מה אני יכול / אדמיאל קוסמן

< 1 דקות

מָה אֲנִי יָכוֹל

אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב שִׁירִים מֵחוֹל מִמַּיִם וּמִבֹּץ.

כָּתַבְתִּי גַּם שִׁירִים עַל הַשֻּׁלְחָן מֵחֲתִיכוֹת קְטַנּוֹת וּפֵרוּרֵי מִלִּים.

אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב שִׁירִים דּוֹפְקִים.

חָזָק. כְּמוֹ הַתְּרִיסִים. בְּכוֹחַ.

שִׁירִים מִגֶּשֶׁם. גַּם שִׁירִים לַעֲנִיִּים מִפַּח.

אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב לָכֶם שִׁירִים גְּדוֹלִים מְאוֹד מֵחֲתִיכוֹת שֶׁל צֶמֶר גֶּפֶן וְלִשְׁלֹחַ.

 

אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב לָכֶם שִׁירִים נָאִים מִן הַמִּרְפֶּסֶת.

עֲנָקִיִּים כְּמוֹ חֲבִילוֹת שֶׁל שַׁחַת וּגְבוֹהִים יוֹתֵר מֵעֲנָנִים.

אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב לָכֶם שִׁירִים שֶׁל נוֹף מֻפְלָא כְּשֶׁאֲנִי רוֹכֵן מֵעַל צַלַּחַת

אוֹ מַבְרִישׁ כִּיּוֹר מִזֻּהֲמָה בַּחוֹר שֶׁל הַמִּטְבָּח.

 

אִשְׁתִּי וְהַיְּלָדִים הַמְּצַוְּחִים

עוֹמְדִים לְמַטָּה כְּמוֹ קִרְקָס שֶׁל פַּרְצוּפִים שְׂמֵחִים וַאֲנִי

נוֹסֵק לַמַּיִם כְּלֻלְיַן מִלִּים. הַגְּבִישִׁים רוֹתְחִים אֶצְלִי בַּפֶּה. וְנִבְלָלִים

בִּמְרַק מִלִּים סָמִיך. אֲנִי כּוֹתֵב כָּעֵת שִׁירִים מֵחֲתִיכוֹת תַּפּוּחַ אֲדָמָה

 

שִׁירִים חוֹלָנִיִּים

חַבְּלָנִיִּים תּוֹלְשִׁים וּמַזִּיקִים עַל יַלְדוּתִי עַל הַבּוּשָׁה וְהָרְגִישׁוּת

הַמְּיֻחֶדֶת אֲבָל אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב לָכֶם בִּמְחִי הַיָּד כְּמוֹ אָז כְּאִלּוּ לֹא הָיָה דָּבָר

 

סִדְרַת שִׁירֵי קִשּׁוּט. הִנֵּה, אֲנִי קָם וּמְנוֹפֵף אוֹתָם

כְּמוֹ סְרָטִים צִבְעוֹנִיִּים לִצְחוֹק הַיְּלָדִים הַמְּהַדְהֵד.

 

שִׁירִים קַלִּים. שִׁירִים קַלִּילִים.

אִם רְצוֹנְכֶם בְּכָךְ אֲנִי יָכוֹל לִכְתֹּב לָכֶם שִׁירִים לְפִי בַּקָּשַׁתְכֶם

שִׁירִים לְאֻמִּיִּים שִׁירִים שֶׁל לֶכֶת וְעָצְמָה שִׁירִים נָאִים עַל הַגַּנִּים הַנִּפְלָאִים שֶׁלִּי

הַנִּפְתָּחִים הַלַּיְלָה בְּעָרְמָה לִמְסִבּוֹת

הַגּוּף הָרַךְ שֶׁל תַּעֲנוּג וְחֵשֶׁק

שִׁירֵי קְדֻשָּׁה שִׁירֵי טֻמְאָה טְפוּ

שִׁירֵי תְּפִלָּה וְתַחֲנוּנִים שִׁירִים עַל אַרְבַּע

כִּבְהֵמָה שִׁירִים שִׁירִים שִׁירִים אַתֶּם מְמַהֲרִים אֲנִי רוֹאֶה אֲנִי גּוֹמֵר אֲנִי יָכוֹל

לִרְשֹׁם לָכֶם גַּם קְצַרְצָרִים מִזֶּה תַּמְצִית וּבִמְהִירוּת עַל כַּמָּה קֻבִּיּוֹת סֻכָּר מְתַקְתַּקּוֹת

וְכוֹס קָפֶה

יַלְדָּה בִּמְכוֹנִית

עַל הַתַּעֲנוּג הַזֶּה בְּאִטִּיּוּת,

לוֹחֶשֶׁת. מַשֶּׁהוּ סוֹדִי בָּאֹזֶן. מַשֶּׁהוּ

לֹא מְפֻעְנָח, וְלֹא מוּבָן לִי, רַק מִפְּנֵי שֶׁ

 

 

הִיא לוֹחֶשֶׁת עַל הַתַּעֲנוּג הַזֶּה

לַאֲחוֹתָהּ שֶׁבַּמּוֹשָׁב הָאֲחוֹרִי, מַשֶּׁהוּ

סוֹדִי לְתוֹךְ הָאֹזֶן הַפְּשׁוּטָה. עַל אַדֶּרֶת

וּמְעִיל, שֵׂעָר זָהֹב וָרַךְ, כּוּמָז,

עָגִיל, אוֹ נֶזֶם. וּמְנִיפָה בַּדִּבּוּרִים

שֶׁלָּהּ אֶת הַסָּדִין מַרְגְּלוֹתַי, וּמְגַלָּה,

אָכֵן, שֶׁ

 

 

בְּהֶחְלֵט, יֵשׁ מַשֶּׁהוּ מֵאֲחוֹרֵי זֶה. לוֹחֶשֶׁת לָהּ, לַאֲחוֹתָהּ, שֶׁבַּמּוֹשָׁב

הָאֲחוֹרִי, לְיַד הַבַּד, עֵינֶיהָ בְּמֶרְחַק חַלּוֹן אֶחָד

בִּלְבַד, חַלּוֹן שָׁקוּף וּמְהֻדָּק כְּמוֹ בְּסִכּוֹת קְטַנּוֹת

שֶׁל מַלְמָלָה לַנֶּפֶשׁ. עוֹבֵר, מֵסִיט

אֶת הַוִּילוֹן, בַּעֲדִינוּת רַבָּה, כִּמְרַמֵּז שֶׁ

 

יֵּשׁ אָרִיג, עַתִּיק, מִבַּד כָּזֶה, דּוֹמֶה, מֵהֹדוּ אוֹ

מִסִּין, עָדִין כָּזֶה, לֹא הֲמוֹנִי וְזוֹל כְּמוֹ הַמְּכַסִּים בָּרְחוֹבוֹת

אֶת אֵלֶּה. אָרִיג לָבָן וְדַק, אָרִיג שַׁבָּת, אָרִיג נָדִיר, אֲשֶׁר יָרִים

פִּתְאוֹם אֶת הַחַיִּים אֶל הָאֲוִיר, וִיטִיסֵם אֶל גֹּבַהּ פֶּלֶא.

מְכוֹנַת שִׁירִים

אֲנִי כּוֹתֵב שִׁירִים מְמֻנָּעִים

אֲנִי בּוֹנֶה אֶת הַמְּנוֹעִים שֶׁלִּי מִן הַשְּׁתִיקָה

שֶׁבַּמִּלִּים אֶת גּוּף הֶחֳמָרִים שֶׁאִי אֶפְשָׁר לוֹמַר

אֲנִי מֵרִים אֶת מַה שֶּׁרַק יָכֹלְתִּי לֹא לוֹמַר

אֲנִי מֵרִים וְרַק עָלָיו אֲנִי כּוֹתֵב שִׁירִים

דּוֹמֶה הַטֶּקְסְט הַנֶּאֱמַר אֶצְלִי לְדַף נְיָר

חָלָק כְּלוֹמַר אֲנִי כּוֹתֵב שִׁירִים מְמֻנָּעִים וְרַק

אֲנִי כּוֹתֵב אֶת הַשִּׁירִים שֶׁלִּי עַל הַמְּנוֹעִים הַמַּפְעִילִים

אֶת הַשִּׁירִים שֶׁלִּי עַל הַמְּנוֹעִים הַנּוֹהֲמִים בְּזַעַם

בַּשִּׁירִים שֶׁלִּי עַל הַמְּנוֹעִים הָאַדִּירִים הַזּוֹעֲמִים שֶׁלִּי

 

עַל הַמְּנוֹעִים הַמַּפְעִילִים אֶת הַשִּׁירִים שֶׁלִּי

אֲשֶׁר אֵינָם אוֹמְרִים מִלִּים מֵאָז הֶחֱלַפְתִּי

לַשִּׁירִים שֶׁלִּי יֵשׁ מְנוֹעִים גְּדוֹלִים מִשֶּׁלָּהֶם

הַפּוֹעֲלִים בִּמְקוֹם מִלִּים שֶׁבַּתְּמוּנָה וּבַשִּׁירִים שֶׁלִּי

עַצְמָם אֲנִי מַרְאֶה כֵּיצַד הַטֶּכְנִיקָה שֶׁלִּי וְלָמָּה

כִּי אֶת רֹב הַמְּנוֹעִים שֶׁלִי אֲנִי מַצִּיב רָחוֹק מְאוֹד בִּטְוָח

מֵאֱמוּנָה בְּפִלּוּלִים וְרַק מַפְעִיל מִשָּׁם בְּאֵין רוֹאֶה בִּמְמֻנָּע

וּמִלּוּלִים וּפוֹעֲלִים שֶׁלִּי עַל סֻלְמוֹת עֲנָק וְגַלְגַּלִּים

אָצִים רָצִים בִּסְחַרְחֵרוֹת אֶל הַמְּכוֹנָה שֶׁלִּי וְתֵכֶף וּמִיָּד

עוֹלִים

מַסָּע

הִתְחַבַּרְנוּ אֶל הַטֶּקְסְטִים הַקְּדוֹשִׁים

וְרָאִינוּ נִפְלָאוֹת לְפָנֵינוּ עִיר גְּדוֹלָה

פְּרוּשַׂת אוֹרוֹת כְּמוֹ מַרְבַדִּים מְקֻשָּׁטִים בַּלַּיְלָה

 

בַּלַּיְלָה בָּאנוּ אֶל הָעִיר הַזֹּאת הַמְּצֻיֶּרֶת שֶׁבְּתוֹךְ

הַטֶּקְסְטִים הַקְּדוֹשִׁים וְרָאִינוּ עִיר יָפָה כָּזֹאת

צְרִיחִים וּמִגְדָּלִים פְּתָחִים כּוּכִים וּמַדְרֵגוֹת

 

בַּמַּדְרֵגוֹת עָמְדוּ אַנְשֵׁי הָעִיר הַמְּצֻיֶּרֶת

עַל הַגְּוִיל אֲשֶׁר יָצְאוּ אֵלֵינוּ וְקִבְּלוּנוּ

בִּידִידוּת בִּמְאוֹר פָּנִים קְרוֹבִים מְאוֹד הָיוּ

לַאֲסוֹנֵנוּ אֲסוֹנָם וּבְטוּב לִבָּם גַּם הִלְבִּישׁוּנוּ

בֶּגֶד הֶאֱכִילוּנוּ לֶחֶם וְהִשְׁקוּנוּ

מֵי הַפֶּלֶג בְּחִנָּם

 

©כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.


הספר "מה אני יכול" עוסק בנושאים המעסיקים תדיר את שירתו של אדמיאל קוסמן: עשיית שירים וכוחה של השירה; היחס בין המילים לדברים; אהבה, תשוקה ומיניות; אלוהים והדיבור אליו ועליו; סצנות מחיי משפחה; הנוכחות של המפליא.

רקע

הספר מה אני יכול עוסק בנושאים המעסיקים תדיר את שירתו של אדמיאל קוסמן: עשיית שירים וכוחה של השירה; היחס בין המילים לדברים; אהבה, תשוקה ומיניות; אלוהים והדיבור אליו ועליו; סצנות מחיי משפחה; הנוכחות של המפליא. השירים הם מעין חקירה ואנליזה חדה של מצבי עניינים: הם בוחנים ומבררים, מפרקים וחותכים מושגים, מצבי תודעה, דחפים, זיקות, מעמדים בחיי היום-יום. הריתמוס שלהם אינטנסיבי ודחוף, מרובה חזרות ופניות. יש בהם איזה דחף עצום, אובססיבי, לברר, לחשוף, ליצור קשר. לעתים קרובות הם עוסקים בבדיקת קשר: "משהו מכאיב לי כאן, בצד, / קוני, האם אינך מקשיב?" ובכל זאת הטון שלהם מלא באירוניה עצמית ובהומור עצמי. כל שיר בקובץ נדמה כמו ניסיון אחרון לאכוף איזה לוגוס על פרץ בלתי נשלט של משהו: מצוקה, כאב, יופי, אור, רכות, בדידות, חולשה, תשוקה מינית או יצירתית או להבדיל עכבר (בשיר "הייתי ראש לממשלה או סיפור העכבר"), או אשכולית (כך הוא כותב בשיר "אשכולית של בוקר": "קום והשתלט בכחך הרב, היום, על אשכולית משפרצת").

ההקשר ההיסטורי

אדמיאל קוסמן הוא משורר וחוקר תלמוד. הוא נולד ב-1957 בחיפה, לימד שנים רבות במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן, וכיום הוא פרופסור למדעי היהדות באוניברסיטה של פוטסדם ומשמש מנהל אקדמי של המכון להכשרת רבנים רפורמיים ע"ש אברהם גייגר בברלין. ספר שיריו הראשון ואחרי מוראות מעשה השיר יצא לאור ב-1980. בשנות התשעים זוהתה שירתו עם התחדשות של שירה דתית ועם כתבי עת כגון דימוי (מ-1989) ומשיב הרוח (מ-1994). אף ששירתו העלתה בין השאר נושאים "דתיים" ולשונה רצופה אזכורים של טקסטים יהודיים, היא בעיקרה שירה מלאת מודעות למסורת של השירה העברית המודרנית מביאליק ועד בכלל, ויש לה זיקה עמוקה לכתיבתם של משוררי דור המדינה ומשוררי שנות השישים. מה אני יכול הוא ספרו הרביעי, והוא מבטא נושאים החוזרים ועולים בשירתו, אולם יש בו גם דינמיות, תנופה וחקירה-שירית המחדשות את כתיבתו. אדמיאל קוסמן הוציא תשעה ספרי שירה עד כה.

רעיונות מרכזיים

השיר הפותח את הקובץ ונושא את שמו ממחיש את הפואטיקה ואת עמדת הדובר האופיינית לו. "מה אני יכול" הוא שיר ארס-פואטי, כלומר שיר על מעשה השיר ועל כוחו של המשורר. הוא פותח בחיווי מלא בתחושת כוח של הדובר: "אני יכול לכתוב שירים מחול ממים ומבוץ", וממשיך ברשימה ארוכה של חומרים, צורות, גדלים ותכונות שהוא יכול לכתוב מהם שירים: שירים דופקים, שירים מגשם, מחתיכות של צמר גפן, מחתיכות תפוחי אדמה, שירים חולניים, שירי קישוט, שירים קלילים, שירים לאומיים, שירי קודש, טומאה, שירי תפילה ועוד.

המשפט "אני יכול לכתוב שירים" חוזר בשינויים קלים בראשי טורים ומדגיש לכאורה את תחושת הכוח העצומה, אבל ככל שמתקדם השיר הוא מסגיר תחושה חזקה לא פחות של אזלת יד ושל אובדן עשתונות.

ה"אני יכול" שבטור הראשון מצייר את הדובר כבורא עולם. כמוהו, שברא אדם מן האדמה, כך הדובר יכול לכתוב מחומרי הגלם הבסיסיים ביותר – חול, מים ובוץ. הטור השני עובר בתפנית חדה למרחב אחר: "כתבתי גם שירים על השֻלחן מחתיכות קטנות ופרורי מילים". המעבר מחומרי הטבע הגדולים שבטור הראשון אל המרחב הביתי בטור השני, מרחיב את הפלטה של יכולת הכתיבה של הדובר. הוא גם כייר ופסל, כמו בורא עולם, וגם אומן של צורות קטנות. ככלל, בבית הראשון מתאר הדובר את עצמו כווירטואוז העובר בקלות מחומרים גדולים ועצומים לחומרים קטנים, דלים, רכים ועדינים. בטור האחרון של בית זה נוצר סדק במפגן הכוח והוא כותב: "אני יכול לכתוב לכם". המילה "לכם" מנכיחה את הנמענים שבשיר, ומרגע שהופיעה היא מנכיחה דבר נוסף – את רצונו העז של הדובר ללכוד את אוזניהם של נמעניו ואת מבטם עד כדי תלות ההולכת ומשתלטת עליו וחושפת את נקודת החולשה של יכולתו הבלתי מוגבלת לכאורה – ללא נמעניו אין הוא קיים.

