תוצאות

סידור תוצאות לפי

רקונסטרוקציה – התנועה ליהדות מתחדשת

התנועה ליהדות מתחדשת היא הזרם הדתי הרביעי בגודלו ביהדות צפון אמריקה. זהו הזרם הצעיר ביותר, והיחיד, שמקורותיו אינם נעוצים ביהדות האירופית בת המאה ה-19 ושכל קיומו כיום הוא בצפון אמריקה.

קווים אופייניים למעגל החיים במדינת ישראל

מאמר של מוקי צור על גיבוש עולם הטקסים והמשמעויות סביב מחזור החיים במשפחות החילוניות בישראל מהקמתה ועד ימינו.

ראש השנה - מקורותיו של החג

האם חג סוכות הוא שהיה ראוי לקבל את הכינוי "ראש השנה"? מדוע "הימים הנוראים" קרויים כך, וכיצד חגגה תנועת ההתיישבות את ראש שנה? מאמר על התגלגלותו של "ראש השנה" כחג לאומי.

על "חכמי אודסה"

מאמר הסוקר את קהילת יהודי אודסה.

כיצד השפיעה הנאורות על החברה היהודית באירופה?

רעיונות חדשים, אפשרויות כלכליות, יציאה מהגטו, וכמובן האמניספציה, שהעניקה ליהודים באירופה את חלומם להיות שווים. במאמר מעמיק ומפורט מנתחת המחברת את הרקע ההיסטורי/תרבותי שאפשר את התמורות שחלו בחברה היהודית באירופה מתקופת ההשכלה עד מלחמת העולם השנייה.

כיצד התקבע יום כיפור כמדורת השבט?

התנועה הציונית הקפידה לזרוק לפח כמעט את כל מצוות התורה, או לחלופין לרוקן אותם ממשמעות דתית ולהעניק להם משמעות חילונית. היוצא מן הכלל הוא יום כיפור. בארי צימרמן מסביר מה הופך יום זה לחריג כל כך בנוף היהודי-ישראלי.

יהודי בגדאד המודרנית

מאמר הסוקר את קהילת בגדד העתיקה

יהודי מזרח אירופה מול יהודי מערב אירופה: מסורת מול קידמה

מראהו ואורחות חייו של היהודי מהמזרח עוררו סלידה בקרב האינטלקטואל הגרמני-יהודי הסנוב, ואילו האוניברסליות של האחרונים עוררו את חשדנותם של יהודי המזרח. מאמר על המתח בין יהודי מזרח אירופה ליהודי מערב אירופה במהלך המאה ה-19.

ט"ו בשבט - גלגולו של חג חקלאי

ט"ו בשבט הוא חג עברי קדום שעבר גלגולים רבים ובסוף חזר למקורו הטבעי - מחג חקלאי בעת העתיקה, דרך פולחן בעל מוטיבים מיסטיים מובהקים בקבלת האר"י, ועד שאומץ בחום ע"י התנועה הקיבוצית וקק"ל.

וילנה כמרכז לתרבות יהודית מודרנית

העיר שישמשה לאורך שנים רבות מרכזה של היהדות המתחדשת מאמצע המאה ה-18.

הרובע היהודי

לפני האמנסיפציה היו היהודים ברוב ארצות התפוצה, במזרח כמו במערב, מוגבלים בבחירת מקומות מגוריהם והיו חייבים לגור במקומות שהוקצו להם על פי החוק.

הרכבת מגיעה לעיירה

מסילת הברזל וקטר הקיטור היו מן החידושים הבולטים של עידן "המהפכה התעשייתית" שהתחוללה באזור הצפוני המערבי של אירופה למן המחצית השנייה של המאה ה18.

היהדות הרפורמית

מאמר הסוקר את התפתחותה של היהדות הרפורמית מאז המאה ה 19 כזרם יהדות דתית בזיקה לנושאים חילוניים וערכים מהעולם המודרני, אל מול הקו הקפדני והנוקשה של הרבנים האורתודוקסים שנקטו בשיטה "אין חדש מן התורה".

הזרם היהודי קונסרבטיבי

על התפתחותה של התנועה הקונסרבטיבית באירופה ובארצות הברית. תנועה שבמרכזה בית מדרש לרבנים אשר מקבלים את הקדמה והמחקר בברכה יחד עם שמירה על המסורת.

גם במרוקו מורידים את הכיפה - על תהליכי חילון בקרב יהדות צפון אפריקה בעת החדשה

לא רק במערב כרסמו תהליכי החילון וההשכלה בגוף הקהילה היהודית, גם בקרב יהודי ארצות צפון אפריקה, המאופיינים בד"כ בשמירה על אורח חיים מסורתי, התרחשו תהליכים של יציאה מהגטו התרבותי.

ברלין היהודית

מאמר הסוקר את יהדות ברלין בעת החדשה עד פרוץ מלחמת העולם ה-2

שוב יקומו המכבים - חנוכה העת החדשה

כשראשי התנועה הציונית חיפשו מיתוסים של גבורה הם די מהר הגיעו למכבים. ואכן, סיפור המכבים עשוי מהחומרים מהם צומחים גיבורים. מה אין שם: דיכוי, גזירות, מרד צודק, אומץ לב וכמובן נס. איך אפשר בלי איזה נס קטן. במאמר המצורף מנתח המחבר את הזיקה הישירה בין התנועה הציונית למכבים ולחג החנוכה.

תנועת הרפורמה ביהדות

על תנועת הרפורמה ביהדות, הידועה כיום בשם "היהדות הרפורמית". אחד הזרמים העיקריים במסגרת היהדות הדתית.

תמורות כלכליות בחיי היהודים במאתיים השנים האחרונות

מאמר פנורמי הסוקר את התמורות הכלכליות אותן חווה העם היהודי במאתיים שנה אחרונות.

תגובות תרבותיות של יהודי אמריקה לתהליכי המודרניזציה והחילון

הקהילה היהודית באמריקה אל מול תהליכי המודרניזציה והחילון

תרבות עברית חדשה בוורשה

מאמר של דן מירון הסוקר את התרבות העברית הענפה שהתפתחה בוורשה בתחילת המאה ה-20.