טקס לחג השבועות בנושא: לימוד בשבילי

לכיתות ז-ט

טקס וירטואלי לציון חג השבועות, השם דגש על לימוד משותף בהשראת מנהג 'תיקון ליל שבועות'. ניתן להתאים את הטקס ולקיים אותו גם בכיתה הממשית, או להשתמש בחלקים ממנו כמערך שיעור ללמידה.

משך הטקס כ60 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

הטקס הזה שם במרכז את נושא הלמידה ומדגיש שגם מבוגרים יכולים ללמוד מילדים ("איזהו חכם? הלומד מכל אדם"). ומה הקשר לחג השבועות? אחד ממנהגי החג, שהולך ונעשה פופולרי יותר ויותר, הוא תיקון ליל שבועות. תיקון ליל שבועות (תיקון=קישוט בארמית) הוא מנהג שמקורו בספרד של ימי הביניים, והוא נועד לקשט את האדם ואת העם לפני חג מתן תורה. מה עושים בתיקון הזה? לומדים כל הלילה תורה, משנה וכתבים נוספים. עם השנים התקבע המנהג הזה בקרב קהלים רחבים בחברה הישראלית, וכל קהילה יוצקת בו תוכן אחר – לאו דווקא לימוד תורה.

קהל היעד: ז-ט
שכבה מבצעת: ז-ט
פורמט הטקס: טקס וירטואלי

לפני שמתחילים

  • הטקס, שהוא למעשה מעין תיקון ליל שבועות שמתקיים אחר הצהריים, הוא כיתתי. בתיקון הזה ישתתפו גם הורי התלמידים – הורה ותלמיד יחד כמשתמש אחד בזום.
  • המפגש יתקיים באמצעות זום, על פי השלבים האלה: פתיחה במליאה וירטואלית בזום, לימוד בקבוצות (הדרכה כיצד לחלק לקבוצות בזום), התכנסות בחזרה למליאה.
  • במרכז המפגש דף מקורות מקוון המשלב בתוכו סרטים.

הרחבות על דף המקורות

מקור 1: משנה, מסכת אבות, פרק ה משנה יח

להרחבה על המשנה, ראו פירושו של אביגדור שנאן. אביגדור שנאן מציין כי הלומדים מדומים לארבעה כלים, ומפרט:

  • ספוג – תלמיד שסופג וזוכר הכול, בלי להבחין בין עיקר לטפל.
  • משפך – תלמיד ששוכח כל מה שהוא שומע.
  • משמרת – תלמיד שזוכר את הטפל (השמרים) ולא את העיקר (היין, שהשמרים הם רק מרכיב בתהליך ייצורו).
  • נפה – תלמיד שזוכר את העיקר ולא מבזבז את זמנו על הטפל.

מקור 2: קטע וידאו על אלברט איינשטיין

שימו לב שהמשנה מתייחסת ללומד כמי שמקבל ידע מהמורה, וההבדל בין הלומדים הוא באופן שבו הם זוכרים את הידע. איינשטיין מוסיף היבט חדש – ביקורת על הידע שהוא שומע מהמורים שלו, חדשנות ומקוריות בחשיבה.

מקורות 3 ו-4: מארי קירי ויאנוש קורצ'אק

קירי וקורצ'אק מדברים על התנסות ומשחק כמרכיבים בלמידה. הכוונה היא בעיקר למשחק חופשי ולא למשחקי קופסה עם כללים ברורים. (גם במשחקי מחשב שהילדים אוהבים לשחק בהם, יש מגוון של משחקים – כאלה המאפשרים בנייה ויצירה חופשית וכאלה המאפשרים פחות חופש.) עם סיום המפגש אפשר להמליץ להורים לקרוא את המאמר "תנו לילדים לשחק".

מהלך הטקס

שיר פתיחה במליאה (כולם יחד בזום)

המורה תפתח ותאמר כמה מילים:

נפגשנו היום ללימוד משותף של הורים וילדים לכבוד חג השבועות.

מדוע לימוד משותף? חג השבועות הוא גם חג חקלאי וגם חג מתן תורה. על פי המסורת היהודית, במועד הזה קיבל עם ישראל את התורה במעמד הר סיני, ומתוך הקשר הזה התפתח ברבות השנים המנהג ללמוד תורה כל הלילה בחג השבועות. המנהג הזה הוא ההשראה למפגש שלנו היום.

כדי לחוש גם את המשמעות החקלאית של החג, נקשיב לשיר שיזכיר לנו את יפי הטבע ואת השפע שהוא מעניק לנו.


הצעה לשירים:

הצגת פעילות הלימוד המשותף

המורה או תלמידים שנבחרו מראש יציגו את הרקע לפעילות ולמטרה שלה:

בימי הביניים התפתח בספרד המנהג ללמוד תורה בליל החג. למנהג הזה קוראים "תיקון ליל שבועות". מדוע "תיקון"? "תיקון" בארמית פירושו – קישוט. אנחנו מקשטים כביכול את התורה בכך שאנחנו לומדים אותה, מפרשים אותה מחדש ומוסיפים לה משלנו; ואנחנו מקשטים את עצמנו בכך שאנחנו מעשירים את עולמנו בעזרת סיפורים ודברי חוכמה.

"תיקון ליל שבועות" נעשה למנהג בקהילות רבות בישראל. יש הלומדים בלילה זה את התורה, המשנה ועוד טקסטים מסורתיים, ויש הבוחרים להקדיש את הלילה ללימוד של מגוון תכנים אחרים.

וגם אנחנו נפגשים כדי ללמוד יחד. ועל מה נלמד? על למידה.

לימוד בקבוצות

נחלק את התלמידים וההורים לקבוצות, וכל קבוצה תלמד בחדר אחר בזום.

הלימוד יתבסס על דף המקורות וכל קבוצה תנהל דיון על השאלות המופיעות בדף. המורה תעבור בין הקבוצות, תשתתף מדי פעם בשיחות ותסייע במידת הצורך.

הקליקו כאן לצפייה בדף המקורות.

ברכת ההורים

נציג ההורים מברך את התלמידים על הלימוד המשותף.

ברכת המורה

המורה מברכ/ת את התלמידים על הלימוד המשותף. כדאי להזכיר בסיכום שאנחנו לומדים בכל רגע בחיים שלנו: בכל מפגש עם אדם אחר, בכל נגיעה והתנסות עם חומרים, בכל רגע של התבוננות בטבע… רצוי לקשור את הברכה לשיר שתבחרו להשמיע בסוף.

מאזינים לשיר סיום

לפניכם כמה הצעות לשירים בעלי ניחוח אביבי:

אחרי הטקס

במפגש הבא עם התלמידים כדאי לשוחח איתם על חוויית הלימוד המשותף של הורים וילדים. האם הלימוד עורר בהם חשיבה על עצמם כאנשים לומדים? (לא רק בבית הספר).

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים