תוצאות

סידור תוצאות לפי

שירים 1948–1962 / יהודה עמיחי

עמיחי החל לפרסם שירה בראשית שנות ה-50. ספרו הראשון "עכשיו ובימים האחרים" יצא ב-1955 בהוצאת "לקראת". עמו בחבורת "לקראת" היו נתן זך, משה דור ואחרים, והחבורה חוללה מהפכה בשירה העברית באותו עשור.

רחובות הנהר / אורי צבי גרינברג

הספר היה היצירה השירית המקיפה הראשונה שהגיבה ישירות לחורבן יהדות אירופה, וככזה הוא נותר יחיד במינו עד היום בשירה העברית.

דבר אופטימי, עשית שירים / מאיר ויזלטיר

מאיר ויזלטיר הוא משורר ומתרגם. שיריו הראשונים פורסמו בעיתון "דבר" ב-1960. יחד עם יונה וולך ויאיר הורביץ הוא נמנה עם יוצרי שירת שנות ה-60, ויותר משניהם הוא מזוהה כמנסח של התפיסה השירית החדשה המתבטאת בכתיבתם. בשיריו ובמאמרים שכתב, הוא ביטא את התביעה לשירה דוברת-אמת, מעורבת, קונקרטית, סיטואציונית, לא מתייפייפת, המטלטלת את הקורא, מפתיעה אותו ומעוררת אותו לחשוב, להרגיש ולפעול.

מקלעת השמש / רחל חלפי

שירתה של רחל חלפי היא חלק מהמהפכה השירית שהתחוללה בשנות החמישים והשישים, אבל מראשיתה הייתה בה עמדה שירית ותחושת עולם אחרת.

על "מסע איילה" / חוה פנחס כהן

שירתה של חוה פנחס כהן היא שירה למדנית. מרביתה יוצא מטקסטים יהודיים קלסיים: המקרא, התלמוד וספרות המדרש, סידור התפילה והמחזורים, ספרות הקבלה והחסידות, ועושה בהם שימוש שירי מפורש, על פי רוב מתוך פירוש מחדש המדגיש את מקומם החסר והשולי של נשים ושל חייהן בטקסטים אלה.

השירים / אלכסנדר פן

אלכסנדר פן היה משורר, צייר, מתאגרף חובב, מחלוצי הראינוע בארץ, במאי, שחקן, בוהמיין, עורך ספרות, ממייסדי המפלגה הקומוניסטית בישראל ואינדיבידואליסט גמור. דמותו הסוערת והצבעונית יכלה לאכלס כמה רומנים. פן כתב ופרסם שירים בעברית מסוף שנות ה-20 ועד מותו בראשית שנות ה-70. אבל בשל תפיסותיו הפוליטיות, שהיו לדידו של הממסד הספרותי מוקצות מחמת מיאוס, שנים רבות לא יצאה שירתו לאור, וחלקים ניכרים ממנה נותרו לא מוכרים.

שירים שונים / נתן זך

ספר שיריו השני של נתן זך "שירים שונים" יצא לאור ב-1960. ספר זה הוא המייצג המובהק ביותר של המהפכה השירית שחוללו נתן זך ומשוררים ומבקרים אחרים בני דור המדינה בשירה העברית משנות ה-50. הספר מבטא רגישות שירית חדשה, המבוססת על חיווי שירי מינימליסטי, מתוחכם ומאופק ועל "מיעוט אמצעים" פיגורטיביים, כפי שכינה זאת זך. המוזיקליות שלו דמוית דיבור, והטון השולט בו אירוני.

זכרונות / גליקל

גליקל, אישה יהודייה בת המאה ה-17, כתבה את זיכרונותיה, ובהם היא מספרת את קורות חייה בלשונה – יידיש. הזיכרונות הם מסמך נדיר מסוגו, משום שהוא מתאר חיי יום-יום בחברת היהודים באשכנז בעת החדשה המוקדמת מנקודת מבטה של אישה.

שירים / אברהם חלפי

ה"אני" בשירת אברהם חלפי עוטה דמויות ומסכות רבות – במידה רבה הוא אני-שחקן. כמו חלפי עצמו, שהיה – במילותיו של דן מירון – "גדול הליצנים העצובים של התיאטרון העברי". כך גם ה"אני" הדובר בשיריו הוא גם קבצן וגם מלך ("הנושא בחובו את השמש"); גם צל וגם גוף; גם "זעיר-אנפי / כקטון דמותו של פסיק" וגם צפור שִמְחה משתוללת; גם תוכי ירוק וגם פרומתאוס קטן; ויש לו מעיל ומקל, ומאשפות הוא מרים מגבעת.

ארץ בחירה / יאיר הורביץ

שירתו של יאיר הורביץ רושמת מצבי נפש. מראשיתה היא התייחדה בשפה שירית שהמרכיבים הלשוניים הבולטים בה הם מרכיבים מוזיקליים – המצלול והריתמוס חזקים מהתחביר, ולעתים תכופות היסודות החושניים ניכרים בה יותר מהמובן של המילים. היא עוסקת בעולם פנימי, ויוצרת חוויה של מראות ותחושות דמויי-חלום, יפהפיים, אך נובעים מכאב.

יום הדין של פייבקה / יצחק דב ברקוביץ

יצחק דב ברקוביץ היה אמן הסיפור הקצר – הוא היה מיוצריו של הראליזם בספרות העברית בראשית המאה העשרים. סיפוריו הם רישום תמציתי וחריף של מצבי חיים, שמשרטט נקודת שבר מכריעה בחיי גיבוריהם.

העוורת / יעקב שטיינברג

סיפוריו של יעקב שטיינברג הם סיפורים של משורר. על פניו הם סיפורים ראליסטיים המתארים עלילה, אבל עיקר כוחם וייחודם בשפה ובסגנון ובאופן שהם מעצבים תחושות, רגשות, מערכות יחסים ומצבים אנושיים. אלה נבנים באמצעות מגוון היסטים, בעיקר אל המרחב והנוף.

כחולים ואדומים / אמיר גלבוע

בספר השירה של אמיר גלבוע נעשה שילוב מקורי בין שפה ותכנים מהעולם היהודי ובין המהות חילונית והוויתה.

שירי רבקה מרים

קריאה בשיריה של רבקה מרים היא כעין מסע בגן השבילים המתפצלים של הספרות היהודית. שירתה מדובבת פנים, דמויות ומושגים מכל מרחביו וזמניו של הקיום היהודי, מפגישה רחוקים ומהפכת זמנים וסדרים.

עצמות ועננים / נורית זרחי

העולם השירי של נורית זרחי שונה בצורות היסוד מ"סביבתו" בשירה העברית – יש לו שפה, קול, מבט ומרחב משלו. בשירתה מהדהדות דמויות ויצירות מתרבויות רחוקות, מספרות העולם ומהספרות הקלסית, בהן דמויות רבות של נשים, ובעיקרו של דבר יצירותיה לילדים ולמבוגרים הן עולם נפלא ונפלה בספרות העברית.

מה אני יכול / אדמיאל קוסמן

הספר "מה אני יכול" עוסק בנושאים המעסיקים תדיר את שירתו של אדמיאל קוסמן: עשיית שירים וכוחה של השירה; היחס בין המילים לדברים; אהבה, תשוקה ומיניות; אלוהים והדיבור אליו ועליו; סצנות מחיי משפחה; הנוכחות של המפליא.

העגל / מרדכי זאב פיארברג

הסיפור "העגל" נמסר מנקודת מבטו של ילד ומוקדש לחוויה מכריעה בחייו. הסיפור עוסק בקשר בין ילד לבעל חיים ובעימות בין רגשותיו ורצונותיו למציאות שמעצבים המבוגרים שסביבו. קרוב לוודאי שזהו הסיפור הראשון בספרות העברית שהוקדש לנושא זה.

משהו בשביל מישהו / דוד אבידן

"משהו בשביל מישהו" הוא קובץ שירים שמכיל מבחר משירי אבידן מתחילת דרכו כמשורר בשנות ה-50 המוקדמות ועד אמצע שנות ה-60. "ברזים ערופי שפתיים", הקובץ שפותח את המבחר, הוא ספר השירים הראשון שהוציא אבידן.

קרון חתום / דן פגיס

מחזור השירים "קרון חתום" התפרסם בקובץ "גלגול" ב-1970. בקובץ זה עסק דן פגיס לראשונה בשואה במפורש. המחזור מעלה את נושא השואה מתוך הרחקת העדות והימנעות מחשיפה של פרטים אישיים-ביוגרפיים.