טקס קבלת ספר התורה – סיפורו של עם

בתורה נמצאים הסיפורים, שלפי המסורת הפכו את בני ישראל לעם ישראל. הטקס יעסוק במשמעות של "להפוך לקבוצה" ו"להיות חלק מקבוצה". דרך סיפור מעמד הר סיני וקבלת התורה יפגשו הילדים גם את עצמם בקבוצה שלהם.

משך הטקס כ45 דקות

הקדמה

טקס קבלת ספר התורה, המתקיים לקראת סוף כיתה א או בתחילת כיתה ב, מבקש לעורר אצל הילדים תחושה רחבה של שייכות וקשר לעם היהודי באמצעות סיפורי התנ"ך וסמלים הקשורים ללימוד התורה. קיום הטקס מניח שהתנ"ך, ספר הספרים, הוא ספר מיוחד ויחיד, מאבני היסוד המכוננות של הזהות המשותפת של העם היהודי כקבוצה וכעם.

מדוע מקיימים את הטקס?

  • כדי לבסס את לימוד התורה כלימוד בעל חשיבות שמשמעותו קשורה לזהותם.
  • כדי ליצור מראש תחושה של חיבור לסיפורי התורה.

הערה:
כדאי להתאים את אופי הטקס ואת המוטיב המרכזי שבו לערכי קהילת בית הספר ולאופי הלומדים. הבחירה תשפיע גם על המסגרת הכללית של הטקס וגם על תכניו. לדוגמה: מקום הטקס (בית כנסת אורתודוקסי או רפורמי, בית הספר או המתנ"ס הקהילתי), התאמת השירים ועוד.

* מומלץ לקיים את הטקס לכל כיתה וכיתה ולא כטקס שכבתי.

קהל היעד: א-ב
שכבה מבצעת: א-ב
פורמט הטקס: מופע

מהלך הטקס בקיצור

הטקס ייפתח בשיר וילווה בריקוד שבו הילדים ייכנסו אל האולם; הילדים ימחיזו את קבלת התורה על הר סיני, ימחיזו את המדרש – "מדוע קיבלו בני ישראל את התורה על הר סיני" – ואת מעמד קבלת התורה; ויסיימו במעמד משלהם, שבו הם אומרים מה יהיו עשרת הדיברות שלהם.

הכנות מקדימות

  • הילדים יכירו את הטקסטים והשירים לקראת ההמחזה ויקיימו חזרות.
  • יש להכין תפאורה.

תפאורה, אביזרים ולבוש

הר סיני ועליו לוחות הברית עם עשרת הדיברות. אפשר לבקש מהילדים להכין קודם לכן את "לוחות הברית" של קבוצת הכיתה שלהם, וכך לקרב את הכיתה לסיפור.

מהלך הטקס

שיר המבטא שמחה בפתיחת טקס קבלת ספר התורה

כניסה משני כיוונים שונים, סרט בצבע אחד או בצבעים שונים על היד.

יש לבנות ריקוד ולשלב תנועות ידיים, ריקוד במעגלים.

שימו לב להצעות השונות והתאימו את בחירת השיר (מילים ומשמעות) לקהילת בית הספר.


הצעות לשירים:

קישור ופתיחה לטקס

ילדים מקריאים פתיח וקישור לשיר שאיתו נכנסו.


תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:

  • ילד א: שרנו שירים לכבוד התורה? מה? היום זה שמחת תורה?
  • ילדה ב: זה כמו שמחת תורה. (פונה אל הילד ובשמו) היום אנחנו חוגגים את קבלת ספר התורה. נתחיל ללמוד את סיפורי התורה. יש שם סיפורים יפים על בריאת העולם, על המבול ועל האבות והאימהות של עם ישראל.
  • ילד א: זו שמחה גדולה. נזמין את המורה (או את המחנכת או המנהלת) לומר מילות ברכה.
דבר המורה (או המחנכת או המנהלת)

ברכה קצרה, ובה פנייה אל הלומדים.

הצעות: ברכה כתובה קצרה, רצוי לשלב בה ציטוט, מילות שיר שמתאימות לערכי קהילת בית הספר וקשורות לטקס.

אפשר להתייחס לבחירת השיר שאיתו פתחנו, לדוגמה:

כך קיבלו את התורה? כך זה באמת קרה? מה דעתכם, ילדים? אולי…
ואולי לא – אבל אלו הם הסיפורים שלנו שמועברים במשך אלפי שנים מדור לדור, ואנחנו ממשיכים ללמוד ולספר אותם.

ילדים ממחיזים - למה הר סיני דווקא?

ילדים מחופשים להרים (אפשר להוסיף על כל ילד את שם ההר), ילדים ציפורים, ילדים רוחות, קריין, קול האל.

ממחיזים את המדרש המעובד ממדרש תהלים סח: ריב ההרים.


הצעה: אפשר לעבד את הסיפור ולהוסיף קטעי מוזיקה במהלך ההופעה.

מקבלים את התורה על הר סיני

המשך השיחה. אותם ילדים או ילדים אחרים. מקבלים את התורה על הר סיני.


  • ילד א: מממ… אז זה הסיפור על הר סיני… בטח מי שחשב על הסיפור הזה רצה להראות שגם ההר שעליו בני ישראל קיבלו את התורה – חשוב.
  • ילד ג: וגם שיש לו תכונות טובות, שאנחנו יכולים ללמוד מהן. משה הוא האדם שנתן לעם ישראל את התורה, עליו אמרו שהיה ממש צנוע כמו הר סיני שעליו ניתנה התורה.
  • ילד ב: מה זה? פתאום התחילה רוח חזקה לנשוב? וקול שופר? מה קורה פה?

הילדים יורדים, הר סיני עולה וסביבו כל תלמידי הכיתה בלבוש חגיגי.

עם ישראל והכיתה מקבלים את "התורה"

המשך המחזה.


  • ילד אחד לילד אחר: תראה את השמלה החדשה שתפרתי במיוחד למעמד!
  • ילד אחר: גם אני כיבסתי את שמלתי, ואני מרגיש מוכן.
  • קול שופר מוקלט (עד 00:22). רצוי ששני הורים או שני ילדים יביאו שופר ויתקעו בעצמם.
  • אחד הילדים (מצביע): תראו את ההר. יש סביבו ענן ועשן, וקול השופר מתחזק.
    ויש רעמים וברקים.
  • ילד ב מקטע הקישור הקודם: מה קורה כאן? הכיתה שלי מקבלת את התורה?
הכיתה מספרת על עשרת הדיברות שלה

בהקראה. ניתן להכין את "הדיברות" בשלטים מוכנים ומקושטים.

לפני הטקס אפשר לחבר עם ילדי הכיתה את "עשרת הדיברות" של הכיתה.


לדוגמה:

דיבר 1: להיות נעים ואדיב לכל אחד.
דיבר 2: לשתף חברים במשחק.
דיבר 3: לכבד את המבוגר ממני.
דיבר 4: לעזור לאבא ואימא בבית.
דיבר 5: לסלוח בקלות.
דיבר 6: לכבד גם את מי שאינו דומה לי וחושב אחרת ממני.
דיבר 7: להשקיע בלימודים.
דיבר 8: כשמשהו מציק לי, לספר לאדם מבוגר שקרוב לי.
דיבר 9: לעשות דברים טובים למען הסביבה.
דיבר 10: …

אלו הן הצעות בלבד. התאימו אותן לערכים ולמסורות הנהוגות בקהילת בית הספר שלכם.

כדאי שכל ילד או ילדה יגידו בקול את הדיבר שעליו חשבו.

הורים מברכים

ברכה קצרה מופנית לילדים. 10 הורים, כל הורה – משפט.

אפשר לחשוב גם על שיר משותף שההורים ישירו יחד לילדים.

לכתוב את הברכות בתבנית של עשרת דיברות, אך כאיחולים לילדים – בדגש על סיפור משותף ויצירת קבוצה משותפת:

  1. שתהיו חברים טובים.
  2. שתיהנו ותחייכו בבית הספר, בזמן השיעור ובזמן ההפסקה.
  3. שיהיה לכם נעים ביחד כקבוצה.
  4. שתלמדו על נושאים שמעניינים אתכם.

וכך הלאה, בהתאם ליצירתיות של ההורים.

לסיום, המחנכת והמנהלת קוראות לכל ילדה וילד בשמם לקבל את חוברת הלימוד.


הצעות לשירים:

 

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים