תקיעות שופר בראש השנה

מצווה מן התורה המיוחדת לראש השנה, שהעניקה לו את השם "יוֹם תְּרוּעָה". את תקיעות השופר מבצע אדם מיומן, כשלצדו אדם המכריז באוזני התוקע והקהל על כל תקיעה.

< 1 דקות

התקיעה בשופר היא המצווה המיוחדת לראש השנה הנזכרת בתורה: "יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם" (במדבר כט 1) .1 ולפי מסורת חז"ל,2 תרועה זו אינה אלא תקיעה בשופר, כמו שנאמר בתקיעת יום הכיפורים של שנת היובל: "וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם."

התקיעות בבית הכנסת נעשות בדרך כלל בשני חלקי תפילת הבוקר: בסיום תפילת שחרית – ובתפילת מוסף. לפי מנהג ספרד ועדות המזרח, תוקעים בשופר בתפילת מוסף במהלך תפילת עמידה (שהקהל אומר בלחש) ובמהלך חזרת שליח הציבור (חזרת הש"ץ) על תפילת עמידה.3 את תקיעות השופר מבצע אדם מיומן ("בעל תקיעה"), ולצדו עומד אדם שתפקידו להכריז באוזני התוקע והקהל על כל תקיעה.
לפני התקיעות נוהגים במרבית עדות ישראל לומר שבע פעמים מזמור מספר תהלים (מז) הפותח בפסוק: "לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר", ובו הפסוק: "עָלָה אֱלֹהִים בִּתְרוּעָה ה' בְּקוֹל שׁוֹפָר." ולאחר מכן אומר בעל התוקע קטע המורכב משישה פסוקים, וקהל המתפללים חוזר בקול על כל אחד מהם. ואז בעל התקיעה מברך שתי ברכות: הראשונה על תקיעת שופר4 והשנייה – ברכת שהחיינו – ומתחיל בסדר התקיעות, כאשר הקורא בקול, העומד לצדו, מכריז בקול על כל תקיעה ותקיעה, לפי הסדר.5