טקס לחג השבועות בנושא: ביכורים (כיתות א-ג)

בטקס זה נדגיש את טובו של הטבע שמעניק לנו מפירותיו, ונוסיף ביכורים משלנו שאינם בהכרח ביכורי חקלאות.

משך הטקס כ60 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

טקס זה שם במרכזו את ההיבט החקלאי של החג, תוך מתן דגש להבאת ביכורי פירות לבית הספר. בניגוד לביכורים המתוארים במקרא – הבאת לחם הביכורים לבית המקדש בחג השבועות, המנהג להביא ביכורים נוספים מקורו במצווה מהמקרא – שראשיתה בתקופה בה חל חג השבועות וסיומה בחג הסוכות. בטקס זה נדגיש את טובו של הטבע שמעניק לנו מפירותיו, ונוסיף ביכורים משלנו שאינם בהכרח ביכורי חקלאות.

קהל היעד: א-ג
שכבה מבצעת: א-ג
פורמט הטקס: מופע ופעילות של כתיבת ברכות

מהלך הטקס בקיצור

הצגת ארבעת השמות של החג, הצגת מנהג הבאת הביכורים והצגת הביכורים הייחודיים של בית הספר וכן פעילות הודיה על הביכורים האישיים שלנו.

הכנות מקדימות

  • את חלק העוסק בביכורים האישיים יש לתכנן מראש עם הילדים. כל ילד יבחר הישג חדש או דבר חדש שקרה לו והוא רוצה להציג: מדליה, סיפור ראשון שכתב, תמונה של אח שנולד השנה, דירה חדשה שעברו אליה… כיד הדמיון הטובה עליהם.
  • לימוד הפסוקים מהתורה שיופיעו בטקס.
  • לימוד השירים שישולבו בטקס.

תפאורה, אביזרים ותלבושות

מומלץ להציג על הבמה שיבולים, פירות, סלי קש, כלים וחפצים הקשורים לחקלאות.

אפשר לבקש מהילדים לבוא בבגדים לבנים בשביל האווירה החגיגית.

מהלך הטקס

שרים שיר העוסק בביכורים או בשפע שמעניקה לנו הארץ

ריקוד לצלילי השיר או המנגינה בלבד / ריקוד ושירה של התלמידים.

הילדים מחזיקים טנא. בטנא גם שיבולים וגם פירות וירקות.


לפניכם הצעות לשירים:

ילדים משוחחים על ביכורים

שיחה על הבמה על ביכורי פירות ועל ביכורים אחרים.


תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה כבסיס:

  • מי יודע למה מביאים בחג השבועות טנא עם פירות לבית הספר?
  • כי בחג השבועות, לאחר סיום הקציר, מתחילה עונת הקטיף של הפירות.
  • את כל הפירות קוטפים באותו זמן?
  • לא, זו רק התחלת העונה. כל פרי קוטפים בזמן שבו הוא מבשיל.
  • בעבר נהגו להביא את ביכורי הפירות לבית המקדש כדי להודות לאלוהים על שפע הפירות והירקות שהוא העניק לבני האדם.
  • בתורה זו מצווה להביא את הביכורים לבית המקדש: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא" (דברים כו, ב).
  • בשנה שעברה ביקרנו בקיבוץ אצל הדודים שלי בטקס חג השבועות. בטקס הציגו את הביכורים של השנה. לא רק גידולים חקלאיים – גם הַצְלָחוֹת של הקיבוץ, וכל מיני דברים חדשים שקרו השנה בקיבוץ. אפילו את התינוקות שנולדו באותה השנה הציגו על הבמה. היה מקסים ומרגש!
  • המורה אמרה שאפשר להביא בטנא גם ביכורים שהם לא פירות. אני הבאתי […]
  • אני הבאתי […]
  • הבאתי […]
  • וכן הלאה…

את החלק הזה יש לתכנן מראש עם הילדים. כל ילד יבחר הישג חדש או דבר חדש שקרה לו והוא רוצה להציג: מדליה, סיפור ראשון שכתב, תמונה של אח שנולד השנה, דירה חדשה שעברו אליה… כיד הדמיון הטובה עליהם.


אפשרות אחרת:

להציג ביכורים שכבתיים, בית ספריים, ואפילו של כלל הקהילה.

הביכורים יכולים להיות מסוגים שונים: דברים שתלמידי השכבה עשו השנה בפעם הראשונה (תלמידי כיתות א התחילו לקרוא, תלמידי כיתות ב לומדים לראשונה אנגלית, תלמידי כיתות ה חונכים לראשונה צעירים מהם…); פרויקטים שכבתיים או בית ספריים (פרויקטים לימודיים ייחודיים, זכייה בתחרויות עירוניות או ארציות); שיתופי פעולה חדשים עם הקהילה (פרויקט משותף עם בית אבות באזור, מפגשים בין בתי ספר…), וכן הלאה, בהתאם לעשייה הבית ספרית.

שרים שיר שעוסק באמירת תודה או חוגג את מה שיש

ריקוד לצלילי השיר או המנגינה בלבד / ריקוד ושירה של התלמידים.


כדאי לומר כמה מילים על השמחה שלנו במה שהשגנו השנה, בהתאם לדברים שהוצגו על הבמה בשלב הקודם. לאחר מכן, נשיר ונרקוד.


להלן הצעות לשירים:

פעילות של כתיבת תודה על הביכורים

פעילות חופשית ברחבי בית הספר או בכיתות של כתיבת תודה על הביכורים האישיים של כל ילד.


תוכלו להנחות כך את הילדים:

על אילו הישגים שלכם תרצו להודות? ולמי תודו עליהם? להוריכם? למורה או למדריך בחוג שסייע לכם? לחבר טוב שבזכותו גיליתם יכולת חדשה שיש לכם? אולי גם לעצמכם?

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים