"י ובבבל בסוף תקופת התנאים וראשית תקופת האמוראים. לטענת המחבר, בתקופה זו עולה מעמדה של קהילת בבל בהנהגת האומה, אך עדיין היא כפופה לקהילת ארץ ישראל. כפיפות זו באה לידי ביטוי בהפניית שאלות לחכמי א"י מאזורים הגובלים בבבל לא"י. קשרי קהילת א"י ובבל באים לידי ביטוי גם בתופעת ה'נחותי' - חכמים שהעבירו מסורות מא"י לבבל.

יצר הרע מול יצר הטוב - הקרב המיתולוגי ע"פ גרסתו של ר' יהודה חסיד

תורת המוסר המוצגת ב'ספר חסידים' של ר' יהודה החסיד. על-מנת לקנות משמעות דתית צריך המעשה להיות מנוגד לשאיפותיו ולנטיותיו של האדם, לכן "יצר הרע טוב לאדם". התורה והמצווֹת אינן מבקשות להביא את האדם לחיים טובים ונעימים, אלא להכביד ולהקשות עליו ולהעמידו בניסיון מתמיד, כדי להכשירו לעמידה בניסיון קידוש השם.

כרונולוגיה של ניכור - על תולדות הסכסוך היהודי ערבי

הסכסוך היהודי ערבי משפיע בצורה מכרעת על כל שדות החיים במדינת ישראל. מהם שורשי הסכסוך וכיצד הכל התחיל. להלן מאמר הבוחן את מסכת היחסים היהודיים-ערביים החל במאה ה-19 ועד להקמת מדינת ישראל ב-1948.

חנוך לנערה ע"פ דרכה: על שילובן של בנות ב"חיידר" במזרח אירופה לפני מלחמת העו...

מה עשו הבנות כשהבנים שיננו ב-"חיידר" את הוויות אביי ורבה? המאמר עוקב אחר שילובן של הבנות במסגרת החדר במזרח אירופה, לאורך המאה ה-19 ועד למלחמת העולם הראשונה

חלוצים, על החלוצות של רחביה כבר שמעתם?

תיאור הקמת מתחם משק הפועלות ובית החלוצות בשכונת רחביה בירושלים. להקמתו היו שותפות נשים מנהיגות ביישוב העברי כרחל ינאית בן צבי, ג'ניה אוורבוך-אלפרין. המימון היה גם הוא על טהרת הנשים - תרומתן של חברות "ליגת נשים" מניו יורק. במאמר תיאור שלבי הבניה מבחירת המיקום, התכנון האדריכלי ותפקודיו השונים.

הלאומיות היהודית כלאומיות אתנית: התהוות הלאומיות היהודית

המאמר בוחן באיזו מידה תואמת התזה של אנטוני סמית על תנועות לאומיות את התהוות הלאומיות היהודית. לצורך כך הא מנתח את תפיסת העולם של האינטליגנציה היהודית שראתה באמנציפציה ובהשתלבות בחברת הרוב את הבסיס לתכניתה האידיאולוגית. במקביל נבחן התפקיד שהיה לרבנים 'מבשרי הציונות' ביצירת מסה משמעותית של תומכים.

הוויכוח בשנות החמישים בין הציונות הדתית לבין השמאל הציוני על מועד יום הזיכר...

על הויכוח שהתקיים בארץ בשנות החמישים על מועד יום הזיכרון לשואה - עשרה בטבת או כ"ז בניסן. הויכוח משקף הבדלי גישות אידיאולוגיות ביחס למורדי הגטאות ולקורבנות השואה והוא אחת הדוגמאות למאבק על עיצוב הזיכרון הלאומי .

דת ולאום- ניגוד או איחוד?

המאמר בוחן את הזיקה הקיימת בין הדת לרעיון הלאומי היהודי. פרופ' שלמון חולק על ההנחות המקובלות וטוען כי התנועה הציונית לא הייתה חילונית מבחינת תכניה וכי מניעיהם של הרבנים מבשרי הציונות היו לאומיים. במאמר דיון בפולמוס השמיטה, תיאור המשבר סביב הקמת בתי הספר ביפו וניתוח מניעיהם של המתנגדים לציונות על רקע דתי.

למי שייך זיכרון השואה - לדתיים או לחילונים?

בשנות החמישים התקיים בארץ פולמוס נוקב על מועד יום הזיכרון לשואה - עשרה בטבת או כ"ז בניסן. הויכוח משקף הבדלי גישות אידיאולוגיות ביחס למורדי הגטאות ולקורבנות השואה והוא אחת הדוגמאות למאבק על עיצוב הזיכרון הלאומי.

גירוש ספרד: סוף מעשה במחשבה תחילה

על האירועים והגזרות שקדמו לגירוש ספרד ומהם ניתן ללמוד כי המעשה היה מתוכנן זמן רב מראש. המלכים הקתולים פרננדו ואיסבל ביקשו לפתור את בעיית האמונה בארצם באמצעות כיבוש גרנדה ובאמצעות גירוש היהודים. הם שוכנעו כי היהודים הם האשמים בכך שהאנוסים מבקשים לשוב ליהדותם.

אידאולוגיה והלכה: מאבקים ומסעות: האדר"ת והמאבק על השמיטה

על מאבקי השמיטה בין העולם החרדי והיישוב החדש.