טקס לחג שבועות – חג חקלאי אז והיום

מתאים לשכבות הגיל ד-ו

לחג השבועות ארבעה שמות, ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). טקס זה שם דגש על המשמעות החקלאית של החג.

משך הטקס כ90 דקות

הקדמה

לחג השבועות ארבעה שמות (חג השבועות, חג הביכורים, חג הקציר, חג מתן תורה) ושתי משמעויות מרכזיות: האחת חקלאית (ביכורים, קציר) והשנייה לאומית (מתן תורה). בחג זה מקובל לקרוא בבית הכנסת את מגילת רות, המעניקה היבט נוסף לחג. באתר שלנו תמצאו כמה הצעות לתוכני הטקס, כל אחד מהם מדגיש אחד מארבעת מוקדי התוכן האלה:

  • חג חקלאי אז והיום – מוקד תוכן זה מדגיש את משמעותו המקורית של חג השבועות, ובחלק מהטקסים גם את השבתו של היבט זה למרכז הבמה על ידי הציונות;
  • מֵעֵרֶב רב לחברה – מוקד תוכן זה מדגיש את מקומו של מעמד מתן תורה בהתגבשותו של עם ישראל, ואת חשיבותו של חוק (התורה ובתוכה עשרת הדברות, חוקי מדינת ישראל) בכלל לקיומה של חברה;
  • בין תורה לחסד – מוקד תוכן זה מביא לידי ביטוי את הקשר ואת ההבדל בין שני סיפורים מכוננים של החג: מצד אחד מעמד מתן תורה המבטא את קיומו של חוק בחברה, ומצד אחר סיפור מגילת רות המכיל היבטים של חסד;
  • לימוד בשבילי – מוקד זה מביא לידי ביטוי את הנוהג לקיים את תיקון ליל שבועות – הן במתכונתו המקורית הן בפרשנות הרחבה המוענקת לו בשנים האחרונות בישראל.

בחרתם במהלך של טקס המדגיש את ההיבט החקלאי של החג. טקס זה מציע להתבונן בדרך שבה משאבי הטבע מספקים את צורכי האדם, בתודה שהאדם מכיר לטבע על כך, בחשיבותה של שמירת הטבע גם כדי שיוכל להמשיך להעניק לנו מטובו, ובהיותה של מדינת ישראל מובילה בהמצאות בתחום החקלאות – תחום שפיתח האדם כדי לקבל (או לקחת) עוד ממה שמעניק לו הטבע.

קהל היעד: א-ו
שכבה מבצעת: ד-ו
פורמט הטקס: מופע

מהלך הטקס בקיצור

היכרות עם משמעויות החג, תוך הדגשת ההיבט החקלאי; התייחסות מרחיבה לחג השבועות כחג של הודיה על המזון שמעניק לנו הטבע; מַעֲבָר למעורבות האדם בטבע באמצעות החקלאות כדי להגדיל את כמות המזון; הצגת מדינת ישראל כמובילה בתחום הפיתוחים הטכנולוגיים בחקלאות, באמצעות סרט שהכינו התלמידים; וסיום בשיר המדגיש אחד מהיבטי הטקס.

הכנות מקדימות

אם תבחרו באפשרות של הכנת סרטים – התלמידים יצטרכו לערוך תחקיר ולהכין סרטים על המצאות ישראליות בתחום החקלאות (התהליך כולל תחקיר מקדים והפקת הסרט).

יש שפע מידע ברשת על המצאות ישראליות בתחום החקלאות: טפטפות, עגבניות שרי, מנדרינות אורי, רשתות חציר חדשניות, הדברה ביולוגית (חברת ביו בי) ועוד.
מקורות לדוגמה: חמישה פיתוחים חקלאיים ישראליים, המוח הישראלי גאה להציג (המצאות בתחומים שונים, גם בתחום חקלאות), הכירו את החברות הישראליות שמנסות להציל את העולם מרעב, חמש המצאות ישראליות ששינו את העולם, מהי הטפטפת שהפכה את ישראל למעצמת השקיה?אתם בוחרים: הפיתוח הישראלי בתחום הגנת הסביבה.

הקליקו כאן כדי לצפות בכמה עצות מועילות שיסייעו לתלמידים שלכם ליצור סרטון מוצלח.

תפאורה, אביזרים ולבוש

מומלץ לעצב את אזור הטקס בשיבולים, פירות, סלי קש, כלים חקלאיים עתיקים ומודרניים, וכדומה.

אפשר לבקש מהילדים להגיע בבגדים לבנים.

 

מהלך הטקס

שיר המבטא את ההיבט החקלאי

ריקוד לצלילי השיר (או לצלילי המנגינה בלבד) או ריקוד ושירה של התלמידים.

בזמן הריקוד התלמידים יכולים להחזיק בידיהם אלומות שיבולים.

שיר

להלן כמה רעיונות לשירים:

מידע על ארבעה שמות לחג

הקראת טקסט מפי תלמידים.


טקסט להקראה

תוכלו לכתוב בעצמכם (היעזרו לשם כך בערך הלקסיקלי על חג השבועות) או להשתמש בטקסט הזה:

  • את חג השבועות חוגגים ב-ו' בסִיוָן, 50 יום מִמָחֳרַת החג הראשון של פסח. החג מציין את סיום ספירת העומר, שנמשכת 49 יום.
  • בְּרֵאשִׁיתוֹ היה חג הַשָׁבוּעוֹת חג חקלאי, וְהַמוֹעֵד שלו נִקְבַּע בְּהֶתְאֵם לְלוּחַ הזמנים של החקלאים – בִּתְחִילַת קְצִיר החיטה.
  • כְּשֶׁבֵּית המקדש היה קיים, בחג השבועות נָהֲגוּ להקריב לַה' קורבן שנקרא "לחם הביכורים". היה זה לחם שֶׁנֶאֱפָה מִבִּיכּוּרֵי החיטה החדשה, כַּאֲמִירַת תודה על יְבוּלֵי השדה. לכן קוראים לְחַג השבועות גם "חג הַקָצִיר" וגם "חג הביכורים".
  • לחג השבועות קוראים גם "חג מתן תורה".
  • איך זה קשור לחקלאות?
  • לא קשור.
    בתקופה מאוחרת יותר בהיסטוריה שלנו החלו להאמין שבמועד זה קיבל עם ישראל את התורה במעמד הר סיני, וכך נוספה לחג עוד משמעות.
  • אז מה אנחנו חוגגים היום?
  • גם וגם.
    החלוצים הציונים שעלו לארץ ישראל ורצו לעבוד את אדמתה החזירו את הדגש אל המשמעות החקלאית של החג, אבל החג הזה הוא גם זמן של לימוד – של תורה ושל נושאים אחרים.
שיר העוסק בכך שהטבע מעניק לנו מטובו

שיחה מקדימה בין תלמידים, ולאחר מכן שיר. את השיר אפשר לשיר, ואפשר לרקוד לצלילי שיר מוקלט.


שיחה מקדימה

תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:

  • אז בעצם, חג שבועות התחיל כחג שבו האדם מודה על המזון שמעניק לו הטבע.
  • נכון. אם נחשוב על זה, נבין עד כמה זה לא מובן מאליו, וניזכר שגם היום יש אזורים בעולם הסובלים מבצורת, ובעקבותיה – מרעב.
  • בתקופת המקרא המצב היה קשה עוד יותר: לא היה אפשר להעביר מזון ממקום למקום בעולם.
  • עכשיו ברור לי למה קבעו מועד כמו חג השבועות להודות בו על מה שהטבע נותן לבני האדם.
  • אולי זו גם הייתה הדרך של הקדמונים לבקש שהטבע ימשיך לספק להם מזון גם בעתיד.

שיר

להלן כמה רעיונות לשירים:

המצאות ישראליות בתחום החקלאות

הקרנת סרט וידיאו שהתלמידים ערכו מראש או הופעה על הבמה של תלמידים שיספרו על ההמצאות (רצוי להציג תמונה של כל המצאה או להקרין על מסך).


טקסט מקדים

  • אם אנחנו תלויים כל כך בטבע, כדאי לא לפגוע בו כדי שימשיך לספק לנו מזון.
  • נכון. וחוץ מזה – כבר מאז ימי קדם האדם עזר לטבע לספק מזון… כך התפתחה החקלאות.
  • והיום מדינת ישראל מובילה של המצאות בתחום החקלאות.

אפשרות 1:

הקרנת סרטון שיצרו התלמידים על המצאות ישראליות בתחום החקלאות.

מה כדאי לומר על כל המצאה?

שם ההמצאה, מי הממציא, באיזו שנה הומצאה, והכי חשוב: איזו בעיה היא נועדה לפתור.

אפשרות 2:

תלמידים עומדים על הבמה, וכל אחד בתורו מציג המצאה אחת.

מה כדאי לומר על כל המצאה?

שם ההמצאה, מי הממציא, באיזו שנה הומצאה, והכי חשוב: איזו בעיה היא נועדה לפתור.

שיר שקשור להודיה על המזון שמעניק לנו הטבע או שיר שקשור להמצאות ישראליות בתחום החקלאות

מילות קישור, ואחריהן ריקוד לצלילי השיר (או לצלילי המנגינה בלבד) או ריקוד ושירה של התלמידים.


תוכלו לבחור באחת האפשרויות האלה:

אפשרות 1:

אז מדינת ישראל היא אחת המובילות בעולם בתחום החקלאות?

כן!

זה מסתדר יפה עם זה שהציונות הדגישה את ההיבט החקלאי של חג השבועות.

זה מסתדר יפה גם עם המקום המרכזי שהציונות נתנה לחקלאות. בשיר הבא רואים איך החקלאות, ההתיישבות וההגנה על המדינה משולבים זה בזה.

הורה האחזות (כוורת)

אפשרות 2:

אז מדינת ישראל היא אחת המובילות בעולם בתחום החקלאות?

כן!

ולחשוב שכל הפיתוחים החקלאיים האלה התחילו בכלל בדברים שהיום נראים פשוטים, כמו ממטרה…

הורה ממטרה

אפשרות 3:

אז מדינת ישראל היא אחת המובילות בעולם בתחום החקלאות?

כן!

זה מסתדר יפה עם זה שהציונות העדיפה להדגיש את ההיבט החקלאי של חג השבועות.

להלן כמה רעיונות לשירים:

מסיימים את הטקס

תלמידים עומדים על הבמה ואומרים מילות סיכום.


  • זהו, סיימנו. אתם יכולים ללכת לכיתות (או לצאת להפסקה). אבל זכרו: אנחנו צריכים לשמור על הטבע כדי שימשיך להעניק לנו מזון.
  • ואפשר גם לעזור לו קצת באמצעות הטכנולוגיה.
  • אולי בעתיד תהיו גם אתם ממציאים של פיתוחים חדשים בחקלאות…

מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.

    הכנו טקסטים במיוחד בשבילך


    רשמו את שמכם ואת כתובת המייל שלכם, ותוכלו להוריד את קבצי הטקס.
    מבטיחים לא להטריד. אנו שולחים מיילים רק כשצריך :)








    להורדת קבצים