טקס קבלת ספר תורה (ב)ראשית קריאה
טקס קבלת ספר התורה, המתקיים לקראת סוף כיתה א או בתחילת כיתה ב, מבקש לעורר אצל הילדים תחושה רחבה של שייכות וקשר לעם היהודי. טקס זה שם דגש על ראשית הקריאה, לאחר שהילדים למדו קרוא וכתוב.
הקדמה
טקס קבלת ספר התורה, המתקיים לקראת סוף כיתה א או בתחילת כיתה ב, מבקש לעורר אצל הילדים תחושה רחבה של שייכות וקשר לעם היהודי באמצעות סיפורי התנ"ך וסמלים הקשורים ללימוד התורה. קיום הטקס מניח שהתנ"ך, ספר הספרים, הוא ספר מיוחד ויחיד, מאבני היסוד המכוננות של הזהות המשותפת של העם היהודי כקבוצה וכעם.
מדוע מקיימים את הטקס?
- כדי לבסס את לימוד התורה כלימוד בעל חשיבות שמשמעותו קשורה לזהותם.
- כדי ליצור מראש תחושה של חיבור לסיפורי התורה.
בחרתם בטקס המדגיש את לימוד התורה, לאחר שהילדים למדו קרוא וכתוב. בטקס זה יחגגו הילדים את ראשית הקריאה: אחרי שבשנה האחרונה הם למדו אותיות ומילים, קראו סיפורים ובנו משפטים – כעת הם ניגשים לקרוא וללמוד את התורה. התורה שלמדו יהודים בכל העולם לאורך הדורות מסמלת את קפיצת המדרגה שהילדים עושים כעת: ההתמודדות עם הטקסט המקראי עצמו.
פורמט הטקס: ישיבה סביב שולחן בסגנון סדר פסח (או סדר טו בשבט) , מלווה בחוברות (ב)ראשית קריאה שלפיהן יתנהל הטקס.
הערה:
כדאי להתאים את אופי הטקס ואת המוטיב המרכזי שבו לערכי קהילת בית הספר ולאופי הלומדים. הבחירה תשפיע גם על המסגרת הכללית של הטקס וגם על תכניו. לדוגמה: מקום הטקס (בית כנסת אורתודוקסי או רפורמי, בית הספר או המתנ"ס הקהילתי), התאמת השירים ועוד.
מהלך הטקס בקיצור
"סדר" כיתתי (לא שכבתי) של הילדים יחד עם הוריהם. מכיוון שהדגש הוא הקריאה שרכשו לאחרונה, יקראו כל ילד וילדה מתוך חוברת שהכינו לפני הטקס – בידיעה שתשמש אותם בטקס עצמו. מוצע לקרוא לחוברת "(ב)ראשית קריאה".
החוברת תכלול היגדים קצרים, שירים לביצוע משותף עם ההורים, ריקודים ותנועות, כיבוד קל הקשור לטקס והיכרות עם סימנים וסמלים מעולם הקריאה המקושרים לראשית הקריאה. בעבר, לימוד הקריאה בעברית החל עם תחילת לימוד התורה. בטקס זה בחרנו להדגיש את הקריאה כבסיס ללימוד התורה. כחלק מטקס קבלת התורה הילדים יספרו סיפורים שלמדו טרום הטקס ויקראו פסוקים המקדמים ערכים הומניים.
הכנות מקדימות
חוברת "(ב)ראשית קריאה" (מומלץ להתחיל להכין כחודש לפני מועד הטקס) – חוברת מקושטת, שכל ילד וילדה הכינו לפני הטקס: קובץ וורד | קובץ PDF
הצעות לתוכן החוברת:
- חלק מהחוברות ימולא בידי הילדים לפני הטקס. הדבר יכול להיעשות בשיעור שפה או במסגרת אחרת, בהתאם להחלטה ולתכנון של המחנכת. כך יהיו הילדים שותפים אקטיביים לבניית הטקס ויכללו בו חומרים מעולמם האישי ומחוויית לימוד הקריאה שלהם.
- לחוברת תבנית קבועה. החלקים שלא ימולאו בידי הילדים ייוחדו לקטעים שיוסיפו המחנכת או ההורים, בהתאם לסדר הטקס.
תפאורה, אביזרים ולבוש
תפאורה (באולם בית הספר / בבית כנסת אורתודכסי או רפורמי / במרחב החצר / במקום אחר)
- המלצה 1:
ציור של ספר תורה פתוח ובו "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" / "כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם" / "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" / "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד" / פסוק אחר
כיתוב ליד הספר: ילדי כיתה X קוראים וכותבים. - המלצה 2:
ציור של לוחות הברית ועליהם האותיות א' עד י' (אפשר גם עד ת' כדי להדגיש את הלימוד)
שולחן הסדר (באולם בית הספר / במרחב החצר / במקום אחר):
- המלצה 1:
שולחן ארוך ערוך, ועליו מונחות חוברות הטקס. על השולחן כדאי להניח פרחים, מפה חגיגית, עוגה, סימנים וסמלים מעולם התורה ומראשית הקריאה, כגון: אותיות ה-א"ב גדולות גזורות מדף קשיח פזורות על השולחן, ספרים שהילדים אוהבים, לוחות הברית כקישוט, פסוקים המבטאים ערכים משותפים ועוד. - המלצה 2:
שני מעגלים – מעגל פנימי של הילדים, מעגל חיצוני של ההורים.
במבנה הטקס להלן יפורטו מאכלים ופריטים נוספים שישולבו בטקס.
מהלך הטקס
המחנכת תברך בקצרה את ההורים ואת הילדים (פסקה אחת), בהתאם למוטיב המנחה של הטקס: דגש על מיומנות קריאה וכתיבה.
טקסט להקראה:
תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:
- התאספנו היום, הורים וילדים, כדי לחגוג את השנה שחלפה ולקבל את ספר לימוד התורה. (פונה אל הילדים) עכשיו, כשאתם כבר יודעים לקרוא ולכתוב, אפשר להתחיל ללמוד את סיפורי התורה. היום נקבל את הספר שממנו נלמד סיפורים המשותפים לכולנו. הסיפורים אומנם עתיקים מאוד, אבל הם מספרים סיפור ששייך לכולנו – סיפורים שהם חלק מתרבות עם ישראל. נחגוג יחד את העבודה שלכם לאורך השנה: אתם מוכנים ללמוד תורה.
- לחלופין:
פתיחה: דבר עורכת הסדר / אם או אב
עבור הילדים זהו יום חג, יום שבו אנחנו חוגגים את היכולת שלכם, ילדים, להכיר אותיות, לקרוא ולכתוב מילים ואפילו משפטים. ביום זה אנחנו חוגגים את קבלת ספר התורה, הספר שבו נמצאים הסיפורים המשותפים לכולנו כעם – עם ישראל.
(אפשר לוותר על אחת הפתיחות או על שתיהן, ולהתחיל לשיר יחד בלי הקדמה.)
ילדים קמים מהכיסא, נעמדים וקוראים מתוך החוברת. תכנים אלו נכתבו כאמור במהלך החודש שקדם לטקס.
רכיב זה נכתב לפני הטקס על ידי כל ילדה וילד. במהלך ההכנות לטקס כתבו הילדים בחוברות האישיות שלהם המשך למשפט: אני אוהבת לקרוא כי… או: אני אוהב לקרוא… (השלמה שלהם). מדובר במשפט אחד בלבד, שקל יחסית ללמוד אותו בעל פה. רצוי לאפשר לילדים שטרם רכשו את יכולת הקריאה לומר משפט שבו הם מתארים מה היו רוצים לקרוא – או לבחור במספר מצומצם של ילדים שיקריאו את המשפט כדי לא לבייש את הילדים שעדיין לא קוראים או את אלו שחוששים לקרוא מול קהל. לשיקול דעתה של המחנכת.
עורכת הסדר: מחלקת תפקידים לילדים הקוראים. לפני כל משפט אפשר לפנות אל הילד או הילדה הקוראים – בשמם.
משפטים 10-1. עשרה ילדים: אני אוהב לקרוא כי… או: אני אוהבת לקרוא… (ללא הסבר)
לדוגמה:
- אני אוהבת לקרוא כי ככה אני מגלה דברים חדשים שלא ידעתי.
- אני אוהב לקרוא כי כשאני קורה מותר לי ללכת לישון מאוחר.
- אני אוהבת לקרוא כי זה מרגיע אותי.
- אני אוהב לקרוא כי אני אוהב ללמוד.
- אני אוהבת לקרוא כי אז הזמן עובר לי בנעימות.
או לדוגמה:
- אני אוהבת לקרוא את הספר על הדוד אריה.
- אני אוהב לקרוא על חדי קרן.
- אני אוהב לקרוא על דברים דמיוניים.
ילדים והורים מורחים דבש על עוגיות האותיות (ראו בהמשך) ואוכלים.
הורים מתנדבים להביא עוגיות בצורת אותיות. יש לעדכן מראש.
הצעה:
עורכת הסדר אומרת: כל ילד וילדה ייקחו אות אחת מקערת העוגיות, ההורים ימרחו דבש על העוגיות.
אפשר להוסיף: כשם שהעוגייה בצורת האות מתוקה וטעימה, כך יהיה לימוד התורה מתוק ונעים. אפשר לאכול את העוגייה וללקק את הדבש המרוח עליה.
שירה ביחד: אצלנו בכפר טודרא. יש ללמוד את מילות השיר ולהיערך קודם לכן.
אפשר להמחיז את השיר או את השירים הנוספים המוצעים להלן.
הצעה:
עורכת הסדר: נשיר יחד את השיר "אצלנו בכפר טודרא" לאחר שאכלנו אות מרוחה בדבש.
אחד הילדים מקריא:
בַּכְּפָר טוּדְרָא שֶׁבְּמַרוֹקוֹ נָהֲגוּ הַיְלָדִים בְּנֵי הֶחָמֵשׁ לְלַקֵק דְבַשׁ מִלוּחַ עֵץ שֶׁעָלָיו הָיוּ כְּתוּבוֹת הָאוֹתִיוֹת, כְּדֵי שֶׁהֵם יֹאהֲבוּ אֶת הַלִמוּד כְּמוֹ מַמְתָק. עֲשׂוּ אֶת זֶה גַם בִּקְהִילוֹת יְהוּדִיוֹת אֲחֵרוֹת בְּרַחֲבֵי הָעוֹלָם.
ילד נוסף ממשיך:
הַיְלָדִים בְּמַרוֹקוֹ וּבִמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים הָיוּ נִכְנָסִים לְבֵית הַכְּנֶסֶת לִלְמֹד לִקְרֹא וְהִתְחִילוּ בְּסִפּוּרֵי הַתוֹרָה. גַם אֲנַחְנוּ נִלְמַד וְנִשְׁמַע בְּבֵית הַסֵפֶר אֶת סִפּוּרִי הַתוֹרָה.
ילד אחר:
שֶׁתִהְיֶה לָנוּ לְמִידָה מְתוּקָה.
שרים יחד – אצלנו בכפר טודרא.
הרחבה למורה: על השיר.
מתיקות הלימוד – הצעה ללמידה בכיתה.
הצעה נוספת:
א' אוהל, ב' זה בית: ילדים שרים בליווי שלטים מאוירים ועליהם המילים: א' אוהל
ב' זה בית.
עורכת הסדר:
ללמוד קרוא וכתוב זו יכולת מופלאה. היא מאפשרת לנו לגלות עולמות חדשים, להעלות על הכתב דברים שהמצאנו ולחשוב על הדברים שקראנו.
נשיר את שיר האלף בית שכתבה נעמי שמר כדי לחגוג את היכולת הזאת – לקרוא ולכתוב.
אפשרויות נוספות:
שוב, ילדים קמים מהכיסא, נעמדים וקוראים מתוך החוברת. תכנים אלו נכתבו כאמור במהלך החודש שקדם לטקס.
משפטים 20-10. עשרה ילדים: אני אוהב לקרוא כי… או: אני אוהבת לקרוא… (ללא הסבר).
עורכת הסדר מחלקת תפקידים לקוראים נוספים. ניתן לפנות אל הילדים בשמם לפני הקריאה.
הקראת טקסט על ידי ילדים שונים. עורכת הסדר מיידעת את הילדים מראש על הקריאה או פונה אל התלמידים בשמותיהם.
הצעה:
עם ספר על שפת הים / לאה גולדברג
ילדה א קוראת:
לִשְׁכַּב עַל הַחוֹל מוּל הַיָם וְהָרוּחַ
הַכּוֹבַע מֵצֵל וְהַסֵפֶר פָּתוּחַ
קוֹרְאָה הַיַלְדָה וְדַפֵּי אַגָדוֹת
פּוֹתְחִים שַׁעֲרֵי אֲרָצוֹת אֲבוּדוֹת.
ילד ב קורא:
הִנֵה הַסְפִינָה בְּלֵב יָם מִתְנַדְנֶדֶת
בְּסַעַר גַלִים הִיא עוֹלָה וְיוֹרֶדֶת
בָּה יֶלֶד קָטָן וְזָרִיז כִּסְנָאִי
מַפְלִיג לַמֶרְחָק וּמַגִיעַ אֶל אִי.
כּוֹבֵשׁ אֲרָצוֹת מְשַׁחְרֵר עֲבָדִים
וְלֶחֶם מֵבִיא לְאַלְפֵי יְלָדִים.
ילדה א ממשיכה:
וְהִיא בַּת מֶלֶךְ מֵאֶרֶץ נִדַחַת
יוֹצֵאת עִם הַיֶלֶד לַיָם בְּלִי פַּחַד
וְיֵשׁ לָה מֵאִמָא תְמוּנָה לְמַזְכֶּרֶת
וְקוֹף נֶאֱמָן שְׁעוֹנֵד לוֹ שַׁרְשֶׁרֶת
פָּרוּעַ הַיָם וְלַסַעַר אֵין סוֹף
תּוֹעָה הַסְּפִינָה הֲתַגִּיעַ לַחוֹף?
קוֹרְאָה הַיַלְדָה וְדַפֵּי אַגָדוֹת
פּוֹתְחִים שַׁעֲרֵי אֲרָצוֹת אֲבוּדוֹת.
אלף בית (שלושה בתים ראשונים)
תוכלו לכתוב בעצמכם או להשתמש בטקסט הזה:
קטע קישור:
ילד ג:
רֶגַע… אֲנַחְנוּ בְּטֶקֶס קַבָּלַת סֵפֶר הַתוֹרָה! אֵילוּ סִפּוּרִים יֵשׁ בְּסֵפֶר הַתוֹרָה וּמָה מְיֻחָד בְּסֵפֶר הַתוֹרָה, שֶׁאֲנַחְנוּ עוֹשִׂים מְסִבָּה לִכְבוֹד זֶה שֶׁאֲנַחְנוּ מַתְחִילִים לִלְמֹד תוֹרָה?
ילדה ד:
בְּסֵפֶר הַתוֹרָה יֵשׁ הֲמוֹן סִפּוּרִים, תֵאוּרִים וְחוּקִים… הַסִיבָּה שֶׁאֲנַחְנוּ חוֹגְגִים הַיוֹם הִיא שֶׁהַסִפּוּרִים הָאֵלֶה מְסַפְּרִים אֵיךְ הָפַכְנוּ לְעַם יִשְׂרָאֵל. כְּבָר לִפְנֵי שָׁנִים רַבּוֹת יְהוּדִים לָמְדוּ וְקָרְאוּ אֶת הַתוֹרָה. גַם אֲנַחְנוּ מַמְשִׁיכִים לִלְמֹד תוֹרָה, כְּמוֹ עַם יִשְׂרָאֵל לְאֹרֶךְ הַשָׁנִים.
ילד ה:
אִמָא סִפְּרָה לִי שֶׁגַם לְעַמִים אֲחֵרִים יֵשׁ סִפּוּרִים עַתִיקִים שֶׁמְסַפְּרִים אֵיךְ הֵם הָפְכוּ לְעַם, וְגַם הַסִפּוּרִים הָאֵלֶה מְיֻחָדִים עֲבוּרָם, כְּמוֹ שֶׁלָנוּ יֵשׁ סִפּוּרִים מְיֻחָדִים מִשֶׁלָנוּ.
המחנכת:
בהחלט. הסיבה שאנחנו חוגגים היא שבספר התורה יש סיפורים מעניינים על בני אדם, על משפחות ועל הולדתו של עם ישראל. יהודים רבים לומדים את התורה ומעבירים אותה הלאה לילדיהם, וכך הסיפורים עוברים מדור לדור.
ברכה קצרה של אחד ההורים לכל הילדים. הברכה תיאמר בסיום חלוקה של מתנה סמלית מכל הורה לילד.
עורכת הסדר:
נזמין את ___ לברך את הילדים.
בסוף הברכה יחלק אחד ההורים עפרונות מחודדים או טושים בצבעים שונים או סימנייה לכל ילד. אפשר לבקש להצמיד את הברכה של ההורה למתנה.
הצעה לדוגמה:
לכל ילד וילדה סימנייה וברכה קצרה מאת ההורים, כגון: אנחנו נותנים לכל אחת מכם סימנייה גם כדי לסמן היכן אתם נמצאים ברצף הלימוד וגם כדי שתסמנו לכם את הסיפורים שאהבתם לשמוע ותחזרו הביתה לספר לנו.
שלחו להורים את השיר הנבחר. אפשר התייעץ איתם בבחירת השיר ולהיות פתוחים להצעות נוספות.
להלן הצעות לשירים:
עורכת הסדר מזמינה את המנהלת.
דבר המנהלת וחלוקת ספרי לימוד לכל ילדה וילד, תוך כדי קריאת השמות וצילום תמונה של כל אחד מהילדים ברגע קבלת הספר.
ניתן לשלב דוברים נוספים, בהתאם לתוכנית.
ניתן לסיים בחלוקת עוגה לילדים ולהוריהם.
מה שקראתם כאן הוא רק הצעה– תוכלו לשנות את הפורמט, להוסיף תכנים או לשנותם כרצונכם. לחצו על כפתור הורדת הקבצים כדי להוריד את הטקס בשתי גרסאות: כקובץ – WORD שאותו תוכלו לערוך כרצונכם, וכקובץ PDF - שאותו לא ניתן לערוך.