תוצאות

סידור תוצאות לפי

מהי צדקה (מר עוקבא והעני)

קריאה בסיפור התלמודי על מר עוקבא והעני (תלמוד בבלי כתובות סב ע"ב). משתתפים: העיתונאים גדעון לוי ומירב מיכאלי.

רבי יהודה הנשיא

מידע על דמותו של רבי יהודה הנשיא. על אישיותו, מנהיגותו ועל מפעלו לכתיבת המשנה.

רבי יהודה הנשיא ומקומו בחיי הציבור : זמנו של רבי יהודה הנשיא

מתי פעל רבי יהודה הנשיא? רבי יהודה הנשיא עלה ככל הנראה לכס הנשיאות בין השנים 180-170, והלך לעולמו זקן ושבע ימים בשנת 220 לערך.

קריאת ההגדה של פסח: "והגדת לבנך"

על חג הפסח וקריאת ההגדה - על ליל הסדר, על ארבע הקושיות, על המסורת לספר ביציאת מצרים, על ארבעה בנים בהגדה ועוד.

צלם בהיכל

הצצה אל תוך עולמם של כפריי הגליל ותושבי העיר היהודים בתקופת המשנה והתלמוד, דרך בתי הכנסת שלהם, אמנות בתי הכנסת ודרך שרידים ארכיאולוגיים של הכפר.

כיבוש ירושלים וטיהור בית המקדש בתקופת המכבים

מידע על כיבוש ירושלים בידי המקבים וטיהור בית המקדש בתקופת הבית השני - על מרד החשמונאים בירושלים ומלחמתם ביוונים (נגד המלך אנטיוכוס אפיפנס).

יופי של רועה. סודות השער

על מקומו של השער במחשבת חז"ל.

הר הבית: מרכז רוחני וציבורי

המאמר מתאר את ההיבטים הכלכליים מסחריים שנלוו לחיי הפולחן, כמו העליה לרגל, וכן את חיי היום יום שהתנהלו בסמוך להר הבית.

הדחת רבן גמליאל - בין היסטוריה לאגדה: ב. הסיפור בתלמוד הבבלי - המקורות והרכבם

סיפור הדחתו של רבן גמליאל ומינוי של ר' אלעזר בן עזריה תחתיו, זוכים לבחינות מחודשות. שפירא משווה בין מקבילותיו של הסיפור בתלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי, ומנתח את מקורותיהם. לדעתו, אין בסיפורים אלו, בצורתם הסופית, עדות היסטורית לימי יבנה של תקופת התנאים, אלא לעולם הישיבות ולמתחים פוליטיים וחינוכיים בא"י ובבל במאות השלישית והרביעית לספירה.

האם למתיוונים יצא שם רע בצדק?

המושג "מתייוונים" התקבע בזיכרון כמושא ללעג, בוז ולבגידה במסורת, אך האם באמת אלו המכונים "מתייוונים" היו ראויים ליחס כזה, או שאולי הם היו חלק מהמארג היהודי בתקופה ההלניסטית-יוונית? פרופסור ירמיהו יובל במאמר ששופך אור חדש על תופעה מעניינת זו.

על מחלוקתם של בית הלל ובית שמאי

בית שמאי ובית הלל מייצגים שתי אסכולות שרווחו בימי בית שני. גישתו של שמאי שמרנית ובלתי מתפשרת בעוד גישתו של הלל נוטה לפרגמטיזם. לפניכם סרטון קצר המתאר את ההבדלים בין השיטות.

מחשבת חז"ל: הטוב והרע בהגות היהודית מפגש 3 (סרט 1 מתוך 2)

הרצאה מאת אריאל אביב בנושא הטוב והרע בהגות חז"ל

מחשבת חז"ל: הטוב והרע בהגות היהודית מפגש 3 (סרט 2 מתוך 2)

הרצאת המשך למפגש השלישי בהשתלמות הטוב והרע בהגות היהודית למורי מחשבת ישראל בחינוך הממלכתי בנושא יצר הרע והגות חזל. מרצה: אריאל אביב

י"ז בתמוז - סיבות ואירועים

סרט על יז בתמוז והתכנים שנקשרו ליום זה.

זהות יהודית של החשמונאים בעת ההלניסטית

האם החשמונאים התייוונו במהלך הדורות שלאחר הניצחון על היוונים.

המחלוקת על המחלוקת - טוב או רע?

לימוד סוגיית הגמרא בעירובין על הכרעת המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל.

הרב והפרופסור - גיור המוני

בפריט מובא דיון שמנחה ד"ר אלעזר שטורם בין הרב אורי שרקי ופרופסור קרלו שטרנגר.

בר כוכבא - מרד בלי סיכוי?

סרטון המביט בעיניים אחרות על מרד בר כוכבא - האם באמת היינו צריכים לצאת למרד? היה לנו בכלל סיכוי לנצח?

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה - שיעור 9

האגדה בתלמוד הבבלי ובתלמוד הירושלמי. הרצאה זו הנה התשיעית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה - שיעור 1

מבוא היסטורי וסקירה של האגדה הקדומה - היצירות שנתחברו עד תקופת חז"ל. הרצאה זו הנה ראשונה בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 10 - הסיפור המקראי המורחב

ההרצאה עוסקת במגמות שעומדות ברקע סיפורי חז"ל המרחיבים את הסיפור המקראי. זו ההרצאה העשירית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 3 - האגדה בספרות התנאים

תיקון היחיד וחברה מתוקנת בהרצאתו של פרופ' אביגדור שנאן העוסקת במופעים שונים של האגדה בספרות התנאים. הרצאה זו נאמרה במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 11 - מעשי חכמים

ההרצאה עוסקת בסיפור מעשי חכמים בספרות חז"ל הרצאה זו הנה הרצאה אחד-עשר בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 5 - מדרש מהו?

מהו מדרש? מהי משמעות המילה וכיצד מתבצעת הטכניקה של המדרש. הרצאה זו הנה החמישית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 6 - האגדה בספרות האמוראים

קבצי המדרשים בתקופת האמוראים. הרצאה זו הנה השישית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 7 - מעשי חכמים

האם ניתן לבנות ביוגרפיה לאור סיפורי מעשי החכמים בסיפור חז"ל? הרצאה זו הנה השביעית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 8 - ספרות המדרש המאוחרת

מהם ההבדלים בין ספרות המדרש המוקדמת (עד שנת 600 לספירה) לספרות המדרש המאוחרת. הרצאה זו ההרצאה השמינית בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ' אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

אדם ועולמו: מבוא לספרות האגדה. שיעור 2 - האגדה בחז"ל והקבוצות בסביבתה

ההרצאה עוסקת בזיקה שבין עולמם של חז"ל לקבוצות הסובבות את קהילות האגדה לאור המקורות הדומים. הרצאה זו הנה שניה בסדרת הרצאות מבוא לספרות האגדה של פרופ" אביגדור שנאן. ההרצאות נאמרו במסגרת תכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית.

המתת חסד - סיפור של ר' חנינא בן תרדיון

קריאה בסיפור התלמודי אודות הוצאתו להורג של ר' חנינא בן תרדיון ע"י השלטון הרומאי (תלמוד בבלי עבודה זרה יח ע"א). בהשתתפות: ד"ר יורם יובל וד"ר נועם זהר.

שיבה

קריאה בסיפור התלמודי על רבי חמא בר ביסא (תלמוד בבלי מסכת כתובות סב ע"ב). משתתפים: חוקרת הספרות בלהה בן-אליהו והבמאי איתן פוקס.

רבי שמעון בר יוחאי ובנו במערה

קריאה בסיפורו של רבי שמעון בר יוחאי ובנו במערה (תלמוד בבלי שבת לג ע"ב). בהשתתפות: הרב אריה דרעי והזמר והסופר קובי אוז.

רבי יוחנן וריש לקיש

קריאה בסיפור מפגשם של רבי יוחנן וריש לקיש (תלמוד בבלי בבא מציעא פד ע"א). משתתפים: העיתונאי-תסריטאי גל אוחובסקי וחוקרת התרבות אורית אילן.

רב רחומי

קריאה בסיפור התלמודי על רב רחומי (תלמוד בבלי מסכת כתובות סב ע"ב). משתתפים: הסופר אמנון ז'קונט וחוקרת-התרבות אורית אילן.

ר' ישמעאל בן אלישע נכנס לפני ולפנים

קריאה בסיפור תלמודי על ר' ישמעאל בן אלישע (מסכת ברכות ז ע"א). בהשתתתפות: הרב מנחם פרומן והסופרת שבא סלהוב.

סיפורי כיבוד אם וכיבוד בן

קריאה בשני סיפורים בתלמוד הירושלמי, המתארים מעשים של כיבוד. בהשתתפות: תלמידות בי"ס יסודי, אלי קרן אסף ונור אפשר קובלסקי.

סיפור ר' חייא בר אשי וחרותא

קריאה בסיפור אגדה בתלמוד הבבלי בו יצר הרע מתחפש לזונה.

מגילת אסתר

קריאה במגילת אסתר (ח, טו - ט, ה). בהשתתפות: חבר הכנסת הרב יהודה גלעד וישי רוזן צבי.

המכוער

קריאה בסיפור התלמודי על ר' שמעון ו"המכוער" (תענית כ.) משתתפים: מיכל, מרים וגידי, תלמידי כיתה ה' מתל אביב. ודנים ביחד בשאלות של יופי וכיעור - פנימי וחיצוני.

