טקס: הזכות לבחור להיות מי שאני

טקס ליום זכויות האדם הבין-לאומי

טקס יום זכויות האדם הבין-לאומי מעורר אותנו לזכור את עקרונות היסוד שעליהם החברה צריכה להתקיים. טקס זה מדגיש את הזכות "להיות מה שאני".

משך הטקס כשיעור אחד

הקדמה

ב-10 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את יום זכויות האדם הבין-לאומי. בתאריך זה בשנת 1948 חתמה העצרת הכללית של האו"ם על "ההכרזה לכל בָּאֵי עולם בדבר זכויות האדם", הכרזה שנוסחה בעקבות זוועות מלחמת העולם השנייה והשואה. מטרת ההכרזה לנסח את עקרונות היסוד שעליהם חייבת להיות מושתתת חברה אנושית, והיא מציגה את זכויות האדם הטבעיות שיש לכל אדם מעצם היותו אדם, שכל מדינה חייבת לכבדן. הסעיף הראשון של ההכרזה קובע כי "כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם." ובסעיפים הבאים, 30 במספר, קובעת ההכרזה שורה של זכויות יסוד המוקנות לאדם מעצם היותו אדם. את נוסח ההכרזה המלא תוכלו לקרוא בקישור.

בעקבות ההכרזה נכתבו אמנות בין-לאומיות בדבר זכויות האדם, שעליהן מסתמכות הרשויות במדינות שונות. גם בית המשפט העליון במדינת ישראל מסתמך בפסיקותיו על ההכרזה ועל האמנות השונות. למרות כל אלו, בכל רגע נתון מופרות זכויות של בני אדם ברחבי העולם, ולכן צריך להמשיך ולקיים את יום זכויות האדם הבין-לאומי. ביום זה אנחנו נזכרים שכל אדם זכאי לזכויות טבעיות מעצם היותו אדם, ובהן הזכות לחיים, לשוויון, לחופש ביטוי ולחירות.

בחרתם במהלך של טקס המדגיש את הזכות לבטא את האני הפרטי המיוחד של כל אחד ואחת, מבלי לחשוש מהעלבה או מפגיעה בשל דעות או נורמות שונות מהמקובל. הזכות "להיות אני" באה לידי ביטוי בסגנון דיבור, בסגנון לבוש, במראה, בתחביבים או בכל דבר שהופך אותנו למה שאנחנו. שונות שאינה מתיישרת עם המקובל בחברה יכולה להוביל לדחייה, לפגיעה או להעלבה ויכולה ליצור אצל מי שמרגיש "שונה" הערכה עצמית פחותה ("מה לא בסדר בי?"), תחושת ניכור מהחברה ורצון להתבודד. דרך קבלת העצמי, הילדים מבינים שלכל אחד עומדת הזכות להיות מה שהוא, למרות השונות שיכולה לבוא לידי ביטוי עקב כך.

קהל היעד: א-ו
שכבה מבצעת: א-ג
פורמט הטקס: מופע בשילוב קהל ויצירה

מהלך הטקס בקיצור

הטקס ייפתח במופע שבו יחגגו הילדים את היותם מי שהם. לאחר מכן, בפעילות בכיתות, יקשטו תלמידים את קווי המתאר של הפנים שלהם, ולבסוף ייצרו שביל משותף מהכניסה לבית הספר עד למקום מרכזי בבית הספר.

הכנות מקדימות

מומלץ לקיים לימוד בכיתה על משמעותו של יום זכויות האדם הבין-לאומי ולמה חשוב לציינו בפומבי, בטקס. כדאי להעלות למודעות את העובדה שעדיין פוגעים באנשים שנתפסים כ"שונים". לעיתים ילדים פוגעים בילדים אחרים שאינם מתנהגים "כמו כולם" או שהמראה או הלבוש שלהם שונה. מטרת הטקס היא ליצור נורמליזציה ואִפְשׁוּר לבטא את האני של כל אחד ואחת כפי שהם רוצים. כך יוכלו ילדים להרגיש בטוחים, מוגנים וחופשיים יותר להביא את עצמם לידי ביטוי מבלי לחשוש שיעירו להם או שיעליבו אותם.

הילדים ילמדו על משמעות היום, ולקראת המופע ילמדו את הטקסטים והשירים ויקיימו חזרות.

לפני הטקס מומלץ להכין עם הילדים את קווי המִתְאָר של הפנים של כל ילד וילדה (מעתיקים על שקף מתמונה גדולה) – פירוט בגוף הטקס.

תפאורה, אביזרים ולבוש

כל ילד וילדה יבחרו את הבגדים שהם אוהבים ללבוש.

ניתן להכין רקע מתאים, ובראשו שם הטקס ואמירות שהילדים כתבו. אפשר להכין את "השביל שלנו", ובו חבלים מתוחים בדרך תחומה (אפשר להתחיל בכניסה לבית הספר).

בעזרת אטבים ייתלו לאורך השביל משפטים קצרים שכל ילד או ילדה יכתבו לפני הטקס ובהם אמירות של הילדים על דברים שמייחדים אותם: פעילות שאוהבים לעשות, חוג מיוחד שמשתתפים בו, ענף ספורט שמצטיינים בו, חיית מחמד שקשורים אליה וכדומה. בקשו מהילדים לשתף בדברים שמיוחדים להם (מופיע גם כהצעה לרכיב בסיום הטקס).

מהלך הטקס

שיר פתיחה - להיות מה שאני

שיר פותח. מדי פעם בפעם תצטרף כיתה אחרת אל הבמה המרכזית ותשיר חלק מהשיר (אפשר לשיר לפי תור גם מהמקום בלי לעלות לבמה). כדאי לשלב סולו קצר כדי להפנות זרקור אל הפרט – האני. ניתן להוסיף תנועות ידיים ושלטים "מזל שאני אני" או "אני תמיד נשאר אני".

במהלך השיר אפשר להוסיף אמירות של ילדים על דברים מיוחדים שמאפיינים אותם, כמו: אני אוהב שאני ג'ינגי, לי יש משקפיים, אני אוהבת להגיע בתחפושת לבית הספר, כשאני קוראת ספר אני לא שומעת אף אחד, אני אוהב להיות אני!


להלן כמה הצעות לשירים:

ילדים מקריאים - מה זה "להיות אני"?

3-4 ילדים מקריאים טקסטים קצרים – מה משמעות הדבר להיות מה שהם.

אפשר להחליט שנציג מכל כיתה יקריא. כדאי לשים לב לבחירה מגוונת של ילדים, ילדים שהייחודיות שלהם ניכרת וכאלה שאולי נראים לנו "ילדים רגילים". שימו לב שאתם בוחרים ילדים שבטוחים בעצמם ובהצגה שלהם. בבחירת הילדים אפשר להתייעץ עם היועצת.


לדוגמה: אני אוהבת להשתתף בחוג כדורגל וגם לצפות עם אבא במשחקי כדורגל. כשנגמר החוג, אני רק רוצה שיימשך, ולא משנה לי שכולם אומרים שכדורגל זה חוג לבנים.

קטעי קריאה - על משמעות היום

3 ילדים מקריאים, אחד מכל כיתה. מאחוריהם עולים ילדים מכיתות שונות ובידיהם שלטים "להיות מה שאני אוהבת", "להביע את עצמי", "שיתייחסו אליי כמו לכל אחד", "יש לי זכות להיות בריאה וחזקה" ועוד. כדאי לנסח את השלטים כך שיתאימו לאוצר המילים של הילדים. אפשר להוסיף ניסוחים מקטע מס' 3 להלן.


  1. בשנה העברית יש המון חגים ואירועים: ראש השנה וסוכות, חנוכה ופורים, פסח ושבועות, חג העצמאות ויום ירושלים… מדוע אנחנו עורכים טקס דווקא היום? מה הסיבה?
    לפני 70 שנה בערך קבעו שבתאריך 10 בדצמבר, לפי לוח השנה האזרחי, יתקיים יום זכויות האדם הבין-לאומי. יום זה נועד לכל בני האדם בעולם.
  2. ומה מציינים בו? מה מטרתו?
    יום זכויות האדם הבין-לאומי נקבע לאחר מלחמה גדולה ואכזרית שהתרחשה בעולם. אחריה נכתבה ההכרזה, שהייתה מוסכמת על כמה מדינות בנוגע לזכויות האדם, בלי קשר לדת של האדם, לצבע עורו או להיותו בן או בת. פשוט – לכל אדם באשר הוא אדם.
  3. נציין את היום הזה בכל שנה ב-10 בדצמבר כדי להזכיר לנו ולכולם את הזכויות שיש לכל אדם ואדם: הזכות לחיים, הזכות לחיים בטוחים ומוגנים, הזכות לחירות ולחופש, הזכות להיות שווה לכל אחד אחר, הזכות שיכבדו אותי – שלא יפגעו בי ושלא ישפילו אותי, הזכות להיות מה שאני!
שיר נוסף - להיות מה שאני

אחד מהשירים שהוצעו כשיר פותח.

מורות או מחנכות של הכיתות מספרות סיפור קצר

מחנכת הכיתה או המורה מובילת הטקס או המנהלת מספרת סיפור קצר על מישהי שהיא מכירה או על עצמה או מקריאה קטע מספר בנושא "להיות אני".


ניתן לשלב או לקרוא קטע מהספר של יהודה אטלס/הילד הזה הוא אני.

בשלב זה מודיעים על המשך הפעילות בכיתות.

כל ילד מקשט את קווי המתאר של פניו

מחנכת הכיתה או המורה מובילת הטקס או המנהלת מזמינה את הילדים לפעילות בכיתות. המחנכות מחלקות לכל ילד וילדה את קווי המתאר של הפנים שלהם (יש להיערך לכך מראש). כל אחד צובע את התמונה השייכת לו, מוסיף את שמו ומצייר דברים שהוא אוהב על גבי קווי המתאר.

אפשר לתלות ליד הכיתה את ציורי הפנים של כל ילדי הכיתה, תחת הכיתוב "אני מה שאני".

יצירת "השביל שלנו" - אני מה שאני

מחנכת הכיתה או המורה מובילת הטקס או המנהלת מזמינה את הילדים לכתוב על פתקים, מה מייחד אותם ולהצמיד באטב לחוטים המתוחים בצידי השביל מהכניסה לבית הספר ועד למקום הטקס או למקום מרכזי אחר בבית הספר.

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים