טקס לחג השבועות – מֵעֵרֶב רב לחברה (עשרת הדיברות של ביה"ס)

לחג השבועות ארבעה שמות, ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). טקס זה שם דגש על המשמעות הלאומית, שבה קבוצת אנשים הופכת לעם באמצעות מסמך מכונן.

משך הטקס כ90 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

בחרתם במהלך של טקס המדגיש את ההיבט של מֵעֵרֶב רב לחברה. מהלך זה מציע להתבונן במתן תורה לא מהאספקט הדתי של קבלת מצוות מישות עליונה, אלא מנקודת מבט סוציולוגית ולאומית: כאשר קבוצת אנשים (עֵרֶב רב) הופכת לעם (חברה) באמצעות מסמך מכונן כלשהו, זהו רגע מיוחד ונדיר.

ואיך נראה רגע מיוחד ונדיר? מי שכתב על האירוע תיאר אותו בדרך אחת, ואחרי שנים תיארו אותו בדרך אחרת לגמרי. מה מיוחד בכל דרך?

קהל היעד: א-ג
שכבה מבצעת: א-ג
פורמט הטקס: מופע ופעילות בקבוצות

מהלך הטקס בקיצור

הצגת ארבעת השמות של החג עד להתכנסות בשם "מתן תורה", היכרות עם שני תיאורים של מתן תורה – מהמקרא ומהמדרש – תוך שימת לב לאווירה המיוחדת בשניהם.

הכנות מקדימות

מלבד ארגון הטקס, והחזרות – אלו הן ההכנות המקדימות המומלצות:

  • לימוד הטקסטים מתוך דפי המקורות בכיתה.
  • לימוד מראש של השיר או השירים העוסקים באופן מובהק במתן תורה ואשר ישולבו בטקס. חשוב להעלות את השאלות: האם מדובר באירוע היסטורי ("ככה בוודאי קרה", כפי שמוזכר באחד השירים)? האם התורה קדושה לכולם או שזו בחירה ("זו הקדושה, זו הטהורה", כפי שמוזכר בשיר אחר)?
  • חלוקה מראש של התלמידים לקבוצות. כל ילד יקבל פתק ועליו מספר הקבוצה שלו, וברחבי בית הספר יופיעו אותם מספרים כדי שהילדים יידעו היכן להתיישב.

אחרי הטקס

בסיומו של הטקס יהיו תלויות ברחבי בית הספר הצעות לעשרת הדברות של בית הספר. אפשר ואף מומלץ לקיים פעילות משלימה בכיתות סביב ההצעות השונות.

מהלך הטקס

שיר העוסק במתן תורה

ריקוד לצלילי השיר או שירה של הילדים.

חשוב ללמד את השירים לפני הטקס תוך כדי העלאת השאלות האלה: האם מדובר באירוע היסטורי שקרה במציאות בהיסטוריה שלנו? האם התורה קדושה לכולם או שזו בחירה של כל אחד להאמין או לא?

על מתן תורה כסיפור

שיחה בין ילדים.


תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:

  • האם ככה זה היה באמת?
  • אי אפשר לדעת, זה היה מזמן.
  • אולי זה בכלל לא היה, וזה רק סיפור?
  • אולי.
  • שמעתי שיש שני סיפורים שונים על מעמד מתן תורה.
  • שקוראים לו גם "מעמד הר סיני".
  • מה הסיפורים?
הסיפור במקרא

הקראה על הבמה.


  • כך מסופר בספר שמות בתורה:
    וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה.
  • נשמע ממש מפחיד. הרבה רעש ואורות פתאומיים, ושופר.
הסיפור במדרש

הקראה על הבמה.


  • אני מכירה סיפור שמתאר בדיוק את ההפך:
  • כשנתן הקדוש ברוך הוא את התורה, ציפור לא צייץ, עוף לא פָּרַח, שור לא גָעָה […] הים לא נזדעזע, הבריות לא דיברו, אלא העולם שותק ומחריש.
  • שקט מותח כזה…
  • כאילו העולם מרוב התרגשות השתתק.
שני התיאורים הם מיוחדים, מפני שהאירוע מיוחד

הקראה על הבמה.


  • גם כשאני ממש מתרגש, אני לא יכול להוציא מילה.
  • אני דווקא עוֹשָׂה הרבה רעש כשאני מתרגשת – משתוללת, מדברת בקול רם.
  • אז כשממש מתרגשים לא מתנהגים כרגיל.
  • נכון.
    ואירוע כמו קבלת התורה הוא אירוע מיוחד.
  • בגלל זה בסיפורים כל העולם מתנהג בצורה לא רגילה.
עשרת הדיברות

הופעה או שיחה בין תלמידים.


  • מה בכלל כתוב בתורה?
  • כל מיני דברים. יש שם גם סיפורים וגם חוקים.
  • ועשרת הדיברות.
  • מהם עשרת הדיברות?
  • כל מיני חוקים, כמו "לא תרצח" ו"לא תגנוב".
  • גם "כבד את אביך ואת אמך".
  • וגם "זכור את יום השבת לקדשו".
  • מה זה אומר?
  • זה אומר לשמור שבת. יש לי חבר שבמשפחה שלו לא נוסעים בשבת ואפילו לא מדליקים אור.
  • אצלנו בבית מקיימים את כל עשרת הדיברות.
  • אצלנו רק חלק.
  • איזה חלק?
  • לא לרצוח, לא לגנוב… אבל אנחנו לא שומרים שבת.
  • גם אנחנו לא, אבל עדיין זה יום מיוחד שבו לא עובדים ולא לומדים, ועושים דברים יחד עם המשפחה.
  • מה דעתכם לכתוב את עשרת הדיברות של בית הספר?
  • רעיון מעולה!
  • כל תלמיד קיבל פתק עם מספר. חפשו את המספר בבית הספר ותמצאו את הקבוצה שלכם.
עשרת הדיברות של בית הספר

עבודה בקבוצות. בעמדה של כל קבוצה יהיה בריסטול וטוש, ודף הנחיות.


הכינו דף הנחיות לתלמידים:

הכינו הצעה משלכם לעשרת הדיברות של בית הספר, עשרת הכללים שלדעתכם הם הכי חשובים בבית הספר. שימו לב: לא 9 ולא 11. 10 בדיוק.

כל תלמיד יכול להציע דיבר, ועל כל דיבר תוכלו לשוחח בקבוצה: האם הדיבר הוגן? האם הוא מתאים לכל הילדים או רק לקבוצה מסוימת? ומה לגבי המורים?

מציגים את עשרת הדיברות

במקום שהוקצה לכך מראש ייתלו הבריסטולים עם ההצעות לעשרת הדיברות.

פיזור על רקע שיר העוסק בשבועות או בקיץ

אחד המשתתפים בטקס יספר לתלמידים שהטקס הסתיים והם יכולים ללכת לכיתות או לצאת להפסקה, ובזמן ההתפזרות יושמע שיר.

להלן הצעות לשירים:

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים