לשמוח ולשמח בחג

מערך שיעור לחג הסוכות, מיועד ללמידה מרחוק (אפשר להתאימו גם ללמידה בכיתה).

כיתות ג - ושיעור אחד

מטרת הפעילות

  • להציג לתלמידים את המצווה לשמוח בחג הסוכות, ואת המצווה לשתף בשמחה גם את מי שאין ידו משגת לחגוג את החג.
  • לעורר מודעות ואמפתיה כלפי מי שאין להם אמצעים כלכליים, בתקופת הקורונה ובכלל.
  • לעודד את התלמידים לעבור מחשיבה לפעולה – מה אפשר לעשות כדי לשמח את האחר, בסוכות ובכלל?

* מערך השיעור נכתב בתקופת הקורונה, אך הוא מתאים גם לזמנים אחרים.

רציונל

חג הסוכות מכוּנה בתפילה "זמן שמחתנו", והוא החג היחיד שבנוגע אליו התורה חוזרת שלוש פעמים על המצווה לשמוח. התורה גם מציינת כי עלינו לשתף בשמחה אנשים שאין להם אמצעים כלכליים לחגוג את החג. תקופת הקורונה הכניסה רבים למצוקה כלכלית ולקשיים בפרנסת המשפחה. בשיעור זה נשאל: כיצד אפשר לקיים את המצווה לשמוח, על אחת כמה וכמה בתקופה לא פשוטה כמו זו? את מי צריך לשתף בשמחה? והאם רק בחג הסוכות או רק בתקופת הקורונה, או גם בכל זמן אחר? האם מי שעבר לפתע לצד הנזקק, יזכור את הקושי גם כשיחזור לצד שיש לו אמצעים?

הערה חשובה: ייתכן שבכיתה יש ילדים שמשפחתם מצויה במצב כלכלי לא פשוט. חשוב לגלות רגישות ולטפל בנושא בהתאם למצב הילדים בכיתה.

אמצעים טכנולוגיים

מהלך הפעילות

1. חג הסוכות – זמן שמחתנו

  • השמיעו לתלמידים את השיר "דברים שאותי משמחים" מתוך "צלילי המוסיקה":

  • הכינו לוח שיתופי לקראת המפגש, ובקשו מהתלמידים לכתוב על גבי הלוח מה משמח אותם. ניתן להשתמש בכלים padlet (מדריך למשתמש) או סל"ב (מדריך למשתמש).
    אפשרות אחרת היא לבקש מכל ילד לכתוב על גבי דף מה משמח אותו ולהרים את הדף כך שהמצלמה תקלוט את הכתוב. קראו את דבריהם של התלמידים.
  • ספרו לתלמידים שחג הסוכות מכונה בתפילה "זמן שמחתנו", ובתורה חוזרת שלוש פעמים המצווה לשמוח בחג הסוכות (עמוד 1 במצגת):
    "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ" (דברים טז, יד)
    "וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (דברים טז, טו)
    "וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים" (ויקרא כג, מ)
  • קיימו דיון בכיתה: האם אפשר לקיים מצווה שֶׁמורה לנו לשמוח? תוכלו להזכיר להם את הדברים שכתבו על הלוח. בקשו מהם לחשוב כיצד נוצרת אצלם השמחה. האם אפשר לתכנן מראש את התחושה הזאת?

2. לשמוח? עכשיו?

  • שוחחו עם התלמידים על תקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, שהחלה בשנת הלימודים הקודמת: מה הם האתגרים החדשים שאתם מתמודדים איתם? מה הדברים הטובים שקרו ומה הדברים שמקשים עליכם? על אילו דברים שאתם אוהבים לעשות נאלצתם לוותר בתקופה הזאת?
  • שאלו אותם אילו דברים הם רגילים לעשות בחג הסוכות, ובאיזה אופן החג הזה יהיה לדעתם שונה.
    (שימו לב: לא בכל המשפחות מציינים את החג באותו האופן – יהיו ילדים שיספרו שהם נוהגים לארח את כל המשפחה בסוכה, והשנה אולי האירוח יהיה מוגבל, ויהיו ילדים שיספרו שבחג הם נוהגים להשתתף בהרבה פעילויות ולצפות בהצגות, והשנה אלו לא יתקיימו או שיהיו פחות מהן.)
  • שאלו אם לדעתם החג הזה יהיה שמח יותר או פחות מחגים אחרים. אם התשובה היא שהחג יהיה פחות שמח – שאלו מה נוכל לעשות כדי לשמוח בכל זאת (חשוב לשים לב: ייתכן שיש ילדים שללא קשר לקורונה חווים עכשיו תקופה קשה באופן מיוחד – גירושין של ההורים, אדם קרוב שנפטר וכדומה. היו ערים לכך בזמן שאתם מנהלים את הדיון).

