כבשת הרש

קריאה בסיפור המקראי על נתן הנביא, דוד המלך ומשל "כבשת הרש". משתתפים: המרצה להיסטוריה יהודית, ד"ר רחל פרוידנטל, והמרצה לפילוסופיה, ד"ר גדי פרודובסקי.

< 1 דקות

אחרי ששכב דוד עם בת-שבע וחיסל את בעלה אוריה, שולח אליו ה' את נתן, נביא-החצר, כדי להוכיחו על חטאו. נתן בוחר לפתוח את דבריו במשל על איש עשיר שגזל את כבשתו היחידה של איש רש כדי להאכיל בה אורח מזדמן. כשדוד מזדעק כנגד נבזותו של העשיר הגזלן, מודיע לו נתן: "אתה האיש".

תכניתנו עסקה במערכת-היחסים שבין השליט לנביאו (תוך הקבלתה לשאלה המודרנית בדבר תפקידו של איש-הרוח מול השלטון) ובכוחו הרטורי של ז'אנר המשל.

מקור נלמד: שמואל ב, יב, א-ו

משתתפים: ד"ר גדי פרודובסקי, ד"ר רחל פרוידנטל

א וַיִּשְׁלַח יְהוָה אֶת-נָתָן אֶל-דָּוִד וַיָּבֹא אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁנֵי אֲנָשִׁים הָיוּ בְּעִיר אֶחָת אֶחָד עָשִׁיר וְאֶחָד רָאשׁ. ב לְעָשִׁיר הָיָה צֹאן וּבָקָר הַרְבֵּה מְאֹד. ג וְלָרָשׁ אֵין-כֹּל כִּי אִם-כִּבְשָׂה אַחַת קְטַנָּה אֲשֶׁר קָנָה וַיְחַיֶּהָ וַתִּגְדַּל עִמּוֹ וְעִם-בָּנָיו יַחְדָּו מִפִּתּוֹ תֹאכַל וּמִכֹּסוֹ תִשְׁתֶּה וּבְחֵיקוֹ תִשְׁכָּב וַתְּהִי-לוֹ כְּבַת. ד וַיָּבֹא הֵלֶךְ לְאִישׁ הֶעָשִׁיר וַיַּחְמֹל לָקַחַת מִצֹּאנוֹ וּמִבְּקָרוֹ לַעֲשׂוֹת לָאֹרֵחַ הַבָּא-לוֹ וַיִּקַּח אֶת-כִּבְשַׂת הָאִישׁ הָרָאשׁ וַיַּעֲשֶׂהָ לָאִישׁ הַבָּא אֵלָיו. ה וַיִּחַר-אַף דָּוִד בָּאִישׁ מְאֹד וַיֹּאמֶר אֶל-נָתָן חַי-יְהוָה כִּי בֶן-מָוֶת הָאִישׁ הָעֹשֶׂה זֹאת. ו וְאֶת-הַכִּבְשָׂה יְשַׁלֵּם אַרְבַּעְתָּיִם עֵקֶב אֲשֶׁר עָשָׂה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וְעַל אֲשֶׁר לֹא-חָמָל. {ס} ז וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל-דָּוִד אַתָּה הָאִישׁ.