שיעור שביעי: חיבור בין תמונה לטקסט
בשיעור זה, התלמידים נותנים משוב לעבודות של חבריהם ומכינים את התמונות של עצמם לתצוגה על ידי כתיבת "הצהרת אמן" ובחירת טקסטים שילוו את עבודותיהם.
מטרת הפעילות
התלמידים יתנו משוב לעבודות של חבריהם ויכינו את התמונות של עצמם לתצוגה על ידי כתיבת "הצהרת אמן" ובחירת טקסטים שילוו את עבודותיהם.
חומרים
- תמונות שצילמו התלמידים
- דף העבודה "שיתוף העבודה שלכם".
- "דבר האמן – ציון עוזרי".
- "טקסטים לדוגמה"
הכנות
הכינו עותקים של דפי העבודה (דף אחד לכל תלמיד).
מהלך הפעילות
1. הקדמה (5 דקות):
א. לצורך שיעור זה, כל תלמיד צריך להביא תצלום אחד שיוצג בתערוכה הכיתתית, במצגת שקופיות, בספר תמונות, או בתערוכה וירטואלית.
ב. בקשו מהתלמידים לחשוב בקצרה על חוויית הצילום. לדוגמה:
- איך הרגשתם כשצילמתם את הקהילה שלכם?
- מה למדתם מזה?
- באילו אתגרים נתקלתם?
ג. הסבירו לכיתה שבמהלך השיעור, התלמידים יראו את התמונות שלהם לבן/בת זוג כדי לקבל משוב. הם גם יכתבו את "הצהרת האמן" שלהם ויבחרו טקסטים שילוו את עבודותיהם בתערוכה.
2. שיתוף וביקורת (20 דקות):
א. בקשו מהתלמידים להתחלק לזוגות כדי לשתף צילומים שבחרו לכלול בתערוכה הכיתתית.
ב. חלקו את דף העבודה "שיתוף העבודה שלכם" – להורדה , גרסה מקוונת.. בעבודה בזוגות, אחד התלמידים הוא האמן, והאחר הוא המבקר. המבקר שואל את האמן על עבודתו, ואחר כך מתחלפים. שיתוף מסוג זה יעזור לתלמידים לחשוב על עבודותיהם וייתן להם הזדמנות לראות איך אחרים רואים את עבודתם
-הנה כמה שאלות לדוגמה שהמבקר יכול לשאול (ראו דף עבודה):
- האם יש לך כותרת ליצירה שלך? מה היא?
- איזה מסר אתה מנסה להעביר בעבודה זו?
- איזו תחושה היית רוצה לעורר בקהל בזמן שהוא מביט בתמונה שלך?
- מה נתן לך השראה לעבודה זו, פרט לעובדה שזו הייתה משימת כיתה?
לפני שהתלמידים יתחילו בעבודתם, חשוב לוודא שהם מבינים את המטרות ואת התהליך של מתן ביקורת. אין זו הזדמנות להעליב זה את זה או לזלזל בעבודה של הזולת. התנהגות כזאת היא הפרה של הערך היהודי כבוד. זוהי הזדמנות ללמוד על עבודתם של חבריהם לעומק, ולהציע משוב מועיל על האופן שבו נתפסת עבודתם בעיניים אחרות.
פעילות זו גם תסייע לתלמידים לפתח רעיונות עבור הצהרות האמן שלהם. כדאי להדגים מהי ביקורת בונה לתלמידים לפני שהם מתחילים.
ג. אם יש תלמידים שעדיין לא החליטו איזה תצלום לכלול בתערוכה, הם יכולים לבקש עצה והצעות מבני הזוג.
3. תגובה יצירתית לתמונה (20 דקות):
א. הסבירו לתלמידים שעליהם לכתוב קטע קצר שילווה את העבודות שנבחרו.
ב. בקשו מהם לקרוא את הצהרת האמן של ציון עוזרי. נהלו דיון על:
- מהי מטרתה של הצהרת האמן?
- מהו סוג המידע שייכלל בקטע זה?
- מיהו קהל היעד?
ג. בקשו מהתלמידים לכתוב הצהרת אמן משלהם (לא יותר מפסקה או שתיים) שתלווה את עבודתם כאשר היא תוצג בתערוכה. הסבירו שהקטע הכתוב צריך לכלול את המידע הבא:
- כותרת של התמונה, השנה, העיר שבה צולמה, ושם הצלמ/ת
- מדוע צילמו את התמונה ומדוע בחרו אותה לתערוכה
- מה הם מקווים להעביר באמצעות התמונה
- איזה ערך או ערכים מייצגת התמונה
- כל דבר אחר שנראה להם חשוב לומר על התמונה או על המצולמים
4. סיכום (5 דקות):
א. אמרו לתלמידים שעליהם לסיים ולהקליד את הצהרת האמן לשיעורי בית.
ב. הסבירו כי כל תלמיד צריך גם למצוא טקסט שילווה את עבודתו בעת הצגתה בתערוכה.
-ציינו שאין חובה להשתמש בטקסט מהמסורת (תנ"ך או חז"ל); הם יכולים למצוא טקסטים מתאימים ממקורות חילוניים, שירה, מילות שיר, נאום פוליטי וכו'.
-החשוב הוא, שעליהם לבחור טקסטים שמתחברים לתמונות ולערכים היהודיים שהן מייצגות.
העמידו את ה"טקסטים לדוגמה" לרשות התלמידים כמקור לציטוטים.
5. שיעורי בית
התלמידים יסיימו להכין את הצהרת האמן והטקסטים המלווים כשיעורי בית. הם יתבקשו להגיש את הקטעים הגמורים, הטקסטים והתמונות לתערוכה או להצגה בדרך אחרת.
- אם אתם עורכים תערוכה פיזית בבית הספר, התלמידים יתבקשו להביא עותקים מודפסים של הצהרת האמן והטקסטים, וכן הדפסים של התצלומים בגודל מתאים (אנו ממליצים על 20×16, 14×11, 10×8). התלמידים יכולים להדפיס את התמונות בבית (בהתאם לרמה הטכנולוגית והאיכות של המדפסת הביתית) או לקחת אותן לחנות להדפסת תמונות כדי ליצור הגדלה. שימו לב שגודל ההדפס יושפע מהרזולוציה של התצלום, כלומר, רמת הפרטים. תמונה ברזולוציה גבוהה (300 dpi) תהיה באיכות גבוהה יותר מתמונה ברזולוציה נמוכה (72 dpi). ניתן להקטין את הרזולוציה של תמונות דיגיטליות בתוכנת עריכת תמונות כמו פוטושופ.
- אם אתם יוצרים תערוכה מקוונת, ספר תמונות או מצגת שקופיות, התלמידים יתבקשו להגיש את החומרים בפורמט אלקטרוני.
אם ברצונכם ליצור תערוכה אך אין לכם די זמן לערב את התלמידים בתהליך, תוכלו לבקש עזרה ממורים אחרים, הורים, או אנשים אחרים מקהילת בית הספר. השתמשו בדף "איך מקימים תערוכה" לקבלת רעיונות על תליית העבודות של התלמידים.
אם אין לכם אפשרות ליצור תערוכה פיזית, יש דרכים אחרות להציג את עבודות התלמידים. היכנסו אל "איך להתחיל – מדריך פרקטי לתכנון תערוכת תלמידים" לקבלת רעיונות בנוגע לספרי תמונות, מצגות שקופיות, ותערוכות מקוונות.
סדרת מערכי שיעור "העדשה היהודית":
שיעור ראשון: התבוננות בצילום
שיעור שני: מה עושה תמונה לתמונה טובה?
שיעור שלישי: ערכים
שיעור רביעי: ערכים יהודיים
שיעור חמישי: בחינת הערכים היהודיים לעומק
שיעור שישי: תיעוד הקהילה שלכם
שיעור שביעי: חיבור בין תמונה לטקסט