יצחק הלוי הרצוג

רבה הראשי של מדינת ישראל בראשית שנותיה של המדינה.

< 1 דקות

הרב ד"ר יצחק איזיק הלוי הרצוג (1888 – 1959), מנהיג תורני ואיש אשכולות, חתן פרס ישראל, רב ראשי של יהודי אירלנד ושל מדינת ישראל. הוא נולד בפולין, אך בילדותו עברה המשפחה לאנגליה, שם כיהן אביו כרב הקהילה בעיר לידס.

הרב הרצוג התחנך באנגליה ורכש השכלה תורנית לצד השכלה אקדמית: בגיל 20 קיבל הסמכה לרבנות, ושש שנים לאחר מכן סיים את הדוקטורט באוניברסיטת לונדון.1 בשנת תרע"ו – 1916 נבחר לרב של קהילות בלפסט, משם עבר לרבנות בדבלין, ובשנת תרפ"ה – 1925 נבחר לרב הראשי של אירלנד.
במהלך שנות כהונתו באירלנד קנה לעצמו אוהדים רבים בקרב יהודים ולא יהודים כאחד, והשתמש במעמדו וביוקרתו כדי לשמר את המסורת היהודית – לדוגמה: הוא סיכל יוזמה לאסור על שחיטה יהודית באירלנד. שמו של הרב הרצוג התפרסם גם בארץ ישראל ,שהייתה אז תחת שלטון המנדט הבריטי. ראי"ה קוק, שהיה הרב הראשי ודגל בהנהגה רבנית המשלבת תורה והשכלה, ניסה לשכנע את הרב הרצוג לעלות לארץ.2 בסופו של דבר הגיע הרב הרצוג לארץ כמחליפו של הרב קוק, לאחר שנבחר לרב הראשי האשכנזי, והתיישב עם משפחתו בירושלים.
בעשור הראשון לכהונתו השתתף בפעילות הציונית והמדינית: הוא הופיע לפני ועדות חקירה שעסקו בעתיד ארץ ישראל ועמד בתוקף על זכותם של היהודים לבית לאומי בארץ ישראל. הוא השתתף במאבק נגד גזירותיו של השלטון הבריטי על עליית יהודים לארץ, ואף קרע בהפגנתיות את "הספר הלבן" שפורסם בימי השואה (תרצ"ט – 1939). באותן שנים ניסה הרב הרצוג לפעול להצלת יהודים מאירופה, ובתום המלחמה עסק בהעלאתם של שרידי השואה ובאיתורם של ילדים יהודים שהתחנכו במנזרים ובמשפחות נוצריות. למטרה זו גם נפגש עם האפיפיור ועם מנהיגים ומדינאים בעולם החופשי.
עם הקמת המדינה התמנה הרב הרצוג לרב האשכנזי הראשי, וכיהן בתפקיד זה במשך יותר מ-20 שנה, עד למותו. הרב יצחק הלוי הרצוג נפטר בגיל 71 (תמוז תשי"ט – 1959) ונקבר בהר המנוחות בירושלים.
הרב הרצוג כתב מאמרים רבים, ובהם מאמרים תורניים ומדעיים; ספר (באנגלית) על צבע התכלת במסורת ישראל, שהיה נושא עבודת הדוקטור שלו (תרע"ט – 1919); הספר "תורת האוהל" (תש"ח – 1948) על הלכות סנהדרין של רמב"ם וספרי שו"ת העוסקים בענייני הלכה ומדינה, ובהם – "שו"ת היכל יצחק", שיצא לאור לאחר מותו, וכן "פסקים וכתבים" (תשמ"ט – תשנ"ו).3
על כתביו ומחקריו הוענק לרב הרצוג פרס ישראל לספרות תורנית בשנת תשי"ח – 1958. כל בני משפחתו של הרב הרצוג היו בעלי השכלה גבוהה ועסקו בפעילות ציבורית: אשתו, שרה הרצוג, הייתה אישה משכילה ועצמאית, פעילה בתנועת המזרחי ובתחום הרווחה; בנו הבכור היה חיים הרצוג, אלוף במילואים ולימים הנשיא השישי של מדינת ישראל;4 ובנו, ד"ר יעקב הרצוג, היה מדינאי שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה.
קיבוץ משואות יצחק בגוש עציון (תש"ו – 1946)5 נקרא על שמו של הרב הרצוג, וכך גם מכללת יעקב הרצוג שבאלון שבות, מרכז יעקב הרצוג בקיבוץ עין צורים, יד הרב הרצוג לאנציקלופדיה תלמודית ומוסדות רבים אחרים.