פרח
שם, בעפר ותכלת
חלקת שלום ישנה
נומי פרח, נומי
נומי ילדה קטנה.
את החיים לקחו לך
הו, מלחמות קדושות
מלאכים בכו לך
בעיניים יבשות.
את חיוכך, תינוקת,
קברו באדמה
איך צומח שקט
מתוך המהומה.
מי שלחץ על הדק
דם את ליבו מכתים
במלחמות לצדק
גם ילדים מתים.
את החיים לקחו לך…
שם, בעפר ותכלת
חלקת שלום ישנה
נומי פרח, נומי
נומי ילדה קטנה.
את החיים לקחו לך…
בחלומך ברוח
חרוז למנגינה
נומי פרח, נומי
נומי ילדה קטנה.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
על השיר "פרח" מאת צרויה להב ויהודה פוליקר.
רקע
בחול המועד סוכות של שנת 1985, החל חייל מצרי לירות על קבוצת מטילים ישראלים שירדו לנפוש בכפר ראס בורקה בסיני. מהירי נהרגו שבעה מטיילים, בהם ארבעה ילדים. אחת הילדים הייתה צליל שלח, שהתפרסמה כמשתתפת צעירה בתכנית הנוער "שיישאר בינינו". הרצח הביא לאווירה קשה בחברה הישראלית והעלה תהיות לגבי הסכם השלום עם מצרים. במשך שנים זוהה השיר "פרח" עם סיפור חייה ומותה של צליל שלח, אולם בראיונות שנתנה צרויה להב עלה כי השיר הוקדש גם לבתה שנהרגה בגיל צעיר בתאונת דרכים. נדמה שאת הדברים הנוקבים ביותר לגבי השיר אמרה המחברת צרויה להב בריאיון לרדיו ללא הפסקה:
כל המלחמות מתיימרות לצדק, כולן מדברות בשם הצדק, בשם אלוהים, בשם אידיאלים, בשם הרצחנות האנושית, אנשים עושים פשוט דברים מופלאים… כי כשאנחנו מדברים על ילדה ולוקחים בן אדם אחד קטנצ'יק, אז אולי אנחנו מבינים טוב יותר את האחריות שלנו בסיפור הזה. לשם מה אנחנו מגייסים את הרצח.
רעיונות מרכזיים
שם, בעפר ותכלת
חלקת שלום ישנה
נומי פרח, נומי
נומי ילדה קטנה.
השיר מתחיל בציון מיקום – "שם, בעפר ותכלת", כלומר לא כאן. מתקיים ריחוק בין הדובר למקום שבו מתרחש השיר.
הצירוף "בעפר ותכלת" הוא צירוף ייחודי של משמעויות כמעט הפוכות לחלוטין. עפר הוא ביטוי לאדמה, הבחירה במילה עפר (ולא בחול או באדמה) מאזכרת את הפסוק המופיע בספר בראשית (פרק ג, פס' טז) כאשר האדם הראשון מגורש מגן העדן: "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם, עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה, כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ, כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב." העפר מסמן כאן את תחילת החיים ואת סופם, את הממד החומרי של האדם.
לעומת זאת, הצבע תכלת נחשב לצבע שמשרה שלווה ורגוע. תכלת היא הצבע של השמים והצבע הזה מתקשר למשהו נשגב. ביהדות משתמשים בתכלת כדי לצבוע את יריעות המשכן ואת בגדי הכוהן הגדול, והשימוש הנפוץ ביותר הוא פתיל תכלת בציצית – "וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת" (במדבר, פרק טו, פס' לח).
בשורה השנייה של השיר מתבהר מה יש שם, בעפר ותכלת – חלקת שלום ישנה. היכן שהעפר והתכלת נפגשים, בקשר שבין הממד החומרי לרוחני, קיימת חלקת שלום. המילה חלקה יכולה להתקשר לחלקת אדמה שדור ההורים מוריש לילדיו, חלקת אדמה, היא מזכירה לנו את הביטוי "חלקת אלוהים הקטנה שלי", כלומר מקום שליו וקטן, נכס יקר ללב בעליו. והמילה חלקה גם יכולה להזכיר חלקת קבר. ונדמה שריבוי המשמעויות הזה נותן למילה חלקה עומק שמעורר סקרנות לגבי ההמשך.
"נומי פרח, נומי", אומר הדובר, וחוזר על המילה נומי שלוש פעמים כמדגיש את התנומה הגדולה. אך מיהי אותה פרח שמתנמנמת לה? וכאן מתגלה הטרגיות של השיר במלוא עוצמתה – "נומי ילדה קטנה". מה שנשמע כמו שורה משיר ילדים על תנומתה של ילדה קטנה הופך לטרגדיה. אין מדובר פה בתנומה קלה, מדובר פה בשנת עולמים, במוות של ילדה קטנה.
את החיים לקחו לך
הו, מלחמות קדושות
מלאכים בכו לך
בעיניים יבשות.
הפזמון ממשיך מההבנה שילדה קטנה מתה, ומרחיב – "את החיים לקחו לך", כלומר אלו אינם חיים שהסתיימו באופן טבעי או בשל מחלה קשה ואכזריות הגורל, מישהו או משהו לקח את החיים ממנה. ומיד מתבהר מהו הדבר – "הו, מלחמות קדושות". השימוש במילה "הו" נועד להגדיל את החוויה הרגשית והעוצמה של הדברים, על גבול הפאתוס, בצימוד לצירוף מלחמות קדושות, ה"הו" הופך להיות הערה אירונית. גם הצירוף מלחמות קדושות בעצמו הוא צימוד אירוני, שכן מלחמות עוסקות במוות ובהרג ולא בקודש ובדברים נשגבים. התיאור"מלאכים בכו לך בעיניים יבשות" מעצים את התחושה הטרגית של המוות בגיל צעיר כל כך, עד שאפילו המלאכים בוכים ללא דמעות. השמים עצמם מזועזעים מהפרת הסדר הטבעי (שלפיו אנשים זקנים הם שמתים ולא ילדים צעירים).
את חיוכך, תינוקת,
קברו באדמה
איך צומח שקט
מתוך המהומה.
ניתן לקבור אדם, אבל כיצד ניתן לקבור חיוך? הדובר מבהיר שהליכתה של הילדה הקטנה אל הקבר באדמה אינו לוקח את גופתה בלבד אלא גם את חייה. הניגודיות בין חיוך התינוקת, אחד המראות הטהורים והנקיים ביותר שניתן לדמיין, לעומת הקבר באדמה, מעצים את הטרגדיה שבבסיס השיר. השקט, לפי השיר, צומח "מתוך המהומה". אחרי כל המהומה וכל המלחמות וכל הירי, מה שנשאר זה השקט שעולה מהקבר של הילדה הקטנה.
מי שלחץ על הדק
דם את ליבו מכתים
במלחמות לצדק
גם ילדים מתים.
בבית הזה מתברר באופן סופי שמישהו לחץ על הדק, והלחיצה על ההדק מכתימה את לב היורה. אמנם מי שיורה עושה זאת מתוך תחושת צדק, אבל בסופו של דבר הירייה לא רק פוגעת באחר, אלא גם מכתימה את הלב של מי שלחץ על ההדק.
לצערנו, התוצאה של מלחמות, גם מלחמות צודקות, הן שילדים מתים. ילדים הם חפים מפשע, וגם "במלחמות לצדק" הם לא אמורים למות. כדאי לשים לב שהדובר אינו קורא למלחמה מלחמה צודקת אלא מלחמה לצדק – גם מלחמות כאלו אינן מחוסנות מהתוצאה המזעזעת של מות ילדים.
את החיים לקחו לך…
שם, בעפר ותכלת
חלקת שלום ישנה
נומי פרח, נומי
נומי ילדה קטנה.את החיים לקחו לך…
בחלומך ברוח
חרוז למנגינה
נומי פרח, נומי
נומי ילדה קטנה.
אחרי החזרה על הפזמון והבית הראשון, הבית האחרון מוסיף שתי שורות חדשות – "בחלומך ברוח, חרוז למנגינה". לאחר שהחיים תמו, נותרו רק החלומות ברוח, חרוז למנגינה, שני דברים ערטילאיים שמשלימים זה את זה, ועדיין החרוז מופיע בקצה השורה, הקצה שמסמן את סוף המנגינה, המנגינה כסוף החיים.
השפעה והתקבלות
בשנת 1987 הוציא גידי גוב את אלבומו "דרך ארץ". השיר "פרח" פתח את האלבום. האלבום היה להצלחה אדירה ומכר למעלה מ-50,000 עותקים בצאתו לאור (תקליט פלטינה). האלבום כלל להיטים נוספים כמו "שלל שרב" "יורם" ו"דרך ארץ", אך "פרח" מצא מיד את מקומו כשיר המזוהה עם שכול ואובדן של חיים צעירים.
בצד ההצלחה הגדולה של האלבום והעובדה שהוא נוגן ברדיו ללא הפסקה, עלתה ביקורת על הסאונד וההפקה של האלבום שנתפסו בעיני רבים כניסיון של המפיק המוזיקלי להפוך את גוב לזמר רוק זועם וצרוד עטוף בצליל כבד רוקיסטי מדי. עלי מוהר ז"ל, שכתב את מילות השיר "יורם", כתב בעיתון "העיר" התל אביבי מאמר בשם "שיר הולך לעיבוד" ובו טען שהאלבום נפל לקונספט הפקה שגוי שגרם לשירים לטשטש או לאבד את משמעותם המקורית והמילולית.
ביצועים מיוחדים
ב-1990 הקליט יהודה פוליקר, מלחין השיר, את השיר מחדש בביצוע שלו, והוציא אותו באלבומו "פחות אבל כואב". האלבום הפך לאלבומו המצליח ביותר של פוליקר עם מכירות של כ-140,000 עותקים.
הביצוע של פוליקר לשיר "פרח" היה עטוף בצליל רך יותר והתחבב מאוד על עורכים ושדרי רדיו, ולמעשה עד היום הביצוע המושמע ביותר של השיר הוא ביצועו של יהודה פוליקר, ואילו ביצועו של גוב כמעט שלא זוכה להשמעות.
במסגרת ערב עם כותבת השירים צרויה להב, ביצעה הזמרת והפסנתרנית מיקה שדה ביצוע עירום אינטימי וחשוף לשיר.
בין הפרטי לציבורי
- השיר יכול להיות שיר על אבדן פרטי ושיר בעל גוון לאומי. מצאו הוכחות מתוך השיר לכל אחת מהגישות.
- עם איזו מן הגישות אתם מזדהים יותר ומדוע?
על המלחמה
- מה עמדת הדוברת ביחס למלחמות? מי משלמים את מחיר המלחמה על פי השיר?
- אילו סוגים שונים של מלחמות עולים מהשיר?
- לפי דעתכם, האם עולם אנושי ללא מלחמות הוא שאיפה רציונלית או שאין סיכוי להגיע למצב כזה? נמקו.
- מה מקומו של השלום בשיר?
מוות
- אילו מלים בשיר מתקשרות למוות?
- איך נתפס המוות בעיני רוחה של הדוברת?
- האם אתם מסכימים עם הגישה שלה? הסבירו.
- כיצד מתמודדת הדוברת עם המוות בשיר?