הפער הזה בין הצהרת היכולת האין-סופית לניסיון התוכף והולך לא לאבד את שומעיו-נמעניו בונה את מהלכו המתוח של השיר. במהלך זה מתברר שהדובר-המשורר יכול אמנם לכתוב שירים מכל חומרי החיים, ואמנם הוא מעין אלוהים, אבל בה בעת הוא כמו ילד צעיר מאוד המכריז שוב ושוב על יכולות שרכש זה עתה. הוא גדול וחזק ובה בעת קטן ותלוי. זאת ועוד, מכיוון שהוא זקוק לקהלו הוא נעשה "לוליין מילים", וכשם שהוא יכול לכתוב שירים חולניים הוא יכול למחות אותם ולעבור לשירי קישוט: "הנה, אני קם ומנופף אותם / כמו סרטים צבעוניים לצחוק הילדים המהדהד" – שיריו נעשים חסרי משקל, מחיקים, ובלבד שיכוונו לטעמו של הקהל.

בבית האחרון של השיר הצורך של הדובר "למכור" את שיריו בכל מחיר הולך ומשתלט עליו. הוא מציע לשומעיו "שירים לפי בקשתכם", ומזכיר בקצב מטורף את כל סוגי השירים, כמו רוכל המכריז על מרכולתו בשוק: שירים לאומיים, שירי חשק, שירי קדושה, שירי טומאה, שירי תפילה ותחנונים, שירים על ארבע / כבהמה. בנקודה זו מבטאים פריטי הרשימה את מצבו הנואש של הדובר: שירי התפילה והתחנונים הם מיטונימיות לתפילתו ולתחינתו שלו לתשומת לבם של נמעניו. הוא, שהתחיל את השיר כבורא עולם, מסיימו כבהמה על ארבע. בטור האחרון, כששומעיו ממהרים ללכת, הוא עוד מציע הצעה נואשת אחרונה, שירים קצרצרים על קוביות סוכר וכוס קפה.

השיר כולו הוא מין מעשה להטים רצוף אירוניה עצמית, המשחק על היחס בין השפה לעולם, בין מילים לדברים – המשורר יכול לכתוב שירים מכל דבר ככל שהוא מיוצג בשפה, במילים, אולם אין לו אלא מילים, ואלה כמו קוביות סוכר וכוס קפה, סופן שנמסות בפה.

השפעה והתקבלות

הספר מה אני יכול התקבל בעניין רב בקרב קוראי שירה ומשוררים, ככל שירתו של קוסמן. מעט מדי נכתב על שירתו בביקורת השירה העברית ובמחקר. ספרי שיריו, היוצאים מעת לעת, חוצים בכל פעם קווים פואטיים ושיריים קודמים ומעמיקים את האנליזה היצירתית שהוא עורך לעצמו, לשירה, לעברית, לדיבור אל אלוהים ולתשוקה המונחת ביסוד הכתיבה השירית.

לקריאה נוספת

בן דוד, י' (תשנ"א). עטיפות הנפש: על סמרטוטים רכים. עיתון 77, 137, עמ' 6–7.

בן משה, ק' (4 ביוני, 2007). דופקים, דופקים, דופקים, אולי סוף סוף ישמע אלקים. הארץ, נדלה מ:http://www.haaretz.co.il/literature/poetry/1.1415403.

מוקד ג', 2011, סידור חדש של שירה דתית, על יצירת אדמיאל קוסמן, בתוך: בזמן אמיתי, עכשיו, כתב ועמדה, תל אביב, עמ' 357-361.

קוסמן, א' (1995). מה אני יכול, הקיבוץ המאוחד: תל אביב.

ריף, ר' (1 ביוני, 2012). מרגישים שאתה לא משלנו  ריאיון עם אדמיאל קוסמן. מקור ראשון, נדלה מ:http://musaf-shabbat.com/2012/06/01/.