מרד אבשלום

קריאה בסיפור המקראי על מרד אבשלום (שמואל ב, יט). בהשתתפות שלושת המנחים מבית המדרש 'עלמא': אפרת טננבאום, רני יגר ובארי צימרמן.

< 1 דקות

אבשלום, בנו השלישי של המלך דוד, היה שאפתן חסר מעצורים. הוא חיסל את אחיו הבכור, אמנון, וכשיחסיו עם אביו עלו על שרטון, החליט למרוד בו, לחסל גם אותו, ולתפוס את השלטון. הוא סחף את רוב העם, רדף את הצבא הקטן של נאמני המלך, אך נחל תבוסה בקרב המכריע, שגבה יותר מ-20 הרוגים, ואת חייו שלו-עצמו.

תכניתנו התמקדה בתגובתו של דוד על מות בנו. לא כמלך, אלא כאדם פרטי – אב שכול – קונן דוד עם היוודע לו כי אבשלום חוסל. רגשותיו גברו על שיקול דעתו. אהבתו לבנו הציפה אותו גם ביודעו כי בנו קם עליו להורגו.

מקור נלמד: שמואל ב יט, א-ז

משתתפים: אפרת טננבאום, רני יגר ובארי צימרמן

א וַיִּרְגַּז הַמֶּלֶךְ וַיַּעַל עַל-עֲלִיַּת הַשַּׁעַר וַיֵּבְךְּ וְכֹה אָמַר בְּלֶכְתּוֹ בְּנִי אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי אַבְשָׁלוֹם מִי-יִתֵּן מוּתִי אֲנִי תַחְתֶּיךָ אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי.

ב וַיֻּגַּד לְיוֹאָב  הִנֵּה הַמֶּלֶךְ בֹּכֶה וַיִּתְאַבֵּל עַל-אַבְשָׁלוֹם.
ג וַתְּהִי הַתְּשֻׁעָה בַּיּוֹם הַהוּא לְאֵבֶל לְכָל-הָעָם  כִּי-שָׁמַע הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר נֶעֱצַב הַמֶּלֶךְ עַל-בְּנוֹ.
ד וַיִּתְגַּנֵּב הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא לָבוֹא הָעִיר  כַּאֲשֶׁר יִתְגַּנֵּב הָעָם הַנִּכְלָמִים בְּנוּסָם בַּמִּלְחָמָה.
ה וְהַמֶּלֶךְ לָאַט אֶת-פָּנָיו וַיִּזְעַק הַמֶּלֶךְ קוֹל גָּדוֹל  בְּנִי אַבְשָׁלוֹם אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי.
ו וַיָּבֹא יוֹאָב אֶל-הַמֶּלֶךְ הַבָּיִת וַיֹּאמֶר הֹבַשְׁתָּ הַיּוֹם אֶת-פְּנֵי כָל-עֲבָדֶיךָ הַמְמַלְּטִים אֶת-נַפְשְׁךָ הַיּוֹם וְאֵת נֶפֶשׁ בָּנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ וְנֶפֶשׁ נָשֶׁיךָ וְנֶפֶשׁ פִּלַגְשֶׁיךָ.
ז לְאַהֲבָה אֶת-שֹׂנְאֶיךָ וְלִשְׂנֹא אֶת-אֹהֲבֶיךָ  כִּי הִגַּדְתָּ הַיּוֹם כִּי אֵין לְךָ שָׂרִים וַעֲבָדִים כִּי יָדַעְתִּי הַיּוֹם כִּי לא (לוּא) אַבְשָׁלוֹם חַי וְכֻלָּנוּ הַיּוֹם מֵתִים כִּי-אָז יָשָׁר בְּעֵינֶיךָ.