3. לשמח אחרים

  • ספרו לתלמידים שבחג הסוכות ישנה מצווה לשתף אחרים בשמחה שלנו, והציגו להם את הפסוק המציין זאת (עמוד 2 במצגת):

חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ.

וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ

וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ.

(דברים טז, 13-14)

  • הפנו את תשומת לב התלמידים שהאנשים שאנו נדרשים לשתף בשמחה הם לאו דווקא החברים ובני המשפחה שלנו, שאותם נרצה לשתף גם בלי שיבקשו מאיתנו, אלא אנשים אחרים, שמתקשים או שאינם יכולים להתפרנס בכוחות עצמם, ולכן עלינו לסייע להם.

לכיתות ג-ד

  • ספרו לתלמידים שבתקופת הקורונה אנחנו נדרשים להגן במיוחד על האנשים המבוגרים כדי שלא יידבקו. לכן בבתי האבות מקפידים מאוד שהמבוגרים לא יצאו ולא ייחשפו למחלה. מה שחסר לדיירים בבתי האבות (בהקשר זה) הוא לא כסף, אלא החופש לטייל בפארק, לשבת בבית קפה, ליהנות ממופעים מוזיקליים, להיפגש יותר עם בני המשפחה ועם הנכדים ועוד.
    ביום העצמאות החליטו נגני התזמורת הסימפונית של ראשון לציון וארגוני ההצלה של העיר, לשמח את הדיירים באחד מבתי האבות.
  • הקרינו את הקטע הזה:

  • שאלו את התלמידים: מה לדעתכם הרגישו הדיירים בבית האבות כשהנגנים הגיעו אליהם בכבאיות? ומה הרגישו הנגנים ואנשי כוחות ההצלה?

לכיתות ה-ו

  • ספרו לתלמידים שתמיד יש סביבנו אנשים שיש להם קושי להתפרנס, אך בתקופה הנוכחית אנשים רבים במיוחד נמצאים במצב זה. שאלו אותם: האם אתם מכירים אנשים שפרנסתם נפגעה בעקבות משבר הקורונה? אם אתם לא מכירים אישית – האם שמעתם על אנשים שפרנסתם נפגעה? (לכל אורך הדיון, היו רגישים לילדים בכיתה שמשפחתם מצויה כרגע במצב כזה.) שאלו גם – האם אתם מכירים אנשים שמסיבות אחרות מתקשים לשמוח בתקופה זו?
  • הקרינו את הכתבה הבאה בכיתה
    הערה: חשוב שתצפו בכתבה לפני הקרנתה ותוודאו שהיא מתאימה לתלמידי כיתתכם! (מומלץ לכוון מראש את הכתבה באופן כזה שתדלגו על הפרסומת.)

  • בקשו מהתלמידים לשתף במחשבות וברגשות שלהם בעקבות הצפייה בכתבה.

4. מלימוד למעשה

  • הציגו לתלמידים את עמוד 3 במצגת.
  • חלקו את התלמידים לקבוצות, ובקשו מכל קבוצה לחשוב על דבר אחד קטן שאפשר לעשות כדי לשמח אחרים בחג הסוכות (ובכלל). ציינו שאלה לא צריכים להיות דברים גדולים.
  • בשיעור הבא תוכלו להקדיש כ-10 דקות לשיתוף – כל קבוצה שתרצה בכך תוכל לשתף את שאר הקבוצות ברעיון שלה.
  • סיימו את המפגש בשיר. תוכלו להדגיש באמצעות השיר את היכולת לשמוח במה שיש (חיוכים / חווה אלברשטיין) או את היכולת לשמח את האחר אפילו באמצעות מילה אחת (מילה טובה / יהודית רביץ).
קבצים להורדה