גשם - שליח הציבור שהוריד גשמים

קריאה בסיפור תלמודי (תענית כד). בהשתתפות: חוקר ספרות חז"ל הפרופ' אביגדור שנאן וחוקר הספרות פרופ' אריאל הירשפלד.

פילון האלכסנדרוני

פילוסוף יהודי שחי ופעל במאה ה-1 לספירה באלכסנדריה שבמצרים. כתב (ביוונית) חיבורים היסטוריים ופילוסופיים וכן ביאור לתורה. השפיע על התפתחות הפילוסופיה והקבלה היהודית בימי הביניים.

תַנָאִים

חכמי ארץ ישראל – חכמי ההלכה והאגדה (מאות 1 – 3 לספירה), שעסקו בתורה שבעל פה ויצרו את המשנה.

ששבצר נשיא יהודה

מנהיג הקבוצה הראשונה שעלו לארץ ישראל מבבל.

צדוקים

זרם דתי, חברתי ופוליטי בארץ ישראל בימי הבית השני. קיימו את חוקי התורה שבכתב אך דחו את התורה שבעל פה. נמנו עם האליטה החברתית והיו מזוהים עם מלכי בית חשמונאי.

פרשנות המקרא הקדומה

התנ"ך – הטקסט העברי הראשון והמקודש של עם ישראל – הוא טקסט חתום שאין לשנותו. מכאן הצורך לתווך את תכניו כבר בדורות קדומים באמצעות הפרשנות לסוגיה, מפרשנות פנים-מקראית, דרך תרגומי מקרא קדומים (עם ביאור) ועד פרשנות חז"ל המדרשית.

עשרת הרוגי מלכות

עשרה מחכמי ישראל (המאה ה-2 לספירה) שסירבו לקבל עליהם את גזירות השמד של הרומאים ומתו בייסורים על קידוש השם.

מגילות מדבר יהודה

אלפי קטעים מכתבי יד מימי הבית השני, ובהם חלקים מספרי התנ"ך וספר ישעיהו שנשמר כמעט בשלימותו. המגילות נשתמרו כאלפיים שנה במערות במדבר יהודה ותרמו רבות לחקר המקרא, תולדות ישראל והנצרות הקדומה.

יהושע הכהן הגדול

דמות מקראית ששירת ככהן גדול בשיבת ציון.

יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס)

ההיסטוריון היהודי הגדול של תקופת הבית השני (המאה ה-1 לספירה). מפקד צבאי ודיפלומט, שהשתתף באופן פעיל במרד הגדול ברומאים וגם תיעד אותו ואת החברה היהודית בת זמנו בארץ ובסביבותיה.

הכרזת כורש

הכרזתו של כורש מלך פרס בשנת 538 לפני הספירה בעניין שיבת הגולים לירושלים ובנייתו מחדש של בית המקדש, כחלק ממדיניותו הסובלנית כלפי העמים והדתות שבממלכתו. ההכרזה איפשרה את שיבת ציון, והיא מציינת את ראשית ימי הבית השני.

כת מדבר יהודה

שם כולל לקבוצות של יהודים שהתיישבו במדבר יהודה מתקופת החשמונאים ועד המרד הגדול, ומטרתם הייתה לטפח אורח חיים של טהרה וחיי שיתוף. ידועה גם בשם כת קומראן.

בית הלל ובית שמאי

שתי שיטות, אסכולות, שייסדו תלמידיהם של שני חכמי המשנה, הִלֵל ושמאי. בית הלל מייצג גישה הנוטה להקל בהלכה, ובית שמאי – גישה מחמירה או קפדנית יותר.

תקופת המשנה והתלמוד

תקופה בהיסטוריה היהודית מהעת העתיקה שבה נוצרה מרבית התורה שבעל פה מהתקופה הקלאסית. בתקופה זו שבין חורבן לגלות התרחשו אירועים חשובים ומשמעותיים בחיי העם.

תקופת הזוגות

תקופה שבה זוגות של חכמים עמדו בראש הסנהדרין בימי ממלכת החשמונאים.

תקופת הבית השני

התקופה ההיסטורית שהתרחשה מעליית עם ישראל מגלות בבל ועד לחורבן הבית בשנת 70 לספירה. תקופה בה יש התרחשויות רבות מאוד סביב השלטון בארץ ישראל והתפתחות עם ישראל בתקופה זו.

שמאי הזקן

עמיתו ובר הפלוגתא של הלל הזקן, וסגנו כנשיא הסנהדרין. זכה לכינויו "הזקן" בשל חוכמתו ומעמדו. יליד ירושלים ובן למשפחה מיוחסת. בניגוד להלל, היו פסיקותיו בהלכה מחמירות, ובעיקר קפדניות, ונשתמרו כאסכולת "בית שמאי".

נחמיה בן חכליה

ממנהיגי העם בעת העליה לארץ ישראל אחרי חורבן בית ראשון.

כנסת הגדולה

המוסד בעל הסמכות הדתית העליונה שראשיתו בימי שיבת ציון והמשכו בימי החשמונאים. כנסת הגדולה נזכרת במשנה כחולייה בשרשרת מסירת התורה, ולפי המסורת מנתה 120 חכמים. הכנסת של ימינו (על 120 חבריה) נקראת על שם כנסת הגדולה.

פרושים

זרם דתי, חברתי ופוליטי בארץ ישראל בימי הבית השני. דבקו בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, פעלו בקרב המוני העם להפצת אמונתם והיו בהדרגה לזרם ההגמוני בחברה היהודית.

ספרי מקבים

ארבעה ספרים חיצוניים (לתנ"ך) הנקראים גם "ספרי חשמונאים". מקבים א ומקבים ב מתארים את מרד החשמונאים ואת מלחמותיהם ביוונים ובעמים השכנים. שלושה ספרי מקבים נכתבו ביוונית; רק מקבים א נכתב בעברית, אך הגיע לידינו בתרגום ליוונית.

ספרים חיצוניים

ספרים שנכתבו בידי יהודים בימי הבית השני אך לא נכללו בתנ"ך. הם הגיעו לידינו בתרגום לשפות אחרות באמצעות הכנסיות הנוצריות. יש בהם הקשורים לסיפורי התנ"ך, ויש (לדוגמה: ספרי מקבים) העוסקים בנושאים אחרים.

שמעון בן שטח

מנהיג רוחני בולט בארץ ישראל בימי החשמונאים (המאה ה-1 לפני הספירה). התפרסם בדקדקנותו המשפטית ובתקנותיו, ובהן חינוך חובה לילדים. לפי המסורת, היה אחיה של המלכה שלומציון, ולאחר מות בעלה, סייע לה בהנהגת המדינה.

יהדות התפוצות בתקופת הבית השני

קהילות היהודים שחיו בתקופת הבית השני מחוץ לארץ ישראל

הלל הזקן

הבולט בחכמי ארץ ישראל בתקופת המלך הורדוס. זכה לכינויו "הזקן" בזכות חוכמתו ומעמדו. אישיות מוסרית רחבת אופקים ולב. יליד בבל שעלה לארץ, היה לנשיא הסנהדרין ומייסד האסכולה המקילה בהלכה הנקראית על שמו – בית הלל.

הורדוס המלך

מלך יהודה-יודיאה (המאה ה-1 לפני הספירה), צאצא למשפחה אדומית שהתגיירה. הרומאים המליכו אותו בניגוד לרצון רוב היהודים. נודע באכזריותו אך גם במפעלי הבנייה העצומים שלו בארץ ישראל ובירושלים.

עזרא הסופר

אחד ממנהיגי שיבת ציון, שעלה לירושלים עם סמכויות הנהגה ושיפוט רשמיות שקיבל מידי מלך פרס. פעל לביסוס ירושלים ויהודה על פי התורה וחוקיה, ולפי חז"ל נחשב למשה (רבנו) שני.

מדינת החשמונאים

התקיימה כמאה שנה (140 – 37 לפני הספירה) בהנהגת בית חשמונאי. העניקה לעם היהודי עוצמה דמוגרפית, תרבותית ודתית שאפשרה לו להוסיף ולהתקיים כאומה גם אחרי נפילתה.

גזרות הדת של אנטיוכוס

גזירות דת חסרות תקדים נגד היהודים והיהדות (168 – 167 לפני הספירה), שלא רק אסרו על היהודים לקיים מצוות - אלא כפו עליהם לעבור על איסורי תורה, ובהם האיסור על עבודה זרה.

עלייה לרגל לירושלים

המצווה לעלות לירושלים ולבית המקדש שלוש פעמים בשנה, בשלוש רגלים – פסח, שבועות וסוכות – כמתואר בספר תהלים ואחר כך – במקורות חז"ל ובחיבורים היטוריוגרפיים מימי בית המקדש השני. גם בימינו נוהגים לעלות לירושלים בשלוש רגלים.

זרובבל בן שאלתיאל

דמות מקראית ממנהיגי עולי בבל בראשית הבית השני

חשמונאים

משפחת כוהנים שהנהיגה את מרד החשמונאים, ייסדה את מדינת החשמונאים (המאה ה-2 לפנה"ס) והפכה את ארץ ישראל למדינה יהודית ריבונית עד להשתלטות הרומאים (37 לפנה"ס).