טקס לחג השבועות בנושא: לימוד בשבילי

טקס לכיתות א-ג

טקס לחג השבועות לכיתות א-ג ששם במרכזו את נושא הלימוד, ברוח מנהג תיקון ליל שבועות. אחרי חלק המופע, יעבירו הלומדים סדנאות למורים, ברוח האמרה "אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלוֹמֵד מִכָּל אָדָם".

משך הטקס כ60 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

במרכזו של טקס זה – נושא הלמידה: למה אני לומד? מה אני אוהב ללמוד וכיצד?

בדרך זו מתמקד העיסוק באחד ממנהגי חג השבועות – תיקון ליל שבועות. משמעות המונח "תיקון" בארמית הוא קישוט. מקורו של המנהג בספרד בימי הביניים, והוא נועד "לקשט" את האדם ואת העם לפני חג מתן תורה.

מה עושים ב"תיקון" זה? לומדים כל הלילה תורה, משנה וטקסטים אחרים. במהלך השנים התקבע מנהג זה בקרב קבוצות רחבות בחברה הישראלית, וכל קבוצה מכניסה למנהג תכנים אחרים, לאו דווקא כאלה שמקורם במסורת היהודית.

קהל היעד: א-ג
שכבה מבצעת: א-ג
פורמט הטקס: מופע ועבודה בסדנאות

מהלך הטקס בקיצור

הטקס ייפתח בהצגת ארבעת השמות של חג השבועות ויסתיים בשם "מתן תורה". שם זה יוביל למנהג תיקון ליל שבועות ולשאלה, כיצד זה שאנשים בוחרים ללמוד כשאינם חייבים. כאן יציגו התלמידים דברים שהם אוהבים ללמוד, בבית הספר ומחוצה לו, תוך הבנה שאנחנו לומדים כל הזמן, ולא רק כשאנחנו במסגרת המוגדרת כמסגרת לימודית (בית ספר, חוג או שיעור פרטי). בסיום המופע יתפזרו הילדים לעבודה בסדנאות מגוונות בהנחייתם של תלמידים אחרים. כותרת הלימוד בסדנאות תהיה "אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלוֹמֵד מִכָּל אָדָם".

הכנות מקדימות

  • תכנון המשפטים שיאמרו הילדים על למידה.
  • איתור ילדים שרוצים להעביר סדנאות ומתן סיוע בתכנון – הן מבחינת החומרים הן מבחינת דרך ההנחיה (הצעה: מורות המעוניינות להעביר סדנאות בנושא שאינן מלמדות, יחשפו משהו על עצמן שהתלמידים אינם מכירים).

תפאורה, אביזרים ולבוש

תפאורה: שיבולים, פירות, סלי קש, "לוחות הברית" (אין צורך בכתיבת עשרת הדברות אלא רק בייצוג סמלי שלהם).

לבוש: בגדים לבנים.

מהלך הטקס

שיר המבטא את ההיבט החקלאי

ריקוד לצלילי השיר או המנגינה בלבד / ריקוד ושירה של התלמידים.

הילדים יכולים להחזיק אגודות שיבולים בזמן הריקוד.


לפניכם הצעות לשירים:

הקראת טקסט מפי תלמידים – שמות החג

מידע על שלושה משמות החג.


תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:

  • מתי חוגגים את חג השבועות?
  • ב-ו' בסִיוָן.
  • 50 יום מִמָחֳרַת החג הראשון של פסח.
  • החג מציין את סיום ספירת העומר, שנמשכת 49 יום.
  • 49 יום, שהם… 7X7 = שבעה שבועות. לכן קוראים לחג "חג השבועות"?
  • כן, אבל יש לו עוד שלושה שמות.
  • מהם?
  • שניים אני יודעת: חג הקציר וחג הביכורים.
  • מה המשמעות של השמות האלה?
  • כשבית המקדש היה קיים, היה הכוהן מניף את הלחם שנאפה מהביכורים של החיטה החדשה – כקורבן לאלוהים.
  • זו הייתה דרך להודות, להגיד תודה, על היבול של השדה.
עוד שיר שמבטא את ההיבט החקלאי

ריקוד לצלילי השיר או המנגינה בלבד / ריקוד ושירה של התלמידים.

הילדים יכולים להחזיק אגודות שיבולים בזמן הריקוד.


שימו לב לא לבחור פעמיים את אותו השיר:

הקראת טקסט מפי תלמידים - חג מתן תורה

מידע על השם הרביעי – חג מתן תורה.


תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:

  • ראינו שלחג יש שלושה שמות: חג השבועות, חג הקציר וחג הביכורים? [הילד שמדבר יכול למנות באצבעותיו]
  • ארבעה!
  • השם הרביעי הוא חג מתן תורה, מפני שלפי המסורת בתאריך הזה ניתנה התורה לעם ישראל.
הקראת טקסט מפי תלמידים - תיקון ליל שבועות

מספרים על מנהג תיקון ליל שבועות.


  • [ילד או ילדה שעדיין לא עמדו על הבמה נכנסים לבושים בבגד עבודה מסוג סרבל] סליחה שאני מפריע… אולי יש למישהו צבע וְרוֹלֵר (מַגְלֵל)?
  • בשביל מה צריך עכשיו צבע וְרוֹלֵר?
  • ההורים אמרו לי שהערב מתקיים תיקון ליל שבועות. אם זה ערב של תיקון – הם כנראה החליטו לתקן את הקירות ולצבוע מחדש את החדר שלי. ואני רוצה לעזור להם.
  • נדמה לי שקצת התבלבלת. "תיקון ליל שבועות" זה מנהג של חג השבועות.
  • למה בכלל צריך לתקן את ליל שבועות?
  • בדיוק מה ששאלתי את אימא שלי. היא הסבירה לי שתיקון זו מילה בארמית שהמשמעות שלה היא – קישוט. בתיקון ליל שבועות אנחנו כאילו מקשטים את עצמנו לכבוד חג מתן תורה.
  • אני מאוד מקושט. תראו איזו חולצה יפה לבשתי.
  • ולי יש זר יפה על הראש!
  • הכוונה היא אחרת: לקשט את עצמך באמצעות לימוד. הקישוט הוא מבפנים, לא קישוט חיצוני.
  • מה לומדים בתיקון ליל שבועות?
  • יש כאלה שלומדים כל הלילה תורה, ויש כאלה שלומדים דברים אחרים. כל אחד בוחר איזה תיקון ליל שבועות מעניין אותו.
  • ללמוד כל הלילה?! ללמוד כשלא חייבים?! כשאני אסיים את בית הספר וכבר לא אהיה חייב ללמוד, נראה לי שלא אלמד יותר כלום.
  • אני דווקא רוצה להמשיך ללמוד מתמטיקה, זה ממש מעניין.
  • אני בטוח שאמשיך ללמוד אומנות.
  • [פונה לתלמיד שאמר שלא ילמד כלום] לא תלמד כלום? אפילו לא [משהו שרלוונטי לילד הזה – ריקוד, ג'ודו, כדורגל…]?
  • הא! את זה ברור שכן.
  • אתה רואה? ללמוד מה שמעניין אותנו זו הנאה!
  • תלוי מה…
  • כל אחד אוהב ללמוד משהו אחר.
  • ובדרך אחרת…
ילדים מספרים מה הם אוהבים ללמוד

תלמידים מתוך הקהל (שתיאמו איתם מראש) קמים ואומרים משפטים.


כִּתְבוּ את המשפטים מראש יחד עם הילדים שיתנדבו להשתתף.

הכינו עבורם כמה פתיחים של משפטים לשימושם, לפי נטיותיהם:

  • אני אוהב ללמוד….
  • אותי מעניין ללמוד…
  • למדתי מאימא שלי…
  • למדתי מאחי הגדול…
  • למדתי מסבא…
  • למדתי בחוג…
  • אף פעם לא משעמם אותי ללמוד…
  • אני שמחה שיש שיעור…
  • אני אוהב ללמוד דברים סתם כך במקרה, אתמול למשל…
  • מתוך תוכנית טלוויזיה למדתי…
  • ….

משפטים מסכמים:

  • למעשה אנחנו לומדים כל הזמן. לא רק בבית הספר ולא רק בחוגים.
  • נכון. פתאום יש לי חשק ללמוד משהו. אולי איך להכין עפיפון… אולי לאפות עוגיות… [תכנים שמבוססים על סדנאות שיוצעו בהמשך הטקס]
  • מה? הֵבִיאוּ לנו מורים לכל הדברים האלה?
  • לא. אנחנו נְלַמֵד אחד את השני.
  • וגם את המורים. [אם גם מורים מלמדים, המשפט יהיה: גם תלמידים וגם מורים ילמדו אחד את השני.]
  • ילדים יכולים להיות מורים?
  • כן. כמו במשפט "אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלוֹמֵד מִכָּל אָדָם".
ילדים מלמדים - אפשר ללמוד מכל אדם

ילדים מלמדים ילדים ומורים (אפשר שגם מורים ילמדו, אבל נושאים שהם לא מלמדים באופן רגיל בבית הספר).

מעבירי הסדנאות מפוזרים ברחבי בית הספר. ליד כל סדנה יוצב שלט שיציין מה לומדים באותה סדנה, והילדים יבחרו לאן להצטרף. גם המורים יבחרו סדנה.

המסר הוא שגם מורים יכולים ללמוד מתלמידים.


הרעיונות יבואו מהילדים: סדנה להכנת עפיפונים, אימון קפוארה, לימוד עובדות מעניינות על בעל חיים מסוים ועוד ועוד.

שיר פיזור

על רקע שיר שיושמע המורים יבקשו מהתלמידים להתפזר לכיתות או להפסקה.


להלן הצעות לשירים:

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים