טקס לחג השבועות – מֵעֵרֶב רב לחברה (יוצרים ביחד)

מתאים לשכבות הגיל א-ג

לחג השבועות ארבעה שמות, ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). טקס זה שם דגש על המשמעות הלאומית, ומזמין את הלומדים לחשוב כיצד נראה רגע מיוחד ונדיר שבו קבוצת אנשים הופכת לעם.

משך הטקס כ90 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

בחרתם במהלך של טקס המדגיש את ההיבט של מֵעֵרֶב רב לחברה. מהלך זה מציע להתבונן במתן תורה לא מהאספקט הדתי של קבלת מצוות מישות עליונה, אלא מנקודת מבט סוציולוגית ולאומית: כאשר קבוצת אנשים (עֵרֶב רב, כמו בני ישראל) הופכת לעם (חברה) באמצעות מסמך מכונן כלשהו, זהו רגע מיוחד ונדיר.

ואיך נראה רגע מיוחד ונדיר? מי שכתב על האירוע תיאר אותו בדרך אחת, ואחרי שנים תיארו אותו בדרך אחרת לגמרי. מה מיוחד בכל דרך?

קהל היעד: א-ג
שכבה מבצעת: א-ג
פורמט הטקס: מופע, לימוד משותף ויצירה

מהלך הטקס בקיצור

הצגת ארבעת השמות של החג עד להתכנסות בשם "מתן תורה", לימוד משותף של שני רגעים מכוננים: הרגע שבו הפכנו לעם (תיאור של האירוע המיתי של קבלת התורה) והרגע שבו קמה המדינה (תיאור של אירועי הכרזת המדינה), יצירה בעקבותיהם והצגת התוצרים.

תפאורה, לבוש ואביזרים

תוכלו לקשט את הרחבה או את הבמה בשיבולים, בפירות, בסלי קש, ב"לוחות הברית" וכדומה. בהמשך יתקיים הטקס ברחבי בית הספר בקבוצות, ויהיה צורך באביזרים שונים לפעולת היצירה.

תוכלו לבקש מהתלמידים להגיע בבגדים לבנים.

הכנות מקדימות

מלבד ארגון הטקס, והחזרות – אלו הן ההכנות המקדימות המומלצות:

  • לימוד בכיתה של הטקסטים מתוך דפי המקורות.
  • לימוד מראש של השיר או השירים העוסקים באופן מובהק במתן תורה ואשר ישולבו בטקס. חשוב להעלות את השאלות: האם מדובר באירוע היסטורי ("ככה בוודאי קרה", כפי שמוזכר באחד השירים)? האם התורה קדושה לכולם או שזו בחירה ("זו הקדושה, זו הטהורה", כפי שמוזכר בשיר אחר)?
  • חלוקה מראש של התלמידים לקבוצות. כל ילד יקבל פתק ועליו מספר הקבוצה שלו. לאחר מכן, ברחבי בית הספר יופיעו אותם מספרים כדי שהילדים יידעו היכן להתיישב.

מהלך הטקס

שיר המבטא את ההיבט החקלאי

ריקוד לצלילי השיר או לצלילי המנגינה בלבד – או ריקוד ושירה של התלמידים.

הילדים יכולים להחזיק אגודות שיבולים בזמן הריקוד.

שיר

להלן כמה רעיונות לשירים:

מידע על שלושה משמות החג

הקראת טקסט על ידי תלמידים שונים.


טקסט להקראה

תוכלו לכתוב בעצמכם (היעזרו לשם כך בערך הלקסיקלי על חג השבועות) או להשתמש בטקסט הזה:

  • את חג השבועות חוגגים ב-ו' בסִיוָן, 50 יום מִמָחֳרַת החג הראשון של פסח. החג מציין את הסיום של ספירת העומר, שנמשכת 49 יום.
  • לחג השבועות ארבעה שמות:
  • חג השבועות על שם שבעת השבועות שסופרים ממחרת החג הראשון של פסח.
  • חג הקציר וחג הביכורים – משום שכאשר בית המקדש היה קיים, הקריבו לאלוהים לחם שנאפה מן הביכורים של החיטה החדשה, שקצרו באותו הזמן.
  • זו הייתה דרך לומר תודה על יבולי השדה.
שיר המבטא את ההיבט החקלאי

ריקוד לצלילי השיר או לצלילי המנגינה בלבד או ריקוד ושירה של התלמידים.

הילדים יכולים להחזיק אגודות שיבולים בזמן הריקוד.

שיר

שימו לב שאתם בוחרים שיר אחר מזה שנבחר בהתחלה:

מידע על השם הרביעי: חג מתן תורה

הקראת טקסט על ידי תלמידים שונים.


טקסט להקראה

תוכלו לכתוב בעצמכם (היעזרו לשם כך בערך הלקסיקלי על חג השבועות), או להשתמש בטקסט הזה:

  • ארבעה שמות לחג:
    חג השבועות, חג הקציר, חג הביכורים. (הילד שמדבר יכול למנות באצבעותיו ולומר:)
    חסר לי שם.
  • השם הרביעי הוא חג מתן תורה. על פי המסורת, בתאריך זה קיבל עם ישראל את התורה בהר סיני.
פיזור לשלב הבא על רקע שיר העוסק במתן תורה

אחד המשתתפים בטקס יספר לתלמידים מה עומד לקרות עכשיו, ובזמן ההתפזרות יושמע שיר.


שיר

חשוב ללמד את השירים לפני הטקס תוך כדי העלאת השאלות האלה: האם מדובר באירוע היסטורי שקרה במציאות בהיסטוריה שלנו? האם התורה קדושה לכולם או שזו בחירה של כל אחד להאמין או לא?

להלן רעיונות לשירים:

פעילות יצירה העוסקת במעמד שבו קבוצה הופכת לעם

לימוד דף מקורות ובעקבותיו פעילות יצירה בקבוצות מעורבות (קבוצות של 6 תלמידים – שניים מכל שכבת גיל). התלמידים יתפזרו ברחבי בית הספר, בקבוצות שנקבעו מראש. הנחו אותם לדון יחד בשאלות שבדף המקורות. הזכירו לתלמידים הבוגרים שחשוב לתת מקום גם לצעירים מהם לבטא את דעתם.


 

לפניכם הצעה לדף מקורות: גירסת Word | גירסת PDF

מציגים את תוצאות הלימוד

במקום שהוקצה לכך מראש יציגו התלמידים את עבודותיהם בצורה מאולתרת. המשתתפים יסתובבו בחופשיות בין העבודות.

פיזור על רקע שיר העוסק בשבועות או בקיץ

אחד המשתתפים בטקס יספר לתלמידים שהטקס הסתיים והם יכולים ללכת לכיתות או לצאת להפסקה, ובזמן ההתפזרות יושמע שיר.


שיר

להלן רעיונות לשירים:

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים