טקס ליום זכויות האדם הבינלאומי – פעילי זכויות אדם (חט"ב)

מתאים לשכבות הגיל ז-ט

ב-10 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי. מהלך זה של טקס מדגיש את עשייתם של פעילים למען זכויות האדם.

משך הטקס כ90 דקות

הקדמה

ב-10 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את יום זכויות האדם הבינלאומי. בתאריך זה, בשנת 1948, חתמה העצרת הכללית של האו"ם על "ההכרזה לכל בָּאֵי עולם בדבר זכויות האדם". ההכרזה נוסחה בעקבות זוועות מלחמת העולם השנייה, והיא מציגה את זכויות האדם הטבעיות שיש לכל אדם מעצם היותו אדם. מטרת ההכרזה לנסח את עקרונות היסוד שעליהם חייבת להיות מושתתת חברה אנושית ואותם חייבת לכבד כל מדינה. הסעיף הראשון בהכרזה קובע כי "כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם." ובסעיפים הבאים, 30 במספר, קובעת ההכרזה שורה של זכויות יסוד המוקנות לאדם מעצם היותו אדם. את נוסח ההכרזה המלא תוכלו לקרוא בקישור.

בעקבות ההכרזה נכתבו אֲמָנוֹת בינלאומיות נוספות בדבר זכויות האדם, שעליהן מסתמכות הרשויות במדינות שחתמו עליהן. לדוגמה: אמנת זכויות הילד, אמנה בדבר מעמדם של פליטים, האמנה לביעור אפליה נגד נשים ועוד.

גם בית המשפט העליון במדינת ישראל מסתמך בפסיקותיו על ההכרזה ועל האמנות השונות. למרות כל אלו, בכל רגע נתון מופרות זכויות של בני אדם ברחבי העולם, ולכן יש צורך להמשיך ולקיים את יום זכויות האדם הבינלאומי – כדי להזכיר לנו שכל אדם זכאי לזכויות טבעיות מעצם היותו אדם: הזכות לחיים, לחירות, לביטחון אישי, לשוויון, לחופש ביטוי ועוד.

בחרתם במהלך של טקס שידגיש את עשייתם של פעילים למען זכויות האדם. לפער בין הרצוי (עולם שבו זכויות האדם נשמרות) לבין המצוי (עולם שבו הן מופרות) נכנסים פעילי זכויות אדם, אנשים שאינם מוכנים לעמוד מנגד ומקדישים את רוב זמנם להגנה על זכויות הזולת. מטרת הטקס לעודד את בני הנוער לפעול בדרכים דומות לדרכיהם של פעילים אלו. הטקס המוצע לכם הוא אירוע שיא של פעילות שתימשך בבית הספר במשך שבוע-שבועיים.

* הערה: משך הפעילות המצוין מעלה מתייחס לאורכו של הטקס בלבד.

קהל היעד: ז-ט
שכבה מבצעת: ז-ט
פורמט הטקס: מופע

מהלך הטקס בקיצור

פתיחה בשיר המציג רצון לשינוי והצגת שאלה לגבי הדרך שבה שינוי יכול להתחולל. הצגת סרטים שיצרו התלמידים על פעילי זכויות אדם וסיום בשיר על קבלת האחר.

המלצות לתפאורה, אביזרים ותלבושות

כרזות ועליהן סעיפים מרכזיים מתוך ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם (כרזה מרכזית וגדולה מהאחרות תציג את המשפט: "כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם"), תמונות של אנשים שונים זה מזה בצבע העור, במגדר, במצב פיזי (גם נכות) – ולצידן תמונות מפורסמות של פעילי זכויות אדם או של אירועים מכוננים במאבק לזכויות נשים, שחורים וכדומה.

לימוד בשבוע-שבועיים שלפני הטקס

היכרות עם השיח בדבר זכויות אדם:

לימוד בכיתות של הטקסט "ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם" והרקע לניסוחו.

ללימוד הזכויות השונות תוכלו להיעזר במצגות העוסקות בזכויות האדם באתר פרזנטציה בריבוע. תוכלו להיעזר גם בסרטונים של האגודה לזכויות האזרח. במסגרת שיעורי אנגלית תוכלו לצפות בסרטון הממחיש את סעיפי הָאֲמָנָה באמצעות אנימציה, ובסרטון שיצרו בני נוער למען זכויות אדם.

לימוד של טקסטים (או קטעים מתוך טקסטים) מהתרבות היהודית-ישראלית הנמצאים בזיקה לשיח על זכויות האדם.

דוגמאות לטקסטים:

  • מגילת העצמאות של מדינת ישראל.
  • "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם." (בראשית א, כז)
  • "לפיכך נברא אדם יחיד בעולם,
    לְלַמֵד שכל המאבד נפש אחת, מעלין עליו כאילו איבד עולם מלא. וכל המקיים נפש אחת, מעלין עליו כאילו קיים עולם מלא.
    מפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחברו: "אבא גדול מאביך" […]
    להגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא,
    שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד,
    וכולן דומין זה לזה,
    ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהן דומה לחברו."
    (משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)
  • "הוא היה אומר: אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר, שאין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום." (משנה, פרקי אבות, פרק ד, משנה ג)
  • "כל אדם הוא חופשי ובלתי מוגבל באמונתו או בכפירתו, כמו בלאומיותו. ואם יקרה, שיישבו בתוכנו גם בני אמונה אחרת, בני לאום אחר, נעניק להם מגנה מכובדת ושוויון זכויות חוקי." (בנימין זאב הרצל, מדינת היהודים)
  • "אם אבקש את השורש לאותה רוח עברית חדשה […] אמצאהו ברעיון מלכותו של אדם […] והתכוונתי לכל אדם […] הם כולם בצלם אלוהים נוצרו […]"
    (זאב ז'בוטינסקי, בני מלכים).
  • "לפעול ברוח הדת משמע לאחד את הנתון בפירוד, לזכור שהאנושות כשלמות אחת היא בנו האהוב של אלוהים. לפעול ברוח הגזע משמע להפריד, לקרוע, לבתר את בשרה של האנושיות החיה. האם כך יאה לכבד אב – לענות את בנו? כיצד אנו יכולים לשמוע את המילה "גזע" ולא לחוש כל מוסר כליות? […] גזעניות היא שטניות, רוע גמור." (אברהם יהושע השל, נאום, שנות ה-50)
  • "כשנודע לי מה שקרה בשואה, נשבעתי שאני אלחם על כך שאף בן אדם לא יושפל. ומאז אני לוחמת לזכויות האדם." (שולמית אלוני)

חשוב להרחיב על כל אחד מהדוברים או על כל אחד מהטקסטים ולתאר את ההקשר. לדוגמה, חשוב להבהיר שהשל היה אדם דתי, ודבריו נכתבו מתוך השקפת עולמו זו, וכמובן לספר על ההקשר שבו פעל ובו נאמרו דבריו אלו.

היכרות עם פעיל או פעילת זכויות אדם:

תוכלו להזמין לבית הספר פעיל או פעילה למען זכויות אדם כדי לשמוע על העשייה שלהם. רשימת ארגוני זכויות אדם בישראל נמצאת בוויקיפדיה. לחלופין, אפשר לצפות בסרטונים ובהם פעילי זכויות אדם מספרים על העשייה שלהם.

הכנת סרטים לטקס, בעקבות תהליך של חקירה ויצירה

חלוקה לקבוצות של כל אחת מכיתות השכבה המארגנת את הטקס. כל קבוצה תחקור פעיל זכויות אדם מוכר מהעולם היהודי, היהודי-ישראלי או העולמי. זה יכול להיות פעיל בן זמננו או פעיל מהעבר. לחלופין, אפשר לבחור ארגון פעיל למען זכויות אדם. רצוי שבכל כיתה יהיה ייצוג הן לפעילים ישראלים והן לפעילים מהעולם. המחקר יוביל ליצירת סרטון תיעודי קצר של 5-3 דקות. סרטים אלו יוקרנו במהלך הטקס.

להלן כמה עצות מועילות שיסייעו לתלמידים ליצור סרטון מוצלח:

בבלוג כלים קטנים גדולים תמצאו המלצות לתוכנות עריכה.

לפניכם דוגמאות לפעילי זכויות אדם מפורסמים וכן לארגונים הפועלים למען זכויות אדם. ויש עוד רבים וטובים:

פעילים וארגונים למען זכויות אדם מרחבי העולם:

מרטין לותר קינג | נלסון מנדלה | אליזבת קיידי סטנטון | שירין עבאדי | סזאר צ'אבס | דזמונד טוטו | מלאלה יוספזאי | רוזה פארקס | הדלאי למה | מרז'אן סטראפי | אלינור רוזוולט | נדיה מוראד | ארגון אמנסטי הבינלאומימשמר זכויות האדם | הוועד הבינלאומי של הצלב האדום | נציבות האו"ם לפליטים | רופאים ללא גבולות

פעילים וארגונים למען זכויות אדם מהעולם היהודי:

אברהם יהושע השל | נעמי חזן | רנה קאסן | שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם | רופאים לזכויות אדם | המוקד לפליטים ולמהגרים | בזכות – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות | המרכז הרפורמי לדת ומדינה | תג מאיר | תבל בצדק | ארגון לתת – סיוע הומניטרי ישראלי | במעגלי צדק

מהלך הטקס

שיר פתיחה העוסק בתקווה לשינוי

שירה או ריקוד לשיר מוקלט.

מתקווה לעשייה

שיחה על הבמה בנושא פעילי זכויות אדם והצגה של הסרטים שיוקרנו.


תוכלו לכתוב בעצמכם את הטקסט או להשתמש בטקסט הזה:

  • אלו הן מילים ריקות. כל אחד יכול להגיד אותן [בהתאם לשיר שנבחר].
  • אבל מה אפשר לעשות כדי לגרום לדברים האלה לקרות?
  • אפשר.
  • ויש אנשים שגם עושים!
  • ועשו… הרבה דברים שהיום נראים לנו מובנים מאליהם לא היו קורים אילו לא היו אנשים שהאמינו שאפשר לשנות.
  • מה למשל?
  • למשל, זכות ההצבעה לנשים.
  • או חינוך חובה.
  • על זה הייתי מוותר…
  • אני לא. גם אם לפעמים אין לי כוח, אני יודע שזו זכות שבעבר לא הייתה קיימת.
  • בעבר היו ילדים שעבדו במקום ללמוד.
  • גם היום יש ילדים כאלה… יש מדינות שבהן ילדים רבים עובדים במקום ללמוד.
  • וזה שהומואים יכולים להיראות ביחד בציבור, גם זה לא היה אפשרי פעם!
  • ופליטים שמגיעים לארץ אחרת וזכאים להגנה ולזכויות…
  • ושחורים בארצות הברית שווים ללבנים.
  • כל הדברים האלה קרו בזכות חלוצים, פעילי זכויות אדם, שהעזו לשחות נגד הזרם, נגד מה שהיה מקובל בזמנם.
  • ועכשיו נראה סרטונים שהכינו תלמידי שכבת [ז/ח/ט]. הסרטונים מספרים על כמה פעילי זכויות אדם.
מכירים פעילי זכויות אדם

הקרנת הסרטים שיצרו התלמידים.

אפשר לחלק את הצגת הסרטים לשני חלקים: לקטוע את הצגת הסרטים באמצע ולבצע שיר על הבמה (מתוך ההמלצות של פתיחת הטקס וסיומו), לאחר הצגת החצי השני של הסרטים לנעול את הטקס בשיר נוסף.

רצוי לייצר סרט ארוך שמחבר את כלל הסרטים כדי להימנע מהתעסקות במחשב במהלך ההקרנה. אפשר להשאיר בין לבין מרווח, ושבמרווח הזה יציגו המגישים על הבמה את הסרט הבא, או לחילופין ליצור מעבר קבוע בין הסרטים שאומר כמה מילים על הסרט ויוצריו.

שיר על קבלת האחר או על עשייה למען שינוי

שיחה על הבמה, ואחריה שיר או ריקוד לצלילי שיר מוקלט.*

  • ישנם פעילים שחשו על בשרם את האפליה ופעלו כדי לשנות את מצבה של החברה שלהם.
  • וישנם פעילים שראו את האחר במצוקתו ופעלו למענו.
  • ועדיין פועלים.
  • ויש כאלו שרואים את עצמם באחר, שזוכרים שגם הם היו פעם במצב דומה…
  • יש כאלו שהצליחו ליצור מהפכה של ממש, ויש כאלו שסייעו ומסייעים ליחידים המצויים במצוקה בגלל הפרת זכויותיהם.
  • יש כאלו שפועלים לבד ויש כאלו שפועלים ביחד עם אחרים.

* הערה: בבחירת השיר חשוב להיות רגישים לקהילת בית הספר ולעשות עבודה מקדימה בהתאם. לדוגמה, לבדוק כיצד השיר "עבודה שחורה" יתקבל אצל התלמידים ממוצא אתיופי.

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים