טקס לחג השבועות בנושא: לימוד בשבילי

טקס לחג השבועות לכיתות ד-ו ששם במרכז את ערך הלימוד הבא לידי ביטוי במנהג תיקון ליל שבועות. טקס זה מציע להזמין את הורי הכיתה ללימוד משותף עם הילדים.

משך הטקס כ90 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

טקס זה מציב במרכז את נושא הלמידה, תוך הדגשת המסר שגם מבוגרים יכולים ללמוד מילדים ("איזהו חכם? הלומד מכל אדם"). ומה הקשר לשבועות? אחד ממנהגי חג השבועות, הצובר לאחרונה יותר ויותר תאוצה, הוא תיקון ליל שבועות. תיקון (=קישוט בארמית) ליל שבועות הוא מנהג שמקורו בספרד של ימי הביניים, והוא נועד לקשט את האדם ואת העם לפני חג מתן תורה. מה עושים בתיקון זה? לומדים כל הלילה תורה, משנה וכתבים נוספים. עם השנים התקבע מנהג זה בקרב קהלים רחבים בחברה הישראלית, וכל קהילה מכניסה לו תכנים אחרים – לאו דווקא לימוד תורה.

קהל היעד: ד-ו
שכבה מבצעת: ד-ו
פורמט הטקס: מפגש משותף מורה, הורים וילדים.

מהלך הטקס בקיצור

שירי שבועות, היכרות עם מנהג תיקון ליל שבועות, לימוד משותף וסיום קיצי.

הכנות מקדימות

  • לימוד מסכת אבות פרק ד משנה כומשנה כז. בעקבות הלימוד הילדים יוכלו להוביל בקבוצות הלמידה המשותפות להם ולהורים.
  • לאפשר לילדים להכיר את השירים שיושרו יחד בתחילת הלימוד המשותף.

מקום, תפאורה ולבוש

נפגשים בכיתה, ואם המקום צר מדיי אפשר לצאת למבואה או לחצר. רצוי לקשט את הכיתה בקישוטים הקשורים לחג השבועות ולנושא הלימוד. אפשר להקצות מקום לכיבוד ולהקצות זמן לכך במהלך הטקס: טנא של פירות שטופים, קערת ירקות חתוכים, פרוסות לחם וממרחים שונים.

מהלך הטקס

שרים יחד שירי שבועות

מילות השירים מוקרנות במקרן. אפשר ללוות את המילים בנגינה.


המורה מציגה את מטרת האירוע:

נפגשנו היום ללימוד משותף של הורים וילדים לכבוד חג השבועות. לפני שנתפזר לקבוצות הלימוד, נשיר יחד כמה שירים לכבוד החג.


הצעות לשירים:

הצגת הפעילות והקשר שלה לחג

המורה מציגה בפני ההורים והילדים.


תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:

נפגשנו היום ללימוד משותף של הורים וילדים לכבוד חג השבועות. מדוע לימוד משותף? חג שבועות הוא גם הקציר – חג חקלאי – וגם חג מתן תורה. על פי המסורת היהודית, במועד זה קיבל עם ישראל את התורה במעמד הר סיני. עד כאן המשמעויות המקוריות הידועות של החג.

בימי הביניים התפתח בספרד המנהג ללמוד תורה לאורך כל הלילה שקדם ליום החג. למנהג זה קוראים "תיקון ליל שבועות". מדוע "תיקון"? "תיקון" בארמית פירושו – קישוט. אנחנו מקשטים כביכול את התורה בכך שלומדים אותה, מפרשים אותה מחדש ומוסיפים לה משלנו; אנחנו מקשטים את עצמנו בכך שמעשירים את עולמנו בעזרת סיפורים ודברי חוכמה.

"תיקון ליל שבועות" נעשה למנהג בקהילות רבות בישראל. יש הלומדים בלילה זה את התורה, המשנה וטקסטים מסורתיים אחרים, ויש הבוחרים להקדיש את הלילה ללימוד תכנים מגוונים אחרים.

וגם אנחנו נפגשים פה עכשיו כדי ללמוד יחד. ועל מה נלמד? על למידה.

כל ילד קיבל מספר – זה מספר הקבוצה שבה הוא והוריו ילמדו עם ילדים והורים אחרים. שְׁבוּ יחד, הורים וילדים, ולימדו את דף המקורות המצורף.

לימוד בקבוצות - ממי, מה ואיך אנחנו לומדים?

לימוד בקבוצות באמצעות דף מקורות – הורים וילדים. דף העבודה אמור לעורר שיח.

זכרו: הילדים מכירים את הטקסטים, והם יכולים להוביל את הלמידה בקבוצות. הם ולא ההורים.


לפניכם הצעה לדף מקורות: קובץ Word | קובץ PDF

מסכמים ושרים שיר קיץ

חוזרים להתכנס בכיתה. המורה מסכמת, ושרים יחד או רוקדים לצלילי שיר.


תודה להורים ולילדים על לימוד פורה ומהנה. נראה לי שכולנו מסכימים שאפשר ללמוד מכל אדם, גם מן הצעירים. (אפשר לתת להורים לשתף בחוויה שלהם מהלמידה המשותפת.)

שבועות הוא גם חג של לימוד וגם חג שמקרב אותנו לחופש הגדול. השנה למדנו דברים רבים. (כאן המקום לפרט מקצועות לימוד, פרויקטים מיוחדים שנעשו בבית הספר וגם ערכים שעליהם שמנו דגש במהלך השנה)

החופש הגדול מתקרב, אבל אנחנו לא מפסיקים ללמוד. כל רגע בחיים מעניק לנו הזדמנות ללמוד משהו חדש.

אני מזמינה אתכם ליהנות מהחופשה, לנוח, ותוך כדי כך – גם ללמוד דברים חדשים.

בשלב זה אפשר לשיר יחד שיר קיץ או להשמיע שיר ולאפשר לילדים, להורים ולמורה לרקוד יחד.

אפשרות אחרת היא לצאת עם הלומדים למרחב שבו אפשר לקיים פעילות מים מהנה – להפעיל אקדחי מים, צינורות השקיה וכדומה, שהרי "נמשלו דברי תורה במים [למים]", והקיץ בפתח…


הצעות לשירים:

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים