חסידי אומות העולם

מערך שיעור לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. התלמידים יכירו את פועלם של חסידי אומות העולם ואת הבחירה הלא פשוטה שהם עשו ברוח מסכת אבות, פרק ב, משנה ו: "במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש."

כיתות ז - ט3 שיעורים ומעלה

מטרת הפעילות

  • התלמידים יכירו את פועלם של חסידי אומות העולם ואת הבחירה הלא פשוטה שהם עשו.
  • התלמידים יכירו את ההמלצה במסכת אבות, פרק ב, משנה ו: "בִּמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ."
  • התלמידים יחשבו על הבחירות שלהם בחיים לאורה של ההמלצה במסכת אבות.
  • התלמידים יקיימו למידה בקבוצות תוך כדי תהליך של חקר והכנת מצגת.
  • התלמידים יתנסו בפרזנטציה באמצעות כלי ה-zoom או כלי אחר ללמידה מרחוק.

משך הפעילות: 30 דקות של מפגש סינכרוני, עבודה בקבוצות על הכנת הפרזנטציות, 60 דקות של מפגש סינכרוני שבו יוצגו הפרזנטציות.

המערך פותח ללמידה מרחוק, וניתן להתאימו ללמידה בכיתה.

רציונל

חסידי אומות העולם עשו בחירה לא פשוטה לסייע ליהודים להימלט מאימת המשטר הנאצי. הם בחרו לציית לחוק המוסרי-הפנימי שלהם ולעבור על חוקי המשטר שתחתיו חיו, וזאת תוך כדי סיכון חייהם וחיי בני משפחתם.

היכרות עם סיפוריהם של חסידי אומות העולם יכולה להיות מודל עבור התלמידים – הבחירה ללכת בחיים על פי האמת הפנימית גם כשזה כרוך בקשיים רבים.

היכרות עם מגוון מצילים – נוצרים ומוסלמים, גברים ונשים – תבהיר לתלמידים שאדם נשפט על פי מעשיו ולא על פי שייכותו לקבוצה אתנית או דתית זו או אחרת.

אמצעים טכנולוגיים

  • שיעור וירטואלי באמצעות zoom. להדרכה על השימוש ב-zoom היכנסו לפורטל משרד החינוך.
  • עבודה של התלמידים על המצגת: מומלץ שישתמשו גם הם בכלי למפגש וירטואלי סינכרוני, ונוסף לכך, התחקיר יכול להתבצע על קובץ משותף כמו גוגל דוקס. גם המצגת יכולה להיעשות באמצעות כלי המצגות של גוגל או באמצעות כלי אחר לבחירתכם.

מהלך הפעילות

מפגש סינכרוני מקדים

1. פתיח: השתדל להיות איש

הציגו לתלמידים את האִמרה הבאה במסכת אבות:

בִּמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ.
(מסכת אבות, פרק ב, משנה ו)

מומלץ לומר כמה מילים על מסכת אבות: מסכת אבות היא חלק מהמִשְׁנָה. במשנה מרוכזים דברי הלכה שחוברו בידי חכמי ארץ ישראל, הַתַנָאִים, במאות 2-1 לספירה. מסכת אבות היא שונה ומיוחדת: בשונה ממסכתות אחרות במשנה היא אינה כוללת הלכות. במקום זה היא כוללת אמרות ועצות שונות שנאמרו מפי חכמים. חלק מהאמרות שגורות בפינו עד היום: "אם אין אני לי, מי לי?", "לא הביישן למד" וגם האמרה שבה אנו עוסקים היום: "במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש".

דונו עם התלמידים באמירה זו:

  • מה הכוונה באמירה "במקום שאין אנשים"? אילו תכונות נדרשות כדי להיות איש/אדם? האם מי שבוחר את הבחירות הנכונות והמוסריות הוא איש, ומי שבוחר אחרת – לא? וכיצד זה קשור למלחמת העולם השנייה והשואה?
  • ומה הכוונה באמירה "השתדל להיות איש"?

תוכלו לסכם ולומר שהדברים האלו מיוחסים להלל, ושהם מתבססים על סיפורו של משה רבנו שראה איש מצרי מכה איש עברי ולאחר שהביט סביבו וראה כי אין איש, עשה מעשה והציל את העברי מיד מכהו:

וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל־אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ־עִבְרִי מֵאֶחָיו׃ וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת־הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל׃
(שמות, ב, יא-יב)

משה, שבשלב זה לא ידע שהוא עצמו עברי, ראה את סבלם של העבדים העברים, ראה שאין איש שנוהג בהם בחמלה, ובחר להיות איש – לעשות את המעשה הנכון ולהגן על העברי.

גם בזמן השואה היו אנשים שבחרו להיות אנשים במקום שבו נראה היה שלא נותרה אנושיות, בחירה שלא הייתה פשוטה כלל – היא הייתה כרוכה בסיכון חייהם וחיי בני משפחתם, שכן במקומות שבהם היה כיבוש גרמני אסר החוק על סיוע ליהודים, והעונש על כך היה חמור ביותר. אנשים מיוחדים אלה הוכרו מאוחר יותר על ידי מדינת ישראל כחסידי אומות העולם.

תוכלו לפרט עוד על אודות חסידי אומות העולם, בהתבסס על המסופר באתר יד ושם.

2. הצגת המשימה לתלמידים

  • הציגו לתלמידים את המשימה שלהם עד המפגש הבא:
    חלקו את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תכין פרזנטציה על אחד מחסידי אומות העולם.
    אנו ממליצים על הרשימה הבאה, שבה ניסינו לייצג מגוון מצילים – נשים, גברים, מוסלמים, נוצרים, רשתות הצלה, יחידים ומשפחות. הודיעו לכל קבוצה על זהותו של חסיד אומות העולם שעליו היא צריכה להכין פרזנטציה.
    אירנה סנדלר
    משפחת הרדגה
    רשת ההצלה בפירנצה
    ראול ולנברג
    ד"ר מוחמד הלמי
    דג'ינה-גרטרודה בריטיץ' ובנה טיהומיר
    אנחנו כבר הוספנו קישור לעמוד של כל חסיד/ת אומות העולם באתר יד ושם. עודדו את הילדים לחפש מידע נוסף על אודותיו/ה ברשת.
  • הסבירו לתלמידים שכל קבוצה תציג במפגש הבא את חסיד אומות העולם שעליו עשתה תחקיר. כל קבוצה תקבל 5 דקות בלבד להצגת הדמות.
  • המליצו על שלבי העבודה הבאים:
    1. פגישה סינכרונית או יצירת קבוצה בוואטסאפ לקבלת החלטות: חלוקת תפקידים.
    2. תחקיר על אודות הדמות, באתר יד ושם ובחיפוש ברשת – סיפורה של הדמות, תמונות, עדויות של ניצולים, הטקס ביד ושם שבו הוכר כחסיד אומות העולם – נמצא באתר יד ושם.
    יצירת מצגת משותפת.
    3. תרגול לקראת הצגת הדמות במפגש הסינכרוני. האם תלמיד אחד יציג את הדמות? האם תהיה חלוקה בין התלמידים? כיצד משתפים מצגת בכלי ה-zoom? מומלץ להתאמן לפני המפגש.

עבודת הקבוצות על הפרזנטציות

אנו ממליצים להקצות שבוע למשימה. ייתכן שבשנה זו לא יהיה זמן למשימה כזאת מקיפה.

מפגש סינכרוני להצגת הפרזנטציות

  • דברו בקצרה על יום השואה ומשמעותו, בין שהמפגש מתקיים ביום השואה ובין שלפניו.
  • הזכירו בכמה מילים במה עוסק המפגש – חסידי אומות העולם שבחרו לנהוג על פי צו מצפונם במציאות קשה ובלתי אפשרית.
  • בקשו מהקבוצות להציג את הדמויות (החליטו מראש על סדר ההצגה) – 5 דקות לכל קבוצה, בסה"כ 40-35 דקות, אם מביאים בחשבון שצריך גם להתגבר על קשיים טכנולוגיים.
  • בקשו מהתלמידים לשתף בתהליך שעברו ובתחושות שעלו בהם לאורך העבודה, ולשתף גם במה שהרגישו במפגש האחרון, שבו צפו בפרזנטציות של חבריהם.
  • לסיום, הקריאו לתלמידים קטע משירו של חיים חפר, "חסידי אומות העולם".

    אני שומע את הכִּנוי "חסידי האֻמות" ואני מנסה,
    אני מנסה לחשוב על האנשים שנתנו לי מסתור ומחסה,
    אני מנסה לחשוב, ושומע, ושואל: לו אני במקומם מה הייתי עושה?
    אם אני, בתוך אוקיינוס של שנאה, מול עולם מתמוטט ובוער,
    אם אני הייתי נותן מסתור לְבֵן עַם אחר?

    מתוך: חיים חפר, "חסידי אומות העולם". © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.